om 35 år

Hur funkar tekniken bakom bra hifi?

Moderator: Redaktörer

dimitri

om 35 år

Inläggav dimitri » 2006-07-16 11:30

På tal om framtida vintage apparater i en annan tråd:

Vilken förstärkare kommer fortfarande att fungera, dvs har en störst chans. IC baserad (GC, Tripath) eller diskretuppbyggd?
Jag menar en ny sådan idag, utan reparationer*, ungefär som att det finns grejer från 70-talet som fortfarande fungerar.
vh
D
*med undantag av byte av gammal e-lyt, trött motstånd eller knastrande pot. Hardwirade rörstärkare undantages också.
I'm not a complete idiot... Some parts are missing

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2006-07-16 20:36

Tja,
en McIntosh MC275 som redan är vintage och tillverkas igen borde ju ligga bra till.

Användarvisningsbild
soundbrigade
Inaktiverad

Re: om 35 år

Inläggav soundbrigade » 2006-07-16 22:18

dimitri skrev:Vilken förstärkare kommer fortfarande att fungera, dvs har en störst chans. IC baserad (GC, Tripath) eller diskretuppbyggd?
Jag menar en ny sådan idag, utan reparationer*, ungefär som att det finns grejer från 70-talet som fortfarande fungerar.
.

Det bör ju teoretiskt vara så att med hänsyn till materialvandring borde de olika lagren i små kiselchip ha vandrat runt så mycket att många funktioner som dioder ochtransistorer helt enkelt diffunderat bort. Men 20-30 år är kanske för kort tid.

Har det gjors några undersökningar på sånt här?
Att bara prata med dem som tycker som en själv är grundreceptet för att bli riktigt dum i huvudet.
Bo Rothstein, professor i statsvetenskap

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014

Inläggav Naqref » 2006-07-17 01:02

soundbrigade skrev:
Har det gjors några undersökningar på sånt här?

Ja och halvledare (till skillnad från ickeledare) är helt åldersstabila. ;) Däremot så finns det ju andra delar som kan vara ålderspåverkade.
Audiodesigner åt en del. Larsen, Holographic Audio etc.
CEO och huvudägare i Acoustic Landscape R&D AB.
CTO / R&D Manager och delägare i Acoustic Illusion AB.

Användarvisningsbild
soundbrigade
Inaktiverad

Inläggav soundbrigade » 2006-07-17 09:22

Naqref™ skrev:Ja och halvledare (till skillnad från ickeledare) är helt åldersstabila. ;) Däremot så finns det ju andra delar som kan vara ålderspåverkade.

Åhå - lägg två kopparplåtar på varandra (så kommer nån och stjäl dem ...) så fastnar de i varandra efter någon månad pga materialvandring.
Att bara prata med dem som tycker som en själv är grundreceptet för att bli riktigt dum i huvudet.
Bo Rothstein, professor i statsvetenskap

Användarvisningsbild
tvett

Inläggav tvett » 2006-07-18 01:09

soundbrigade skrev:Har det gjors några undersökningar på sånt här?

Javisst! De pågår!
/J

Cygnus resurectum

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2006-07-18 01:29

Apparater med högklassiga elektrolyter och en allmänt sund dimensionering, vilket inbegriper måttlig(<100 C) substrattemperatur, bör hålla längst. :)
Driver: www.sybariteaudio.se
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
n-puh

Inläggav n-puh » 2006-07-18 03:28

Bortsett från att andra problem i en en apparat kan döda en halvledare så kan man spekulera om:

1) Elektromigration i ledarlager

2) "Materialpest" mellan bondade trådar och leadframe (anslutningsben) eller till chipets paddar

3) Fel som uppstår pga diffusion av fukt genom kapsel

Man kan ju säga att om 1 eller 2 inte orsakat avbrott i ledare i ett tidigt stadium av komponentens livscykel så blir det allt mindre troligt att det kommer att ske under den tänkta livslängden. Men dessa tunna ledarlager och bondtrådar utsätts ofta under normala driftförhållanden för elektriska fält och strömtätheter som är helt fantastiska. Kraftledningars arbetsförhållanden i jämförelse då? - Bah - det vore rena semesterparadiset för en stackars ledare på ett processorchip.

Fukt som tränger in i kapseln kan ju vara upphov till både korrosion och agera som som ett elektriskt styre mellan aktiva områden på chipet. I värsta fall kan det senare få konsekvenser som att effekttrissor brinner upp. Oxidation via diffusion är en process som blir allt trögare ju längre tid som förfluter. Fast i ett väldigt långt perspektiv så...

Felutfall som dessa lär följa en mycket utsträckt badkarskurva. Men i jämförelse med alla andra elektronikkomponenter, speciellt elektrolytkondingar och potar, för att nu inte tala om mekaniska swtichar och kontakter så är halvledare jäkligt långlivade rackare.

IC-baserade burkar med diskreta - icke ytmonterade (i dagsläget har dessa ofta väldigt mycket defekter) - kringkomponenter kommer helt säkert att leva längst utan service.

Användarvisningsbild
silvervarg

Inläggav silvervarg » 2006-07-18 13:38

Jag håller med Morello i att konstruktioner som inte blir för varma troligen kommer att hålla längre.
Vidare så håller jag på att konstruktioner med färre komponenter kommer i medel att hålla längre bara för att det då är färre saker som kan gå sönder. Dvs inklusive färre lödpunkter som kan brytas sönder.
Alltså tror jag att en chipamp har större chans att fungera längre.

Om man däremot kan tänka sig att reparera en förstärkare så kan det om 30 år troligen vara lättare att hitta ersättare till något som är diskret uppbyggt än att hitta exakt rätt chip till en chipamp.

Annars ligger mina Sentec PA-9 bra till. De är väl ca 25 år redan, och det är förståss en diskret konstruktion.

Användarvisningsbild
Rauna

Inläggav Rauna » 2006-08-04 22:18

Dimitri. Det finns några förstärkare som är närmare 50 år nu och fungerar. På en del, som stått oanvända en tid har man fått byta elektrolyter, men de som använts fungerar ofta utmärkt.
Jag tänker på Quad II och Dynaco MKIII respektive Stereo 35 och 70.
Jag är övertygad om att de fungerar ytterligare 50 år med lite omvårdnad.

Bo Hansson Rauna/Opus3

Användarvisningsbild
alfasud

Inläggav alfasud » 2006-08-05 10:05

Mina Leak TL12.1 är tillverkade 1950 och 1953 resp. om man tror på datumstämpel på kopplingskondensatorer!
Har bytt, blockkondingar, eftersom läckte de ut sin fina PCB vätska och samtliga kopplingskondningar pga läckage samt samtliga katodkondningar!
Motstånden har klarat sig hyfsat likaså ingångsröret(EF36)!
Spiros

Återgå till Teknikforum