F/E-lyssning på kablar?

Hur funkar tekniken bakom bra hifi?

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert

F/E-lyssning på kablar?

Inläggav Almen » 2006-07-19 16:05

Jo, jag har tänkt på en grej. Ställer inte F/E-lyssning på kablar väldigt mycket högre krav på kringutrustningen än F/E-lyssning på förstärkare? Det brukar bara stå som en parentes, att kablar självklart är lätta att F/E-lyssna på, men jag får inte ihop det riktigt.

Om man tänker sig högtalarkablar, skall man som Före ha så kort kabel som möjligt, eller skall man ha normalkabel för given förstärkare och högtalare? En del högtalare är ju specade för vissa kabellängder och -tjocklekar, varvid avvikelse från detta ger en förändring i tonkurvan. Då känns det som att man får en färgning hur man än gör? Ett slutsteg med låg dämpfaktor kommer kanske dessutom färga mer än själva kabeln gör.

Samma med signalkabel; om försteget är känsligt på utgången så kommer man ju kanske mer höra förstegets färgning än kabelns.

Eller tänker jag fel?
"Nämn tre av de köttätande växter som vid mässan i Hannover med hull och hår slukade den då ditresta gosskören. Svara!"

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert

Inläggav Almen » 2006-07-20 16:31

Hm. 69 visningar utan svar - det måste betyda att det är dags att agera.

Några kompletterande frågor:

1) Är ovanstående frågeställning på något sätt oklar?
2) Är ovanstående frågeställning extremt korkad?
3) Är ovanstående frågeställning helt enkelt bara väldigt ointressant?

Användarvisningsbild
n3mmr

Inläggav n3mmr » 2006-07-20 17:29

Almen skrev:Hm. 69 visningar utan svar - det måste betyda att det är dags att agera.

Börja med att fundera ut vad du vill veta!!! det förändrar en hel del.

F/E-lyssning är svårt med kablar. A/B mellan accepterad, icke-färgande referens och den man vill veta nåt om är rimligare. För signalkabel kanske man vill jämföra en kort
RG62 (< 10 cm?) med en 10 m lång RG62, för att avgöra om ljudet tål att man kör med 10 m kabel.

När man sen har lyssningsresultatet återstår en analys av VARFÖR det blev som det blev. Om man ska gå från i o f s intressant till användbara data....
Om du inte förstår vad författaren skriver kan det vara så att du behöver bli bättre på att läsa.
Självbevarelsedriften säger mig att jag bör uttrycka mig försiktigare på ett sånt här forum.

Användarvisningsbild
Michael
LEDaren

Inläggav Michael » 2006-07-20 17:54

Hur går en F/E-lyssning på kablar till (hur är uppkopplingen)?
Tänker du dig att lyssna på signalen i början och i slutet av kabeln? Jag tycker inte detta verkar vara en så god ide. Varför skulle man vara intresserad av hur det låter i början på kabeln, det är ju i slutet av kabeln som signalen används.

//Michael

Användarvisningsbild
n3mmr

Inläggav n3mmr » 2006-07-20 21:12

Mich skrev:Hur går en F/E-lyssning på kablar till (hur är uppkopplingen)?
Tänker du dig att lyssna på signalen i början och i slutet av kabeln? Jag tycker inte detta verkar vara en så god ide. Varför skulle man vara intresserad av hur det låter i början på kabeln, det är ju i slutet av kabeln som signalen används.

//Michael

Du skojar, va?? Han vill ju veta SKILLNADEN mellan kabelns början och slut... :-)

Du har lite rätt: Man vill veta om ljudet i slutet av den kabel man funderar på skiljer sig från vad man tror är hur det borde låta om kabelns inverkan inte fanns med.
Om du inte förstår vad författaren skriver kan det vara så att du behöver bli bättre på att läsa.
Självbevarelsedriften säger mig att jag bör uttrycka mig försiktigare på ett sånt här forum.

Användarvisningsbild
MP_inaktiv

Inläggav MP_inaktiv » 2006-07-20 21:19

Almen skrev:Hm. 69 visningar utan svar - det måste betyda att det är dags att agera.

4) Är du ute efter ett entydigt svar?
Ha ett fint liv.
Våga stå för något, hyckla aldrig !

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert

Inläggav Almen » 2006-07-21 08:56

n3mmr skrev:F/E-lyssning är svårt med kablar. A/B mellan accepterad, icke-färgande referens och den man vill veta nåt om är rimligare.
Tack, det var ungefär vad jag själv resonerat mig fram till; det var därför jag undrade om jag har missat något. Då har man dock kvar problemet med att hitta en icke-färgande referens.

För signalkabel kanske man skulle kunna använda en icke-färgande impedansbuffert som man kopplar in testobjektet efter? Finns det sådana?

Mich skrev:Hur går en F/E-lyssning på kablar till (hur är uppkopplingen)?
Det var min fråga, ja.
Tänker du dig att lyssna på signalen i början och i slutet av kabeln?
Ja, det är så jag har förstått att F/E-lyssning går till.
Jag tycker inte detta verkar vara en så god ide. Varför skulle man vara intresserad av hur det låter i början på kabeln, det är ju i slutet av kabeln som signalen används.
Idén med F/E-lyssning är ju att jämföra signalen före och efter det man testar för att på så sätt få fram endast hur testobjektet förändrar signalen.

MP:
4) Nej.

Användarvisningsbild
lasselite

Inläggav lasselite » 2006-07-21 09:17

Nu är jag inte jätteinsatt, men...

För att F/E-lyssna på en kabel, så kopplar du in den i serie med kabeln i din befintliga anläggning.

Byter du kabeln mot en referens, har du gjort en vanligt A/B-lyssning.

Med reservation för missförstånd!
En vanlig kille med ett vanligt jobb i en vanlig stad, med en ovanligt snygg tjej

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert

Inläggav Almen » 2006-07-21 09:26

lasselite:

Jo, jag håller med. Men problemet blir för till exempel en högtalarkabel, att om du dubblar kabellängden så får du förmodligen en helt annan tonkurva än du hade fått med enbart testobjektet inkopplat. Alltså den additiva effekt du får av att koppla in en till kabel gör att slutsteg och högtalare förändrar ljudet, inte på grund av testobjektets färgning i sig, utan på grund av den effekt det har på slutsteg+högtalare.

Tillagt: Så att det slutsteg som används måste ha en väldigt hög dämpfaktor, och högtalarna bör ha en jämn och inte för låg impedans. Det var det jag menade med att det ställs högre krav på kringutrustningen vid F/E-lyssning på kablar.

Användarvisningsbild
lasselite

Inläggav lasselite » 2006-07-21 09:44

Normalt sett är väl inte skillnaden 2,5 eller 5 m kabel ett stort problem. men det kan bli klurigt att testa längre längder.

Om man seriekopplar, och inte hör någon förändring, så kan man i alla fall vara rimligt säker på att kabelsnutten (i sig) inte färgar hörbart.

Får man sedan förändringar när man tar bort första kaben, och petar dit den testade, så får man försöka utreda vad som orsakar felet.

Nu ska jag ut med min läckande båt 8) Hoppas vi hörs igen...
En vanlig kille med ett vanligt jobb i en vanlig stad, med en ovanligt snygg tjej

Användarvisningsbild
Michael
LEDaren

Inläggav Michael » 2006-07-21 10:52

Almen skrev:
Mich skrev:Jag tycker inte detta verkar vara en så god ide. Varför skulle man vara intresserad av hur det låter i början på kabeln, det är ju i slutet av kabeln som signalen används.
Idén med F/E-lyssning är ju att jämföra signalen före och efter det man testar för att på så sätt få fram endast hur testobjektet förändrar signalen.
Om jag fattar dig rätt så har du tänkt att gå in med en högimpediv lyssnare och kolla (lyssna) på spänningen i början och i slutet av kabeln. Då har du antagit att om kabeln är bra så skall signalen se lika ut (spänningen), eventuellt med en dämpningen (som inte borde göra något). Kan man verkligen göra detta antagande? Jag är inte så bra på analog elektronik, men det kanske går att anta detta i audio området. Går vi upp lite i frekvens och kanske över till digital signal så kan man INTE anta detta. Det räcker att mäta på några centimeter lång ledare på en mönsterkort med en digital signal för att se att signalen ser helt olika ut i början och i slutet.

PS. Ursäkta om jag tänker lite fel, kanske lite för insöad på sådant som jag pysslat med och det kanske inte stämmer med audio signaler.

//Michael

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert

Inläggav Almen » 2006-07-21 11:11

Mich skrev:Om jag fattar dig rätt så har du tänkt att gå in med en högimpediv lyssnare och kolla (lyssna) på spänningen i början och i slutet av kabeln. Då har du antagit att om kabeln är bra så skall signalen se lika ut (spänningen), eventuellt med en dämpningen (som inte borde göra något).
Nja, inte riktigt. Jag hade tänkt mig att lyssna på musik i en anläggning, och sedan koppla in en kabel i serie med befintlig kabel för att höra om kabeln tillför något i ljudet. F/E-lyssning finns beskrivet till exempel i denna PDF-fil.

Återgå till Teknikforum