får inte igång wavelab

Hur funkar tekniken bakom bra hifi?

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
housemicke

får inte igång wavelab

Inläggav housemicke » 2006-07-28 17:40

mitt inbyggda ljudkort gick sönder för ett halvår sen så jag köpte ett nytt SB kort. tänkte spela in lite mixar idag med wavelab, har ändrat om så att programmet ska spela in/spela upp via det nya ljudkortet men det verkar f.. inte hända nåt. vad gör jag fel. är det nån som är bekant med programmet som vet vad man ska ändra på så det får insignal. har testat alla kontakterna på baksidan. ljudkortet fungerar bevisligen för jag använder det varje dag. blir så j...a trött på det här nu :x
Dom flesta konversationer är i själva verket monologer som framförs i närvaro av ett eller flera vittnen.

nu med adekvat domestisk vokabulär disponibel.

/ din rasp i röven

Rollo

Inläggav Rollo » 2006-07-28 18:16

Vad kan du välja för enheter under Options->Preferences->Audio Card?

Jag bytte ljudkort för ett tag sedan och behövde inte göra något annat än att byta in- och utenhet.

Användarvisningsbild
housemicke

Inläggav housemicke » 2006-07-28 18:42

har ställt om det från aux hd in/utgång till soundblaster kortet. men man ser inget som kan komma från musiken när jag drar igång recordfunktionen
Dom flesta konversationer är i själva verket monologer som framförs i närvaro av ett eller flera vittnen.

/ din rasp i röven

Användarvisningsbild
housemicke

Inläggav housemicke » 2006-07-28 18:45

nu efter 173:e gången när jag ändrade från sb kortet till hdaudio sen tillbaks till sb kortet så hoppade det helt plötsligt igång, vet inte varför eller hur men nu funkar det

edit det funkar fortfarande inte det var signal från winampen som dök upp (när jag testade) o inte signal från mixern

/ din rasp i röven

Rollo

Inläggav Rollo » 2006-07-28 19:00

Jag har sett lite sådana beteenden när två program krigar om ljudkortet. Om det fortsätter att tjorva kan det vara intressant att testa att Start->Settings->Control Panel->Sounds and Audio->Audio och låta Windows dirigera ut sina ljud till ett annat ljudkort. Kontrollera också att Winamp inte är konfigurerad att använda något speciellt ljudkort, utan att den använder "Primary Sound Driver", vilket gör att den använder samma enhet som man konfigurerat i Start->Settings->Control Panel->Sounds and Audio->Audio.

Användarvisningsbild
housemicke

Inläggav housemicke » 2006-07-28 20:24

inaktiverade drivrutinerna för det trasiga inbyggda ljudkortet. så nu kan man bara välja på microsoft sound mapper och audigy kortet i wavelab. har valt sbkortet testat alla ingångar, testat mixerns utgång, testat kabeln allt funkar. wavelab visar (gröna staplar) -56db (blå staplar) -70db. ställer man om till spectrum syns ingenting. vad kan det vara som spökar?? det borde ju gå att ställa in vilken ingång på ljudkortet som ska ta emot signalen i wavelab men icke, har kollat precis överallt. när man körde med det inbyggda så kunde man välja på 5-6 ingångar.

hittade ingenstans vart man kunde ändra i winampen vilket kort som skulle användas men det gör inget. den används inte när jag spelar in från mixern, lite lustigt dock att winampens musik dyker upp i wavelab bara sådär. verkar inte gå att ställa nåt i ljud o bild menyerna i kontrollpanelen heller så man kan specificera vilka ingångar som ska användas

/ din rasp i röven

Användarvisningsbild
housemicke

Inläggav housemicke » 2006-07-28 23:07

om nån vet några andra program man kan använda för att spela in med så är jag öppen för förslag. spela in från mixer till data i lossless eller nån annan hög kvalitet mp3 320 minmum helst mycket högre

/ din rasp i röven

Användarvisningsbild
housemicke

Inläggav housemicke » 2006-07-29 14:35

har precis testat audacity (gratisprogram) men det va inte lika användarvänligt som wavelab tyckte jag, blev skumma inspelningar. började rota lite i kör->sndvol32 /rec där man kan ställa volym på ingångarna. det fanns också små boxar under varje ingång, ingen var ikryssad... :oops: nu återstår bara att se om inspelningarna låter bra eller om man måste ställa om lite fler saker

/ din rasp i röven

Användarvisningsbild
housemicke

det låter skitdåligt!

Inläggav housemicke » 2006-07-29 16:05

man kan höra musiken i bakgrunden men det låter burkigt x1000. har testat med alla ingångar nu men den enda som går att använda är en med en liten mikrofon brevid, har testat att spela in från line och mikrofon (ställa om i kontrollpanelen) men det låter likadant på hög volym ut från mixer och låg :cry: suck

/ din rasp i röven

Användarvisningsbild
housemicke

hahah vilken idiot jag är

Inläggav housemicke » 2006-07-29 18:01

nu funkar det iaf. blev lite fundersam så jag testade att lyssna i lurarna o det inspelade lät perfekt. det verkar tydligen bli nån rundgång när man spelar upp den inspelade signalen i högtalarna och har boothutgången på som när man spelar in. med booth på lägsta så låter det kanon i högtalarna också 8)

/ din rasp i röven

Återgå till Teknikforum