Ventilerade polstycken

Hur funkar tekniken bakom bra hifi?

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Mr_Ekan

Ventilerade polstycken

Inläggav Mr_Ekan » 2006-07-26 02:14

Har läst lite Dickason på senare tid och tycker mig begripa att talspoletemperaturen är en synnerligen intressant faktor att ta hänsyn till vid design av element/högtalare. Åtminstone för den som eftersträvar låga värmeförluster och acceptabel grupplöptid. Att man vill spela starkt är ju liksom en förutsättning.

Frågan är således hur pass kritiskt det kan anses att kyla talspolen medelst ett genomborrat polstycke? Finns det goda exempel på, låt säga, 8" baselement lämpade för basreflex med ventilerade polstycken?

Eller har jag missförtsått allt som vanligt? :roll:
11010000

Användarvisningsbild
Max_Headroom
Adventurer

Inläggav Max_Headroom » 2006-07-26 09:07

Ja det finns det. Jag har sådana. Du kan køpa nya från Skaaning och sækert flera andra (SS, peerless?).
Denna signatur är endast för privat bruk. Vänligen läs ej!

Användarvisningsbild
Nwalmaer

Inläggav Nwalmaer » 2006-07-26 11:30

Tillverkas det ens element utan ventilerade polstycken längre? Jag skulle vilja säga att det är väldigt kritiskt.

Man kan ju ventilera bakom spidern och under dammkåpan också, vad jag har sett. Finns säkert ytterligare metoder.

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2006-07-26 12:23

Effekttåligheten påverkas bara marginellt av sådana tilltag. Den huvudsakliga poängen med att ventilera postycket är att hålla distorsionen på en acceptabel nivå.

En undermåligt ventilerad motor, blir drabbad av andratonsdistorsion på grund av luftens elasticitet och den geometriska distorsion den utsätts för. I vissa fall uppstår även höga halter udda komponenter på grund av de kvadratiska flödesförlusterna när luften tvingas anta höga hastigheter.

Det finns många sätt att ventilera de tryckutsatta volymerna (huvudsakligen volymen under dammskyddet). Mest ventilation får man genom att ta bort dammskyddet. Tre alternativ är att ta hål i konen under dammskyddet, ta hål i bobinen under spidern eller ta hål bakåt genom polstycket.

Nackdelarna är de följande:

1. Inget dammskydd (eller bättre - genomsläppligt dammskydd):
Minskar effektiv konarea, och ger ett visst luftläckage.

2. Ett antal hål i konen under dammskyddet:
Försvagar konen och omöjliggör bruk av ett så litet dammskydd som möjligt. Båda dessa saker kan påverka tonkurvan negativt.

3. Ett antal hål i bobinen under spidern:
Kan ge otillräcklig ventilation och ökar även kraven på genomsläpplighet hos spidern. I vissa fall är även försvagningen av bobinen ett problem, men det är sällsynt.

4. Hål i polstycket: Stjäl/bromsar det magnetiska flöde (=försvagar motorstyrkan), kan ge problem med helmholtz-resonans och är dessutom en öppning i vilken otäcka saker kan ramla in genom, för att aldrig komma ut igen.

Självklart kan man kombinera olika ventilationslösningar också och därmed även kombinera nackdelarna. Men metod 1 kan inte kombineras med någon av metoderna 2, 3 och 4.

Vh, iö

- - - - -

PS. Någon ventilation behöver varje seriöst högtalarelement som skall kunna återge låga och mellanlåga frekvenser, men långt, långt ifrån alla skaffar sig den ventilationen genom att ta hål just i polstycket.
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Användarvisningsbild
Mr_Ekan

Inläggav Mr_Ekan » 2006-07-26 13:07

Tackar för svar. Jag ska kika vidare lite i elementfloran både efter öppna och slutna polstycken.

Vh
11010000

Återgå till Teknikforum