Hjälp med placering av högtalare & möblering.

Hur funkar tekniken bakom bra hifi?

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
TygelBy

Hjälp med placering av högtalare & möblering.

Inläggav TygelBy » 2006-08-27 13:41

Nu har jag äntligen fått min bättre hälft att iallafall överväga en ommöblering. Så som det är möblerat nu låter det inte bra. Riktikt dåligt faktiskt.

Rummet skall fungera både för flerkanals filmtittning och tvåkanals musik. Tanken är att det skall inhandlas en ny platt-TV och att stereobänken skall rationaliseras bort så att vi inte får något större objekt mellan fronthögtalarna. Möbleringen vill _jag_ givetvist optimera för bra ljud och bild men det kan tyvärr inte se ut hur som helst eftersom frun ställer andra krav på rummet också.

Rummet är ett v-rum och känns fullkomligt hopplöst att möblera så att man utnyttjar/använder hela rumsytan. Det brukar alltid bli någon del/yta i rummet där det ställs ett bord eller någon pryl bara för syns skull där man sällan vistas.

Så här ser det ut idag:
Bild

Vi tittar/lyssnar alltså från vägg 'F' till 'D'. Låter inte alls bra. Jag har försökt flytta högtalare och lyssningsposition i den mån det är möjligt, men det känns som om man har alldeles för små marginaler vad det gäller placering i denna konfiguration. Dörröppningar och fönster ställer ju till det en del, och dom är i regel ganska svåra att flytta på...

Idéer och förslag mottages tacksamt. Möblerna är ganska stora, otympliga och svåra att flytta, så man vill ju helst inte prova något innan man vet att det kan vara ett akustiskt/möbleringsmässigt möjligt alternativ. Vi är lite inne på att titta/lyssna från 'B' till 'D' eller från 'D' till 'B' och på så sätt få lite 'luft' bakom lyssningspositionen, vad tror ni om det?

Som sagt, idéer och förslag mottages tacksamt!

/TygelBy

PS. Rummet och möblerna är skalenligt ritade, så möblerna tar alltså precis så stor del av rummet som bilden visar.

Användarvisningsbild
Magnus_L

Inläggav Magnus_L » 2006-08-27 15:01

Vad tror du om att placera högtalarna vid vägg E. Kanske lite smalt med 4 m. Lyssningsplats mer än 183 cm och mindre än 367 cm från vägg C.

Användarvisningsbild
TygelBy

Inläggav TygelBy » 2006-08-27 15:17

Magnus_L skrev:Vad tror du om att placera högtalarna vid vägg E. Kanske lite smalt med 4 m. Lyssningsplats mer än 183 cm och mindre än 367 cm från vägg C.

Det har jag faktiskt provat och det lät inte alls dumt jämfört med hur det låter nu. Problemet är att hela vägg 'E' är täckt av fönster/altandörr(i glas) och det passar lite illa för en platt-TV. Hade rummet varit avsett för bara musiklyssning hade jag nog valt det alternativet, men i.o.m att det även skall tittas på film så faller det tyvärr bort.

/TygelBy

Användarvisningsbild
i

Inläggav i » 2006-08-27 22:45

Ett förslag (ursäkta kladdet), rosa är soffgrupp/sittplatser, ljusgrönt är TV + högtalare, mörkblått sub, ljusblått (mat?)bord + stolar, grönt skrivbord (?):

Bild
Mundus Vult Decipi

Användarvisningsbild
TygelBy

Inläggav TygelBy » 2006-08-28 08:33

i skrev:Ett förslag (ursäkta kladdet), rosa är soffgrupp/sittplatser, ljusgrönt är TV + högtalare, mörkblått sub, ljusblått (mat?)bord + stolar, grönt skrivbord (?):]

Tack för tipset. När jag kommer hem ikväll så skall jag möblera enligt ditt förslag i datorn så får vi se hur det ser ut. Jag lägger upp en bild.

Har du gått bara utséendemässigt eller ligger det någon akustisk tanke bakom det hela?

/TygelBy

Användarvisningsbild
i

Inläggav i » 2006-08-28 10:28

TygelBy skrev:
i skrev:Ett förslag (ursäkta kladdet), rosa är soffgrupp/sittplatser, ljusgrönt är TV + högtalare, mörkblått sub, ljusblått (mat?)bord + stolar, grönt skrivbord (?):]

Tack för tipset. När jag kommer hem ikväll så skall jag möblera enligt ditt förslag i datorn så får vi se hur det ser ut. Jag lägger upp en bild.

Har du gått bara utséendemässigt eller ligger det någon akustisk tanke bakom det hela?

/TygelBy

Bådadera. Nu finns det ju inte så många möjligheter utan att det blir väldigt konstig möblering (om man har andra prioriteringar än HiFi, vilket jag misstänker att din fru har... :) ).

Tycker att det allmänt kan tänkas vara en "luftig" och förhoppningsvis trevlig möblering. Ljudmässigt har jag förhoppningar att genom att högtalarna får lite större avstånd till väggar och har mer rymd omkring sig, kombinerat med avsaknad av vägg direkt bakom huvudet ska ge bättre ljud. I varje fall det sistnämnda har jag erfarenheter av.
Nu är det här ju förstås bara tyckande av en amatör men det är nog värt att pröva.

Hade också i tankarna en diagonal möblering, men det måste man nog vara HiFi-fanatiker för att svälja. :D
Mundus Vult Decipi

Användarvisningsbild
TygelBy

Inläggav TygelBy » 2006-08-28 10:45

i skrev:Bådadera. Nu finns det ju inte så många möjligheter utan att det blir väldigt konstig möblering (om man har andra prioriteringar än HiFi, vilket jag misstänker att din fru har... :) ).

Tycker att det allmänt kan tänkas vara en "luftig" och förhoppningsvis trevlig möblering. Ljudmässigt har jag förhoppningar att genom att högtalarna får lite större avstånd till väggar och har mer rymd omkring sig, kombinerat med avsaknad av vägg direkt bakom huvudet ska ge bättre ljud. I varje fall det sistnämnda har jag erfarenheter av.
Nu är det här ju förstås bara tyckande av en amatör men det är nog värt att pröva.

Hade också i tankarna en diagonal möblering, men det måste man nog vara HiFi-fanatiker för att svälja. :D

Jag har också erfarenheten att 'luft' bakom lyssningsplatsen ger ett bättre ljud.

Framförallt så gillar jag också idén att soffan skall stå relativt centralt. Det gör så att det iallafall känns som att man utnyttjar det mesta av rummet. Det blir liksom inte så uppdelat i 'avdelningar' varav man till största delen bara utnyttjar den ena delen. Blir det bra i datorn tror jag nog att frun skulle kunna gå med på en testperiod. :-)

/TygelBy

Återgå till Teknikforum