Ja, det blir det om hörnen är vinkelräta. Det brukar vara knepigt att förstå det där, och jag brukar visa det optiskt med en lampa och tre speglar uppställda i ett hörn.
Jag har länge tänkt ta ett kort på det där, men kameran och speglarna har alltid varit på olika ställen så det har inte blivit av. I fredags fick jag till slut tummen ur och tog några kort.
Vi börjar med lampan:
Man kan tydligt se 8 lampor i speglarna. I fallet med ljus är källorna okorrelerade eftersom våglängden är så kort, så intensiteten man blir belyst med blir 8 ggr så stor. Vid okorrelerade källor läggs ju intensiterna ihop.
Det här funkar med ett värmeljus också, men just i detta fallet har källan riktverkan, så de "under" 4 spegelkällorna ger inget synligt ljus på kamerans position...
Om man ställer dit en högtalare så ser man också 8 källor:
och eftersom väggar reflekterar ljud på samma sätt som speglar, så funkar det på samma sätt. Dock kan man misstänka att den här högtalaren är riktad vid höga frekvenser, och vi ser ju bara framsidan på 4 av dem, och interferenser mellan dem blir det. Men det tar vi en annan gång. Vid låga frekvenser är högtalaren rundstrålande, och då kommer alla att stråla i fas. Det blir mumma för då blir ljudtrycket 8 ggr så stort och intensiteten 64 ggr så stor. Bumpabumpa!
...och jo, det skulle funka med ett naket element också, strålande som en dipol. Hur strålmönstret blir för detta vågar jag inte fundera på nu, men klart är att det är enklast att ersätta element och hörn med 8 element. Man ser ju precis på bilden hur de ska sitta och hur de ska vara riktade om man vill modellera det.
Kul va?