Vill ha allt trådlöst ...

Hur funkar tekniken bakom bra hifi?

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
PeterAkemark

Vill ha allt trådlöst ...

Inläggav PeterAkemark » 2006-07-24 00:17

Hej i sommarvärmen,

Håller som bäst på att flytta väggar och planera om ett hus från 1972. Bland allt som görs om är elsystem och telefon. Inser att det skulle vara lättare med ett helt trådlöst system för hela mediacirkusen. Alltså har huset försätts med ett 8 Mbit ADSL, en tråd/trådlöst D-link router. Med tråd så blir uppkopplingen ca 6.2 Mbit (helt ok enl Telia!?) samt digital TV via samma ADSL (fungerar faktiskt!). Vill nu också ha trådlös förbindelse mella min dator/server och hifi-anläggningen så att jag kan ta emot lite radio också, (via Internet).

Är det nu någon som har lite erfarenhet av motsvarande system? ad använda? Finns något smart system att tillgå, de har blivit en massa olika fjärrkontroller hittills.

Användarvisningsbild
Bamsefar

Inläggav Bamsefar » 2006-07-24 00:29

Grattis till nya boendet !

Den enda jag känner till rakt upp och ned som har något liknande torde vara Margaux på detta forum. Själv är jag lite motståndare till trådlöst nätverk, föredrar tråd själv, och inbillar mig att jag alltid kommer att föredra just tråd...
Best Regards
Bamsefar

Användarvisningsbild
guldfisk

Inläggav guldfisk » 2006-07-24 09:34

Jag håller med om att tråd är bra. Ifall du ändå drar el, tycker jag du ska dra parallella rör med ethernet (100 Mb/s eller hellre 1000 Mb/s). Det kan inte kosta mycket extra. Då har du en grundkapacitet som klarar HDTV-strömmar och annat krävande i framtiden och kan välja att enkelt byta ut de trådlösa kompenterna vid behov. De grejor som står nära ett uttag kan köra tråd, så att du sparar den trådlösa bandbredden för det som verkligen måste vara rörligt eller står illa till.
...perspektiv...

Mikael2

Inläggav Mikael2 » 2006-07-24 09:47

Du behöver bara en Squeezebox från Slim Devices :)

http://www.slimdevices.com/

Användarvisningsbild
Bamsefar

Inläggav Bamsefar » 2006-07-24 10:02

Mikael2 skrev:Du behöver bara en Squeezebox från Slim Devices :)

Klarar den där lådan att spela upp fråm utdelade hårddiskar i ett nätverk eller kräver den någon serverprogramvara ?
Best Regards
Bamsefar

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2006-07-24 11:08

Jag skulle dra Cat-6 kabel och sedan sätta en basstation här och där. Då slipper du att basstationer skall länka till varandra för att alla utom den första skall funka. Och ja, man kommer ofta att behöva mer än en då det finns störningar och bristande täckning. Sätt dessutom en ethernet kontakt där du kommer att vilja ha TV och telefoner. Och dra alltid mer sladd än man tror att man behöver. Behov skapar man blixtsnabbt när möjligheterna finns.

Slim behöver en serverprogramvara som kan gå på en NAS.

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2006-07-24 12:19

Med tanke på att jag återigen försökt mig på trådlöst och misslyckats skulle jag ändå rekommendera att dra tråd. Förbindelsen bara bryts utan anledning och sedan måste man "reparera" dvs rensa ip-numret och skapa ett nytt för att åter få kontakt. Jag skaffade nya grejor så sent som i förra veckan och jag har ännu inte lyckats hålla kontakten mer än några timmar i taget. Varför det bryts har jag ingen aning om, det vet inte importören heller. Även min flickvän har haft samma problem, likaså jag själv med helt andra grejor för ett par år sedan.

Trist, för det är mycket bekvämt med trådlöst. Men det är väldigt frustrerande när man tex laddar ner stora filer under ett par dagars frånvaro och inser att skräpet bara varit igång några timmar....

/ B

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2006-07-24 12:25

Bill50x :
Hmm, PC förmodar jag? *duckar*
Jag har kört trådlöst hemma med en blandning av Mac och PC på Apples Airport nu i några år. Får starta om grunkorna kanske 2 ggr i månaden, annars så funkar allt bra.

Användarvisningsbild
UrSv

Inläggav UrSv » 2006-07-24 13:19

Du måste ha störningar i huset. Jag har haft mina grejor på tre orter och det är stabilt i åratal utan att starta om grejorna.

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2006-07-24 13:28

Har trådlösa grejor på ett antal ställen på jobbet och en del omstarter behövs av routrar och brandväggar och accessställen nån gång då och då.
Men spel ihop med Bredbandsbolaget verkar påskynda omstarter nån gång då och då.

Användarvisningsbild
Pinnick
inaktiv

Inläggav Pinnick » 2006-07-24 13:31

Har också problem med att man måste starta om och att överföringen ibland är långsam när jag använder trådlöst, vilket fått mig att gå över till kabel. Kan starkare sändare och bättre antenn lösa problemet måntro? Nån som testat?

Användarvisningsbild
PeterAkemark

Inläggav PeterAkemark » 2006-07-24 16:28

Att trådlöst nte alltid fungerar kan jag hålla med om. Men i de flesta fall har det rört sig om för låg signalstyrka vid usb-mottagarna. Men också att modem/router har hängt sig av, för mig, okänd anledning. Eftersom Telia är leverantör av bredbandet så kontaktades supporten som ville ha det till att förmodligen fanns en trådlös telefon på samma linje. De gjorde det också men den bidrog nte på något sätt till problemen. Det gjorde emellertid ADSL-utrustningen hos Telia, som hade klara problem med att uppehålla en varaktig förbindelse med mitt adsl2+-modem. Jag provade tre olika fabrikat och först när de var överbevisade så försvann problemen helt oförklarligt. Som en parantes i det hela så anser Telia att 6.2 Mbit är det samma som upp till 8 Mbit - " om du läser avtalet så..." något som jag kunde göra först efter att abonnemanget var klart!

Men att kunna höra Vinyl107 när jag befinner mig utomlands eller i smålands urskogar är helt förträffligt. För att inte tala om alla utländska stationer som jag kan ta emot i Sverige.

Mikael2

Inläggav Mikael2 » 2006-07-24 18:31

Bamsefar skrev:
Mikael2 skrev:Du behöver bara en Squeezebox från Slim Devices :)

Klarar den där lådan att spela upp fråm utdelade hårddiskar i ett nätverk eller kräver den någon serverprogramvara ?

Den kräver ett serverprogram på nån dator i hemmet. Den datorn man sätter serverprogrammet på har ju inga problem att hitta utdelade diskar med musik i nätverket som då Squeezebox i sin tur kan spela upp ifrån. Har inte testat själv. Kör serverprogrammet på en Mac Mini med iTunes som i sin tur har en Lacie Firewiredisk med all musik på som då Squeezeboxen kan komma åt och bläddra i och spela upp. Körde Apple Airport Express tidigare men då måste man ju styra från datorn det som strömmas till stereon. Det bekväma med Squeezebox är ju den lilla displayen och att kunna styra allt med en liten fjärr från soffan.

Mikael2

Inläggav Mikael2 » 2006-07-24 18:36

Netgear har väl nyligen presenterat en nätverkspryl med hastighet på 200MBps som använder elnätet i hemmet för dataöverföring för den som inte orkar dra ny tråd eller har mycket störningar. Ska tydligen fungera mellan olika faser också 8)

edit: länk http://www.netgear.com/products/details/HDXB101.php

Återgå till Teknikforum