Draperier, mattor och sånt i ELAK-boken.

Hur funkar tekniken bakom bra hifi?

Moderator: Redaktörer

Keba

Draperier, mattor och sånt i ELAK-boken.

Inläggav Keba » 2006-08-17 20:42

Jag har nu läst kapitlet om rumsakustik några ggr och analyserat mitt rum. Genom att studera fjärrfältmätningar i olika mikrofon- och högtalar- positioner har jag dragit slutsatsen att jag har en efterklangstid som varierar kraftigt med frekvens. Under ca 500Hz får jag högre medelnivå och betydligt ojämnare frekvenskurva. Det verkar ju också stämma med att jag satt upp draperier på 1dm avstånd längs flera väggar. De bör ju dämpa effektivt från ca 60-40cm våglängd och nedåt.

Nu till frågan: I tabell 4-3 finns en tabell som anger absorbtionsfaktor för ospecificerade mattor och draperier. Jag blir lite förbryllad över skillnaden mellan mattor och draperier. Tabellen ger ju sken av att mattor skulle vara betydligt mer frekvensoberoende än draperier. Varför då? Finns det någon generell anledning till att mattor på golvet skulle vara bredbandigare absorbenter än draperier längs väggarna eller är det bara en egenskap hos materialet i sig? Blir en matta en lika effektiv absorbent om den monteras på väggen?
Enda skälet jag kan komma på till att mattan skulle vara effektivare än draperier är att takhöjden normalt är mindre än längd och bredd på rummet och ljudet därför studsar fler ggr mot golvet än väggarna. Men det kan ju fortfarande inte göra den bredbandigare. Någon som vet?

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2006-08-17 23:00

Njaej, jag tror inte att man ska ta tabellen alltför allvarligt. Johan refererar till nån studie av Kinser och det är nog helt enkelt så att han i den studien har tagit några material som fanns till hands. Det är klart att det varierar mellan olika material och med hur de monteras.

PS, du kan ju mäta efterklangstiden som funktion av frekvensen med timdec om du vill. http://user.faktiskt.io/svante/timdec
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Keba

Inläggav Keba » 2006-08-20 11:56

Du gör väldigt användbara program, Svante!

Jag har mätt och lagt upp lite resultat i min andra rumstråd (DIY/Ta bort resonanser i rum).

Återgå till Teknikforum