För ett bra tag sen lånade jag en ljusblå+silver Hagströmlåda som denna:
http://www.hagstrom.org.uk/images/Amps/Hagstrom%20%20Lansing%202%20.jpg
Vad som inte syns på bilden är den knepiga basreflexportningen...
Baffeln består av två lager plywood med en spalt på kanske 3 cm. (Tänk GB-sandwich som baffel och ta bort glassen!) Elementet sitter i den inre väggen, och i den yttre väggen är det ett lite större cirkulärt hål för ljudet. Elementet är monterat inifrån lådan. (Originalets JBL 15" hade förresten ersatts av en Coral 15" - som ju också snart är vintage
Inga konstigheter så långt!
MEN... Lådan är portad, men varken med rör eller "slot". I stället använder man de två baffelskikten som basreflexpassage. Den INRE baffeln har öppningar överst och nederst in mot innervolymen. Luften inifrån lådan passerar genom dessa hål, ut mellan baffelskikten.
Sedan är ju den yttre baffeln öppen framför elementet (som ju sitter i den inre baffeln) och där kommer luften från lådan att nå omvärlden.
(Ja jag vet att jag förenklat!
Suck, nu kommer frågan: Hur i hela friden fungerar en sådan avstämning? Det bildas ju ett antal OLIKA långa luftpassager, eftersom basflexkanalen startar med ett antal punkter i en plan vägg, och slutar på olika ställen runt en diameter - längden skiljer nog + 50% som mest => avstämning?
Dessutom - man vill väl inte ha en basreflexluftrörelse fladdrande på tvären över konens utstrålningsyta???
/Alexander