patrikf skrev:Är en inspelning objektiv eller subjektiv..?
Avbildning av
ljud eller
bild eller
rörelse är i sitt yttersta väsen alltid subjektivt. Däremot kan det ju finnas en smula objektivitet i att flera individer än den som gjorde avbildningen (inspelningen) kan uppleva den som en objektiv upplevelse i förhållande till sina erfarenheter.
Hur är det då med inspelningars "färgning"?
Eftersom det i princip inte finns neutrala mikrofoner eller elektronik så är alla inspelningar "färgade". På samma sätt som det inte finns någon neutral ("ofärgad") hörsel, så är alla dina upplevelser ljud (inspelningar)färgade av dina individuella fysiska föruttsättningar för hörande och lika mycket en funktion av dina tidigare upplevelser av hur ljud i olika situationer.
Därför är alla inspelningar enligt mitt förmenande "färgade", och en inspelnings kvalitet bestämms uteslutande av din* upplevelse av den (i stort sätt är det lika dant med upplevelsen av levande musik). Jag skulle vilja gå så långt att säga att när det gäller inspelningar så är allt från valet av inspelningrum, mikrofoner och mikrofonplacering till valet av elektronik i inspelningkedjan och formatet man spelar in på och vem och hur musiken mastrats en del av det kreativa (konstnärliga) inspelningen skall (är av sedd att) förmedla (där själva musiken är det primära).
På frågan i rubriken;
Vad är en inspelning?
är knepigare att bevara, men hårddrar man det så skulle jag vilja beskriva det som en sammling av ljud** vars repiterbarhet är möjlig över en obstämd tidsram.
/ptr
*Detta betyder inte att upplevelsen behöver vara exklusivt "din" utan den kan delas av andra som upplever "inspelningen på liknande sätt.
** Ett eller flera ljud.