Parametrisk (bas)EQ och ringning.

Hur funkar tekniken bakom bra hifi?

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
patrikf_inaktiv

Parametrisk (bas)EQ och ringning.

Inläggav patrikf_inaktiv » 2006-08-12 10:21

Hur kopplar men in en paramtrisk eq i signalvägen om man har aktiv delning?
Kan tex inkoppling före LPfiltret göra att problem med ringning minimeras?

Användarvisningsbild
AndersP

Inläggav AndersP » 2006-08-12 22:48

Enligt min erfarenhet får man mer brus om man kopplar in sånna här apparater tidigt i kedjan, men du kan ju alltid testa olika inkopplingar. Jag använder bara eq i basen och då efter LP-filtret, en billig grej som heter Behringer Feedback Destroyer. Kan verkligen rekommendera den. Funkar kanon.
Linkwitz Orion, Ino Audio a2 och piM

"I see you've got the blues in your alligator shoes"

Användarvisningsbild
patrikf_inaktiv

Inläggav patrikf_inaktiv » 2006-08-12 23:23

Jag har feedbackdestroyern med. inkopplat till basarna bara. Är lite oroad för eventuell ringning bara. Har inte sett nåt lurt när jag har mätt med brus, men jag vet inte hur rigning brukar uppträda. Tex om det bara ger sig till känna vid dynamiska förlopp?

Användarvisningsbild
Johan_Lindroos
Mr Cliffhanger

Inläggav Johan_Lindroos » 2006-08-13 02:18

Jag tror att med linjära system som det trots allt är frågan om här så är det ingen skillnad om man sätter en låda innan eller efter en annan låda. Överföringsfunktionen blir totalt sett exakt samma.

MEN, det är en fördel att placera den parametriska EQ:n efter lågpassfiltret så att man slipper att eventueller påverkan av densamma hamnar även i det register som ska högpassfiltreras. Så det är nog bäst som du redan har kopplat in den.
Ordförande i Ljudtekniska Sällskapet sedan 17:e april 2025

Användarvisningsbild
Gaston

Inläggav Gaston » 2006-08-14 22:34

Vore inte den positiva delen av en sinussignal som man sedan kvadrerar bra för att just se ringningar? Går säkert att spela in signalen ut från filtret rakt in i datan för att se om det blir nämnvärt med ringningar.

Patrikf, jag kan nog lägga upp en snutt här på faktiskt med sådan signal om du vill. Vilken frekvens ska det i så fall vara på ursprungssignalen? 60Hz?

Användarvisningsbild
Gaston

Inläggav Gaston » 2006-08-14 23:23

Hmm, du delar ju med filtret och den pulsen jag tänkte mig är absolut inte så smalbandig som den bör vara för att ta sig igenom. Det blir ju svårt att veta hur den "ska" se ut. Men det kan kanske ändå vara intressant att se om det förringer?
Lade upp lite testsignaler i alla fall ...
http://user.faktiskt.io/gaston/sinsin/
Bild
Länk till den feta bilden
Edit: 18+1 omformuleringar ;)

Återgå till Teknikforum