Vettigt val parametar som avgör en högtalares kvalitet?

Hur funkar tekniken bakom bra hifi?

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
PerStromgren

Vettigt val parametar som avgör en högtalares kvalitet?

Inläggav PerStromgren » 2006-08-15 21:34

Det uppkom en intressant debatt om huruvida en högtalares tonkurva bör publiceras eller inte. Detta har fått mig att tänka på ett gammalt problem: finns det några vettiga utifrån mätbara parametrar som avgör en högtalares "kvalitet", åtminstone som en majoritet kan enas om?

1. Tonkurva vid någon definierad mätning? Ju plattare desto bättre?
2. Max ljudnivå utan att förstöras? Ju högre detso bättre?
3. Max ljudnivå vid någon angiven distorsion? Ju högre detso bättre?
4. Max ljudnivå vid någon max kompression? Ju högre detso bättre?
5. Spridning? Ju jämnare, desto bättre?
6. Lättdrivenhet? Ju känsligare och jämnare impedanskurva, desto bättre?

Eller är det bara skräp alltihop? Lyssna och strunta i resten?

Själv har jag ingen aning, dessvärre, men är heller inte högtalarspekulant för tillfället. Intresset är helt akademiskt. Det enda jag känner till är gamla specar som fanns i Hifi-handboken på sjuttiotalet, men det har förhoppningsvis hänt en del sedan dess.
... tycker jag!

Per

Användarvisningsbild
Max_Headroom
Adventurer

Re: Vettigt val parametar som avgör en högtalares kvalitet?

Inläggav Max_Headroom » 2006-08-15 21:44

perstromgren skrev:Det uppkom en intressant debatt om huruvida en högtalares tonkurva bör publiceras eller inte.

1. Tonkurva vid någon definierad mätning? Ju plattare desto bättre?
2. Max ljudnivå utan att förstöras? Ju högre detso bättre?
3. Max ljudnivå vid någon angiven distorsion? Ju högre detso bättre?
4. Max ljudnivå vid någon max kompression? Ju högre detso bättre?
5. Spridning? Ju jämnare, desto bättre?
6. Lättdrivenhet? Ju känsligare och jämnare impedanskurva, desto bättre?

Självklart bör en tillverkare publicera tonkurva on axis och vid vettiga vinklar (15, 30, 45 grader, typ). Tillverkaren bör också tala om i vilken typ av rum högtalaren ar avsedd att användas (dämpat, vanligt "odämpat" vardagsrum etc).

1. Platt är bra, men inte helt platt. Läs vad Öhman har skrivit om stereosystemfel. Jag vill minnas att det är nåt spök med tonkurvan.
2. Beror väl på frekvensen, hur länge man spelar etc. Det vanligaste sättet att förstöra en högtalare är väl för klen förstärkare, dvs stärkaren klipper och musiekn liknar allt mer en pulsvåg.
3. Max ljudnivå vid en angiven dist (vid olika frekvenser då, förståss). Mycket bra att få veta tyckr jag.
4. Kompression, svår att ange? Jag vet inte. Man vill ju helst slippa den helt...
5. Spridning. mycket bra om det redovisas, men man kan inte säga att en viss spridning är bäst. Det beror på användningsområde och rum.
6. Hög känslighet, ja tack. Snäll impedanskurva vill jag också ha. Högtalare som går under 3 ohm känns ju inte så jättelyckade, med något undantag (Quad ESL 63 är väl under?)

Rent allmänt tycker jag högtalartillverkare är sparsamma med såväl infomartion som idéerna om hur, och i vilken miljö, produkten är tänkt att användas.
Denna signatur är endast för privat bruk. Vänligen läs ej!

Användarvisningsbild
Jocke

Inläggav Jocke » 2006-08-15 23:35

Jo du! Punkt 1 tom 6 är säkert viktiga!

/J

Användarvisningsbild
Martin
Vågledaren/redaktör

Inläggav Martin » 2006-08-17 09:39

Det finns viss problematik med detta med frekvensgång. Kollar man tex på en högtalare med hyffsat rak trend på frekvenskurvan rakt framför högtalaren så vet man ju ingenting om hur spridningen off axis eller effektresponsen ser ut. Det är ett vanligt problem i högtalarkostruktion att en rak frekvensrespons on axis ofta ger en krokig effektrespons och "off axis"-respons. Det går att göra något åt detta som tur är men det är få tillverkare som verkar bry sig om problemet.

Ett annat problem är såklart mätteknik. Det krävs ofta flera olika mätningar för att visa vissa typer av frekvensresponsbeteenden hos högtalaren där varje mätning bara går att läsa viss typ av exklusiv information ur. Det kan tex vara en effektresponsmätning i efterklangsrik miljö. Där kan man inte utläsa hur högtalarens frekvensrespons i direktljudet ser ut. Höga och låga frekvenser är även svårt att mäta samtidigt med samma mätning så det brukar krävas olika mätningar för att kunna läsa hur det verkligen ser ut om man inte har tillgång till ett ekofritt rum.

Även om man har ett ekofritt rum så går det inte att utläsa hur frekvensgången kommer se ut mot lägre frekvenser på det som upplevs som direktljud i ett vanligt rum med väggar tak och golv. Det måste man mäta separat med mätningar från tänkbara lyssningsavstånd.

När vi ändå är inne på mätteknik så måste man ha ett bra hum om hur ljudet uppfattas av öronen för att förstå hur bra eller dåligt resultatet av en mätning är.

Jag vet ärligt talat inte hur man skulle presentera mätdata som något sammansatt information som envägskommunikation. Det skulle kräva en större teknisk rapport som måste anpassas till den tänkta målgruppens förkunskaper. Självklart beror det på hur höga krav man har på att informationen ska gå fram men jag tror generellt att man behöver ha väldigt lågt ställda krav på den punkten.

Användarvisningsbild
PerStromgren

Inläggav PerStromgren » 2006-08-17 19:21

Martin, tror du alltså att rak "effektrespons" bättre motsvarar liten färgning av högtalaren i tonbalanshänseende? I så fall är det väl bara att mäta det? Eller är det svårt?

Om det inte finns några vettiga mätningar, kan man ju lika gärna publicera mått, massa, färg samt pris och låta det var med det. :(

Max_headroom: Nejdå, ESL 63 är inte svårdriven pga låg impedans, det finns en minimum på 4 ohm vid ca 10kHz.
... tycker jag!

Per

Återgå till Teknikforum