Jooooon skrev:Låt säga att man vill mäta distortionen hos en förstärkare. Man använder sig av en tongenerator som har x % distortion och en dator för att kolla på signalen vars ljudkort har y % distortion. Förstärkaren själv har z % distortion.
Den totala distortionen blir om jag förstått saken rätt t = sqrt(x^2 + y^2 + z^2) %
Men nu är jag ju bara intresserad av hur mycket förstärkaren distar. Nu kommer frågan till er, går det att göra enligt följande:
Jag mäter först utan förstärkaren inkopplad imellan och kan på så sätt få reda på x^2 + y^2. Sedan mäter jag med förstärkaren ansluten och får reda på t.
z = sqrt(t^2 - (x^2 + y^2))
Går det att tänka såhär, om man inte bryr sig om vad distortionen består?
Jon
Nej det kan man inte.
Om vi försummar att distor
sionskomponentera i sig genererar distor
sion i efterföljande steg, vilket är rimligt för små mängder dist, så kan vi titta på de individuella deltonerna och se hur de adderas till varandra.
Om vi tex tar andra deltonen så kommer ju den att ha ett fasläge som är låst till grundtonens fasläge, och detta fasläge beror på hur olinjäriteten i prylen ser ut. Om du har tre distor
sionskällor kommer nettodisten att bero på hur faslägena i de tre distkällorna är. Om alla ligger i fas blir det helt enkelt t=x+y+z. Men sen kan ju i princip någon ligga i motfas och då kan det tom bli mindre dist när du kopplar in mätobjektet (!). t=x-y+z, typ.
Eftersom man i verkliga livet har väldigt dålig koll på faslägena, och eftersom distor
sionsmätning ändå inte ska göras med 7 decimaler, så är det därför klokare att mäta x+z och säga att lägre dist än så klarar inte utrustningen att mäta. Sen får man leva med och redovisa t=x+y+z om den inte blir mindre än x+z, i sådana fall får man säga att den är <x+z. Ungefär, räknar man på decimalerna är det kanske inte riktigt säkert, men det behöver man inte vara när det gäller dist.
Distor
sion är ju bara en
indikator på olinjäritet.
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.