Alternativa batterier till t-amp

Hur funkar tekniken bakom bra hifi?

Moderator: Redaktörer

niclas

Alternativa batterier till t-amp

Inläggav niclas » 2006-07-01 11:35

Hej!

Jag har en t-amp som jag eventuellt ska göra en ny låda till. I samma sväng tänkte jag (om det går) fixa någon annan batterityp till den istället för den som finns nu. Just nu är det 8st AA-batterier som gäller, finns det något mer smidigt alternativ till detta? Uppladdningsbart hade varit mums. Den ska ge omkring 12V/2A vilken nätadaptern ger, något mindre tror jag inte är så farligt det heller. Finns det någon som har ett bra tips så får ni gärna skriva. :)

mvh, Niclas

Användarvisningsbild
zvenzzon

Inläggav zvenzzon » 2006-07-01 13:05

De här borde fungera bra:

Bild

(länk)

Användarvisningsbild
soundbrigade
Inaktiverad

Inläggav soundbrigade » 2006-07-01 14:42

Jag skulle hjärtligt gärna vilja testa med solceller. De är lite dyra, drygt 2500 från Conrad.se.
Att bara prata med dem som tycker som en själv är grundreceptet för att bli riktigt dum i huvudet.
Bo Rothstein, professor i statsvetenskap

Användarvisningsbild
manger

Inläggav manger » 2006-07-04 19:45

soundbrigade skrev:Jag skulle hjärtligt gärna vilja testa med solceller.

Blir det inte liksom med den solcellsdrivna ficklampan?
Fungerar när solen lyser (och man är ute och inte behöver den) och
fungerar inte när det är molnigt eller natt (när man behöver den)... :wink:
semper simplicissima solutio

Användarvisningsbild
soundbrigade
Inaktiverad

Inläggav soundbrigade » 2006-07-04 19:57

manger skrev:Blir det inte liksom med den solcellsdrivna ficklampan? :wink:

Den var bra. Men se det så här. När solen skiner spelar vi så inni-bara-den och när solen går i moln tar vi och dämpar oss lite.
Nä, men en solcell (de kostar mycket), en MC-ack och en laddregulator. Det är så ballt att man måste pröva.
Skulle vilja ha en liten solcell som klarar att driva en iPOD eller CD-spelare eller nåt sånt.
Att bara prata med dem som tycker som en själv är grundreceptet för att bli riktigt dum i huvudet.

Användarvisningsbild
manger

Inläggav manger » 2006-07-04 20:12

soundbrigade skrev:Nä, men en solcell (de kostar mycket), en MC-ack och en laddregulator. Det är så ballt att man måste pröva.
Skulle vilja ha en liten solcell som klarar att driva en iPOD eller CD-spelare eller nåt sånt.

Jag är helt med dig! :D Har tänk samma sak men priset på solceller är ju som sagt fördelaktigt...
semper simplicissima solutio

Användarvisningsbild
soundbrigade
Inaktiverad

Inläggav soundbrigade » 2006-07-04 21:48

manger skrev:Jag är helt med dig! :D Har tänk samma sak men priset på solceller är ju som sagt fördelaktigt...

Kolla Conrad.se. Inte billigt men säkert billigare än alla andra.

Användarvisningsbild
pgv

Inläggav pgv » 2006-07-14 01:28

Om du måste ha batteri, så kan du gå vidare. Men jag driver mina 2 t-ampar med vars en "batteri eleminator köpta på clasohlson.com. Valde lite dyrare variant kostade 398 kr vill jag minnas. Har dem inställda på 14 volt. De är mina nuvarande slutsteg. Med en Linn förförstärkare. Är nöjd. :)

Återgå till Teknikforum