Hjälp! Konstig basreflexportning på Hagström-högtalare.

Hur funkar tekniken bakom bra hifi?

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
W201

Hjälp! Konstig basreflexportning på Hagström-högtalare.

Inläggav W201 » 2006-07-11 14:33

Retro-dags! 8)
För ett bra tag sen lånade jag en ljusblå+silver Hagströmlåda som denna:
http://www.hagstrom.org.uk/images/Amps/Hagstrom%20%20Lansing%202%20.jpg

Vad som inte syns på bilden är den knepiga basreflexportningen...
Baffeln består av två lager plywood med en spalt på kanske 3 cm. (Tänk GB-sandwich som baffel och ta bort glassen!) Elementet sitter i den inre väggen, och i den yttre väggen är det ett lite större cirkulärt hål för ljudet. Elementet är monterat inifrån lådan. (Originalets JBL 15" hade förresten ersatts av en Coral 15" - som ju också snart är vintage :D )
Inga konstigheter så långt!
MEN... Lådan är portad, men varken med rör eller "slot". I stället använder man de två baffelskikten som basreflexpassage. Den INRE baffeln har öppningar överst och nederst in mot innervolymen. Luften inifrån lådan passerar genom dessa hål, ut mellan baffelskikten.
Sedan är ju den yttre baffeln öppen framför elementet (som ju sitter i den inre baffeln) och där kommer luften från lådan att nå omvärlden.
(Ja jag vet att jag förenklat! :) )

Suck, nu kommer frågan: Hur i hela friden fungerar en sådan avstämning? Det bildas ju ett antal OLIKA långa luftpassager, eftersom basflexkanalen startar med ett antal punkter i en plan vägg, och slutar på olika ställen runt en diameter - längden skiljer nog + 50% som mest => avstämning?
Dessutom - man vill väl inte ha en basreflexluftrörelse fladdrande på tvären över konens utstrålningsyta???

/Alexander

Användarvisningsbild
NNord
Användare

Inläggav NNord » 2006-07-11 18:11

Vi har några sånna lådor hemma. Vi har även en variant med dubbla 12". Ja jag vet att avstämningen är lite anourlunda gjord, men inget ovanligt på den tiden.

Det är många JBL-högtalare för PA som inte haft något rör över huvud taget.

En kalkylering påvisar säkert att det inte alls behövs.

Hagströmlådornas avstämning är speciell, det håller jag med om.
NN

Användarvisningsbild
W201

Inläggav W201 » 2006-07-11 20:54

Jag fick intrycket av att vi inte talar om samma sak? (Kanske är min beskrivning otydlig.) Det är alltså inte frågan om att det inte finns något rör. (I vissa kombinationer av Vb och Fb är ju ett hål i baffelns tjocklek tillräckligt för att innesluta en korrekt luftmassa.)
I denna "Hagströmmare" finns det ju flera "dedikerade" basreflexkanaler som har genererar avstämningsfrekvenser!?!

/Alexander

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014

Re: Hjälp! Konstig basreflexportning på Hagström-högtalare.

Inläggav Naqref » 2006-07-11 21:02

W201 skrev:Suck, nu kommer frågan: Hur i hela friden fungerar en sådan avstämning? Det bildas ju ett antal OLIKA långa luftpassager, eftersom basflexkanalen startar med ett antal punkter i en plan vägg, och slutar på olika ställen runt en diameter - längden skiljer nog + 50% som mest => avstämning?
Dessutom - man vill väl inte ha en basreflexluftrörelse fladdrande på tvären över konens utstrålningsyta???

Det är simuleringsmässigt samma sak som att ersätta ett rör (massa eller spole) med parallellkopplade dito. De kommer ändå bara att uppvisa ett värde. Har man problem med det simuleringsmässigt så kan man alltid mäta. 8) Det verkar f ö vara snarlikt det system som Peter Svensson (?) patenterade med sina Newton i slutet av 80-talet/ början av 90-talet (vars patenträttigheter köptes upp av Peter Forsell.
Audiodesigner åt en del. Larsen, Holographic Audio etc.
CEO och huvudägare i Acoustic Landscape R&D AB.
CTO / R&D Manager och delägare i Acoustic Illusion AB.

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2006-07-11 21:42

Naqref™ skrev:
W201 skrev:Suck, nu kommer frågan: Hur i hela friden fungerar en sådan avstämning? Det bildas ju ett antal OLIKA långa luftpassager, eftersom basflexkanalen startar med ett antal punkter i en plan vägg, och slutar på olika ställen runt en diameter - längden skiljer nog + 50% som mest => avstämning?

Det är simuleringsmässigt samma sak som att ersätta ett rör (massa eller spole) med parallellkopplade dito. De kommer ändå bara att uppvisa ett värde. Har man problem med det simuleringsmässigt så kan man alltid mäta. 8) Det verkar f ö vara snarlikt det system som Peter Svensson (?) patenterade med sina Newton i slutet av 80-talet/ början av 90-talet (vars patenträttigheter köptes upp av Peter Forsell.

Peter Svensson? Är det DEN Peter Svensson, som finns i norge nu?

Vi hade fö ett exjobb som jag bara såg hastigt när någon hade gjort en port mha dubbla bafflar, det här var nån gång på mitten av 90-talet. Jag minns att Liljen fnös lite åt det och sa att det inte var någon skillnad på det och basreflex.

Fast jag vet inte om det var samma som den här högtalaren.
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014

Inläggav Naqref » 2006-07-12 09:34

Svante skrev:Peter Svensson? Är det DEN Peter Svensson, som finns i norge nu?

Ingen aning och det kan ju dessutom finnas fler Peter Svensson i Norge än en...

Vi hade fö ett exjobb som jag bara såg hastigt när någon hade gjort en port mha dubbla bafflar, det här var nån gång på mitten av 90-talet. Jag minns att Liljen fnös lite åt det och sa att det inte var någon skillnad på det och basreflex.

He he jo skillnaden är ju minimal men det såg de uppenbarligen inte på patentverket... I marknadsföringen så hävdades det att till skillnad från vanliga basreflexlådor så var ljudet från portöppningarna dessutom i fas med elementljudet under avstämningen. Håhåjaja. :roll:

Fast jag vet inte om det var samma som den här högtalaren.

Inte jag heller egentligen.

Användarvisningsbild
PAL14

Inläggav PAL14 » 2006-07-12 11:20

Jag kom att tänka på Thomas Åström? som hade patent på något snarlikt. Jag tror hans högtalare hette något i stil med Acuston, men minnet sviktar, i slutet av 80- talet kanske. Det var fö ett hemma hos reportage i någon HIFI-blaska om honom för länge sedan.

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014

Inläggav Naqref » 2006-07-12 11:22

Hmmm det kan vara så att du har rätt och jag har fel och faktiskt avser den snubbe och det märke du nämner.

manw

Inläggav manw » 2006-07-12 12:32

Jag lyckades faktiskt få en vänlig själ att kopiera hela exjobbsrapporten till "Acuston högtalaren" för ett antal år sedan, men eftersom hela (fyller en A4 helpärm!) rapporten är skriven med näst intill oläslig skrivstil så orkade jag aldrig igenom den. Tyckte det verkade intressant, men rapporten är typ det djävligaste jag sett...

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2006-07-12 13:04

manw skrev:Jag lyckades faktiskt få en vänlig själ att kopiera hela exjobbsrapporten till "Acuston högtalaren" för ett antal år sedan, men eftersom hela (fyller en A4 helpärm!) rapporten är skriven med näst intill oläslig skrivstil så orkade jag aldrig igenom den. Tyckte det verkade intressant, men rapporten är typ det djävligaste jag sett...

Ah, ja jag har nog faktiskt inte sett den. Undrar om det var han som var blind, eller iaf synskadad, tro?
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

manw

Inläggav manw » 2006-07-12 13:49

Svante skrev:Ah, ja jag har nog faktiskt inte sett den. Undrar om det var han som var blind, eller iaf synskadad, tro?

Jodå, det var han, eller väldigt närsynt var han tydligen tror jag. Har en kompis som var kursare med honom.

Det fanns ju ändå enkla ordbehandlare redan på den tiden, så det var lite synd att han inte lade lite mer krut på rapporten så kanske hans jobb hade fått lite bättre genomslag. Visserligen hade jag inte gått ELAK kursen (men läst ELAK-boken) när jag försökte läsa rapporten, men som jag minns så var hela rapporten ett enda kaos, med sidor som man inte viste var de hörde etc. :cry:

Användarvisningsbild
W201

Inläggav W201 » 2006-07-23 11:54

Men återigen, i ett system med flera alternativt avstämda basreflexportar, hur kommer då systemet att uppföra sig? *förstår inte*
Normalt kommer väl ett basreflexsystem att gå mot akustisk kortslutning under avstämningsfrekvensen. Går man å andra sidan uppåt, så faller ju portens bidrag också.
Detta borde medföra att den "högst stämda" porten dikterar var systemets "frekvenskurve-knä" hamnar?
Vad nyttjar då de andra portarna? Så varför ha mer än en portavstämning? :roll:
Gäller inte minsta motsåndets lag (dvs kortslutningen), och vad händer med de olika portarnas fasvinkel gentemot varandra - borde inte det uppstå tonkurve-oroligheter högt över systemets "lägsta" Fb av detta?

Jag kan varken "matematiskt" eller intuitivt föreställa mig, hur man kan skapa ett basreflexsystem där man "smetar ut" portegenskaperna över en tonkurve-zon??? :?

/Alexander

Återgå till Teknikforum