Ringradiator

Hur funkar tekniken bakom bra hifi?

Moderator: Redaktörer

Nefilim
Sura gubben

Ringradiator

Inläggav Nefilim » 2006-06-27 14:11

En kompis har nyligen uppgraderat sina Respons Grand. Diskanterna är dessa från Scan Speak.

Länk

(Svindyra, men upplösningen verkar fantastisk?)

Är de så bra som hävdas, eller hur är det egentligen?
Mitt minne är blott ett minne numera.

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Re: Ringradiator

Inläggav Svante » 2006-06-27 14:22

Nefilim skrev:(Svindyra, men upplösningen verkar fantastisk?)

Vad menar du med upplösning?

Har ingen uppfattning om diskanten i fråga, dock.
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Nefilim
Sura gubben

Re: Ringradiator

Inläggav Nefilim » 2006-06-27 14:27

Svante skrev:
Nefilim skrev:(Svindyra, men upplösningen verkar fantastisk?)

Vad menar du med upplösning?

Har ingen uppfattning om diskanten i fråga, dock.

Om jag beskriver lyssningsintryck, så hörde jag massor av microdetaljer, samt en renhet som är, om man får använda uttrycket, "klinisk".
Luftigheten är stor. Men det intryck jag fick, så verkar denna diskant vara mycket avslöjande. Kanske man måste matcha kringutrustningen för att det ska vara bra.

Diskanten som byttes ut var 2907/9700, vilken i mitt tycke var en aning mjukare.

Konstruktören Reidar P använder ju numer Audio Research rörsteg vilket även detta kan förklara "ljusheten" jämfört med den förra.

(Dessutom kanske hörseln sviktar med tilltagande ålder. Hos konstruktören)

Det kan väl iofs även vara en fråga om hur filtret är byggt?

Men om den är prisvärd, det kan man ju ha åsikter om. :)

Den ska ju enl uppgift sträcka sig upp till 40KHz!
Senast redigerad av Nefilim 2006-06-27 14:39, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2006-06-27 14:35

Ah, så det var egna lyssningsintryck, det var ju bra. Det du beskriver är väl en genomgående bra konstruktion, då, i alla delar skulle jag gissa. Där spelar ju val av element, baffelform, delningsfilter, rum osv in och blir det bra så kan ju inte elementet vara dåligt. Därmed inte sagt att alla konstruktioner med elementet blir bra.

Ledsen att jag inte kan bidra med mer, jag hakade mig lite på ordet upplösning bara, som kan betyda så olika saker för olika människor.

Någon annan har säkert input...
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2006-06-27 14:50

Livsfarligt experiment om inte frekvensgångens polerats in absurdum.
Hur noga gjordes detta?

SS9700 är utan att överdriva cirka en tiopotens renare i det nedre registret om jag minns rätt.

Ringradiatorn har inte bara hög riktverkan, utan lider av distorsion.
Driver: www.sybariteaudio.se
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
Bamsefar

Inläggav Bamsefar » 2006-06-27 14:52

Den här har varit uppe förut, alltså diskanten och dess konstruktion. Morello och Ingvar Öhman har skrivit en hel del om jag minns rätt....
Best Regards
Bamsefar

Nefilim
Sura gubben

Inläggav Nefilim » 2006-06-27 15:50

Morello skrev:Livsfarligt experiment om inte frekvensgångens polerats in absurdum.
Hur noga gjordes detta?

SS9700 är utan att överdriva cirka en tiopotens renare i det nedre registret om jag minns rätt.

Ringradiatorn har inte bara hög riktverkan, utan lider av distorsion.

Tror inte att det var livsfarligt, eftersom det var Reidar Person själv som gjorde det! :)

Det var väl "distorsionen" jag uppmärksammade då, eftersom den gamla diskanten var i mitt tycke bättre!

Men högtalarna fraktades till Tjörn och även mellanregistret byttes, samt nästan alla komponenter i filtret!

kan ju nämna att uppgraderingen gick loss på ca 27KKr! :?

Användarvisningsbild
Haakan_W
HåkanBråkan

Inläggav Haakan_W » 2006-06-27 15:56

vilken blåsning....27kkr för att byta nåt som kanske kostar dom 8papp MAXIMALT....plus lite arbete....men jaja det är hifi

Nefilim
Sura gubben

Inläggav Nefilim » 2006-06-27 15:59

Det tyckte även jag! Dessutom hade han själv fräst upp större hål för diskant och mellan! :?

Men har du sett filtret i en Respons? Det finns fler komponenter än i 2 stora TV-apparater!

Men det kostar att ligga på topp! :wink:

Användarvisningsbild
Zalve

Inläggav Zalve » 2006-06-27 23:36

Håkan, menar du att du inte har påslag på all abrädor som du spikar upp?
Jobbar för XTZ.se

Användarvisningsbild
Haakan_W
HåkanBråkan

Inläggav Haakan_W » 2006-06-27 23:40

Zalve skrev:Håkan, menar du att du inte har påslag på all abrädor som du spikar upp?

absolut...å jag kan avslöja att min marginal ligger nånstans mellan 10-15% på omsättningen om du undrar.....inte 350%....

Användarvisningsbild
Zalve

Inläggav Zalve » 2006-06-27 23:43

Det framgår ju inte vad filterändring kostar och om det är SÅ mycket komponenter i fltret som Nefilim säger, så borde detta kosta NÅGRA kronor till,,,

Kan hålla medom att det KÄNNS mycket, fast då vi inte vet vad som exakt byt, så är det svårt att veta på påslaget är...
Jobbar för XTZ.se

Användarvisningsbild
Haakan_W
HåkanBråkan

Inläggav Haakan_W » 2006-06-27 23:46

Zalve skrev:Det framgår ju inte vad filterändring kostar och om det är SÅ mycket komponenter i fltret som Nefilim säger, så borde detta kosta NÅGRA kronor till,,,

Kan hålla medom att det KÄNNS mycket, fast då vi inte vet vad som exakt byt, så är det svårt att veta på påslaget är...

ringarna kostar 8 max för oss om vi skulle köpa....för 20000:- får du fan hela elfas lager av kondingar å skit....skärp dig nu...klart som fan det är ett grovt påslag på prylarna

Användarvisningsbild
Wolfie
Inrökt

Inläggav Wolfie » 2006-06-27 23:51

Zalve skrev:Det framgår ju inte vad filterändring kostar och om det är SÅ mycket komponenter i fltret som Nefilim säger, så borde detta kosta NÅGRA kronor till,,,

Jo men alltså filterkomponenter är ju relativt billiga.
Även om man använder "High End" kondingar o spolar.
(Som ofta presterar minst lika bra som normala komponenter...)

Säg 10 kondingar, 3000 spänn
5 spolar, 3000 spänn

Motstånd, några hundralappar

(ultra stort delningsfilter)

Blir ju elementkostnad (8 papp?) plus kanske 7500 kr (riktiga ultradyra
highend komponenter)
Borde kosta absolut max 15500 kr.
O normalt påslag på kanske 15-20 % ger då ca. 18000-18600 kr ut
till kund.

Dessutom bör man tänka på att större inköpare oftast har bra stora
rabatter på elektronikkomponenter (ofta runt 65-70 %, mer på
vissa typer av komponenter o lite mindre på andra då förstås).

Så nog har de rejäla påslag alltid
Inga anknytningar

Användarvisningsbild
Haakan_W
HåkanBråkan

Inläggav Haakan_W » 2006-06-27 23:52

jag kan tänka mig att han har minst 50% rabatt på dom priser du uppgav nu vargen....

Användarvisningsbild
Bamsefar

Inläggav Bamsefar » 2006-06-27 23:59

Nu tänker jag blanda mig i: Arbetstiden för utvecklingen bör ju också beräknas med i priset.

27 kkr för denna uppgradering är i sig inte anmärkningsvärt med det som "riktmärke" - never mind att elementet som sådant antagligen inte är optimalt ;)
Best Regards
Bamsefar

Användarvisningsbild
Haakan_W
HåkanBråkan

Inläggav Haakan_W » 2006-06-28 00:05

Bamsefar skrev:Nu tänker jag blanda mig i: Arbetstiden för utvecklingen bör ju också beräknas med i priset.

27 kkr för denna uppgradering är i sig inte anmärkningsvärt med det som "riktmärke" - never mind att elementet som sådant antagligen inte är optimalt ;)

ja alltså jag klagar egentligen inte...jättebra för honom att han kan ta ut sånna priser! men det jag frågar mig är hur folk kan betala så pass mycket för det? jag hade aldrig gjort det iaf....speciellt inte när det är ett nerköp ;)

Nefilim
Sura gubben

Inläggav Nefilim » 2006-06-28 08:45

Jag vet att arbetstiden för att montera och löda ihop filtren till Grand är ungefär 2,5 arbetsdagar /par!

Användarvisningsbild
Max_Headroom
Adventurer

Inläggav Max_Headroom » 2006-06-28 09:54

Nefilim skrev:Jag vet att arbetstiden för att montera och löda ihop filtren till Grand är ungefär 2,5 arbetsdagar /par!

= minst 10kkr.

Om priset ær høgt eller inte ær ju upp till var och en, beroende på egen ekonomi och arbete och sånt.

Betræfande diskaten: Jag har læst tråden, men ær lite trøg. Har du bytt till en ringradior från en dome, eller från en dome till ringradiator?
Denna signatur är endast för privat bruk. Vänligen läs ej!

Användarvisningsbild
Piotr

Inläggav Piotr » 2006-06-28 11:23

:? 8O :lol:

/Peter

Användarvisningsbild
DQ-20
Skum fogare

Inläggav DQ-20 » 2006-06-28 13:20

Nefilim skrev:Jag vet att arbetstiden för att montera och löda ihop filtren till Grand är ungefär 2,5 arbetsdagar /par!

Detta låter för mig fullständigt obegripligt. Såvida inte lödaren är lika amatörmässig som undertecknad. Kanske filtren sitter väldigt otillgängligt i lådan?

Generellt sätt verkar de flesta hifi-tillverkare ha högst normal avkastning och lönsamhet i sina bolag. De höga påslagen torde vara nödvändiga för att täcka dålig produktivitet och låga omsättningstal.

/D

Användarvisningsbild
skrutten

Inläggav skrutten » 2006-06-28 13:50

Hehe, han måste ju grejja ett nytt filter och kontrollera att allt blev bra. Sannolikt måste ett flertal mätningar till för att det skall bli bra. Klart att man ska ha betalt för detta oxå. (Om man bara byter saker lite hejdlöst då är det förståss en annan sak)

En fördel med ringradiatorn är ju just dess spridning. Andratons disten - som inte alls är hög ovan ca 2500Hz och torde inte förorsaka några problem. Högre ordningar av dist är väldigt låga.
Har inga svar på frågor, men frågor på svaren.

Nefilim
Sura gubben

Inläggav Nefilim » 2006-06-28 13:57

skrutten skrev:Hehe, han måste ju grejja ett nytt filter och kontrollera att allt blev bra. Sannolikt måste ett flertal mätningar till för att det skall bli bra. Klart att man ska ha betalt för detta oxå. (Om man bara byter saker lite hejdlöst då är det förståss en annan sak)

En fördel med ringradiatorn är ju just dess spridning. Andratons disten - som inte alls är hög ovan ca 2500Hz och torde inte förorsaka några problem. Högre ordningar av dist är väldigt låga.

Ja just det! Och som jag skrev i början av tråden, så är filtret mycket komplext och innehåller extremt många och exklusiva komponenter.
Tror nog att den är en av de få högtalare som finns på marknaden som är "färdiga"! Alltså finns det troligtvis inget att förbättra.

Användarvisningsbild
Bamsefar

Inläggav Bamsefar » 2006-06-28 14:46

skrutten skrev:En fördel med ringradiatorn är ju just dess spridning. Andratons disten - som inte alls är hög ovan ca 2500Hz och torde inte förorsaka några problem. Högre ordningar av dist är väldigt låga.

Morello skrev:Ringradiatorn har inte bara hög riktverkan, utan lider av distorsion.

:roll:
Best Regards
Bamsefar

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2006-06-28 15:08

Diskrepansen är fullständig. 8)
Driver: www.sybariteaudio.se
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
besan

Inläggav besan » 2006-06-28 15:26

det jag kan säga om scanspeaksRR är att jag haft den ett bra tag och jag gillar den...

Om den har hög dist dålig riktverkan osv lämnar jag till er....

//jonas
Om det inte var meningen att man skulle äta djur, varför är dom då gjorda av kött ??

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2006-06-28 15:31

Precis som Morello skriver så är riktverkan i det högre registret ganska hög hos elementet, och distorsionen är inte heller imponerande om man tittar på den bredbandigt.

Som skrutten skriver är dock distorsionen INTE alarmerande hög om man delar den tillräckligt högt upp, vilket jag skulle vilja säga är >4000 Hz. Jag vet inte var den delas i den aktuella högtalaren, och inte heller med hur branta filter det sker, men om int konstruktören bytt filosofi vet jag ju att han förr i tiden använde 3:e eller 4:e ordningens filter (minns inte vilket, men det var alltså rätt branta filter).

Dömer man av det lilla mellanregisterelementet torde delningen KUNNA vara tillräckligt högt lagd i varje fall, för att diskantens distorsionsbeteende skulle kunna vara harmlöst.

En annan sak (som jag inte heller vet är aktuell idag) är att Reidar (för länge sedan) argumenterade att man alltid skall mäta tonkurva med brus på ganska långt avstånd framför högtalaren. En sådan mätmetod tillämpad i ett lyssningsrum (vilket jag inte heller vet om han tar hänsyn till) ger ju en mätkurva som visar en blandning mellan direktljud och reflekterat ljud. Om det fortfarande är fallet att Reidar mäter och optimerar med sådan metod (och jag förstått det han berättat rätt), så kan det kanske förklara en del av den upplevda skillnaden i klang, eftersom det mera riktade elementet som följd av en sådan mätmetod antagligen är lite diskantlyft om man isolerar direktljudet.

Fast å andra sidan är vissa av Scan Speaks D2905-modeller också ganska riktade, dock tror jag att just 970000 är den som sprider bäst av dem alla.

Tycker det är den minst fula också. Det bör inga tecken av att vara "designad".
:P

Vh, iö
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Användarvisningsbild
besan

Inläggav besan » 2006-06-28 15:52

Föresten så är det bybees i mina högtalare också :)))

//jonas
Om det inte var meningen att man skulle äta djur, varför är dom då gjorda av kött ??

Användarvisningsbild
Syntesis

Inläggav Syntesis » 2006-06-29 22:50

Vill bara tillägga att jag tycker att det är jäkligt tråkigt att sitta o löda stora filter och därmed tycker jag det är okej att man tar ut stora pengar för det :lol:

Scanspeaks ringradiator låter trevligt och väldigt avslöjande men tycker nog att D2905/9900 revelatorn är lite trevligare ändå..

27tkr är mycket pengar ändå men i slutändan är det viktigaste att kunden är nöjd vilket jag fått íntrycket av att han är.

Slutet gott allting gott. :D

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2006-06-29 23:04

Kloka ord!

Vh, iö
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Nästa

Återgå till Teknikforum