göra anpassad bakvägg med böjbar mdf..

Hur funkar tekniken bakom bra hifi?

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
patrikf_inaktiv

göra anpassad bakvägg med böjbar mdf..

Inläggav patrikf_inaktiv » 2006-07-10 12:28

Har någon en ide hur det skulle funka att placera en inte alltför djup högtalare nära bakvägg, och skära ut en spårad mdf som kanske är lika hög som väggen så att baffeln passar. Sedan böja skivan lite snyggt så att högtalaren "går ihop" med bakväggen. Som nån sorts flexibel in-wall variant... :?:

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2006-07-10 12:43

Mja, det här är nära besläktat med det respons en högtalare ger monterad on-wall. Efter att ha simulerat en massa i Basta! med vanliga fyrkantiga lådor on-wall, har jag kommit fram till följande tumregler:

Montering på vägg ger en bred dipp i frekvensgången, typiskt någonstans mellan 100 och 1000 Hz, och kanske 5-10 dB djup.

Djupet och bredden kan påverkas av lådans djup och baffelns form och storlek.

Om man ska påverka dippens djup så ska förhållandet mellan två avstånd maximeras. Låt oss kalla dem L1 och L2.

L1 ges av avståndet mellan element och baffelkant. Där finns det korta och långa avstånd (närmsta kant och kanten längst bort från elementet) och L1 blir då skillnaden mellan dessa avstånd. En cirkulär baffel med elementet i mitten ger alltså L1=0.

Andra avståndet, L2, är lådans djup.

Kvoten L1/L2 bör göras så stor som möjligt.

Vidare är det bra att snedställa baffeln så att L2 varierar.

Hursomhelst är det jättesvårt att bli av med den där dippen. Mjuka kanter kan vara ett sätt att minska den, tom ett bra sätt, men helt kommer den inte att försvinna.
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2006-07-10 13:50

Kommer att tänka på en högtalare... vad heter den nu... Ino a2! :P

:wink:

Vh, iö
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Användarvisningsbild
patrikf_inaktiv

Inläggav patrikf_inaktiv » 2006-07-10 14:34

Bild
Jag hade alltså tänkt mig nåt sånthär. Kan man "lura" vågutbredningen genom att forma mdf´n till en mjuk övergång till bakväggen?
Jag ska kolla in a2!

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2006-07-10 14:47

IngOehman skrev:Kommer att tänka på en högtalare... vad heter den nu... Ino a2! :P

Vh, iö

Mm, jag har suttit och pillat och vänt på bafflar och kanter i Basta! och kommit fram till att det är nog så som en vägghängd högtalare ska se ut.

Vilket får mig att tänka på en akustikprofessor som vid sin pension fick tid att ägna sig åt orglar. Nu hade han tid att applicera allt han kunde om akustik och kunde bygga sin egen förbättrade orgel, med akustikerns insikt. Det var bara det att efter en hel del experimenterande så konvergerade hans orgel mot hur orglar... brukar se ut...

:lol:

...men han visste varför den såg ut så, inte bara att den skulle se ut så.

(nu påstår jag inte att du inte vet varför a2 ser ut som den gör, men det var en rolig historia iaf.)
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2006-07-10 14:49

patrikf skrev:Jag hade alltså tänkt mig nåt sånthär. Kan man "lura" vågutbredningen genom att forma mdf´n till en mjuk övergång till bakväggen?
Jag ska kolla in a2!

Ja, mjukt är bra, men det tar inte bort problemet helt. Jag kan inte svara på om det där blir bättre än en vanlig fristående högtalare en bit ifrån väggen.

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2006-07-10 22:20

Svante skrev:
IngOehman skrev:Kommer att tänka på en högtalare... vad heter den nu... Ino a2! :P

Vh, iö

Mm, jag har suttit och pillat och vänt på bafflar och kanter i Basta! och kommit fram till att det är nog så som en vägghängd högtalare ska se ut.

Gläder mig att höra! Själv blundade jag och tänkte hårt bara. 8)

Basta verkar vara ett himla bra program. Vad kostar det?

Vilket får mig att tänka på en akustikprofessor som vid sin pension fick tid att ägna sig åt orglar. Nu hade han tid att applicera allt han kunde om akustik och kunde bygga sin egen förbättrade orgel, med akustikerns insikt. Det var bara det att efter en hel del experimenterande så konvergerade hans orgel mot hur orglar... brukar se ut...

:lol:

...men han visste varför den såg ut så, inte bara att den skulle se ut så.

(nu påstår jag inte att du inte vet varför a2 ser ut som den gör, men det var en rolig historia iaf.)

Jepp! :)

Jo, jag tror ju att en intuition som bara "reagerar" på input, är rätt värdelös/opålitlig (folk som tror en massa saker). Lustigt nog ser man att de vars intuition ofta är opålitlig, inte applicerar feedback på sin illa fungerande intuition (tar inte till sig att de trodde fel), vilket säkert är orsaken till att deras intuition inte utvecklas. :?

En intuition måste reflektera - liksom göra en sorts mångdimensionell blixtkalkyl. Jag känner ju en massa människor vars intuition jag inte ger ett ruttet lingon för. Intuition är bara en beskrivning av tanketekniken, det är inte något som garanterar en kvalitetsstämpel.

Min hypotes är att bara intuition som vilar på (är byggd på) genuin kunskap och massor av erfarenhet, är användbar på riktigt. Jag tror till och med att de allra flesta hållbara och användbara teorier i vetenskapsvärlden har startat som en intuitiv idé, som använts för att bilda en hypotes, som testats...

Det gäller förstås alla falsifierade hypoteser också, vilket visar att vissas intuition är dålig. 8)

Utesluter inte att kvinnlig intuition kan vara träffsäker också. Fast sådan kan man ju inte lära sig, och dessutom är den inte användbar för sådana saker som jag brukar söka svar på. Snarare sådana saker som jag ställs till svars för... :oops:

Vh, iö
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2006-07-10 22:24

IngOehman skrev:Basta verkar vara ett himla bra program. Vad kostar det?

Hmm, svarade jag inte på det igår...? 240 pix.

Och, jo jag tror också på intuition, att det egentligen är hela den förvärvade kunskapen i en enda röra. Röran kan dock vara så stor att man inte ska lita blint på den utan verifiera det man tror. Annars kan man ju bli religiös, tex. :D

Återgå till Teknikforum