Hur undvika brann i högtalare?

Hur funkar tekniken bakom bra hifi?

Moderator: Redaktörer

Mark_Q

Hur undvika brann i högtalare?

Inläggav Mark_Q » 2006-08-28 09:50

Hej alla!
Allra först; jag var mycket aktiv på Hifimagasinet och Hififorum, blev medlem här också i 2003 men sen blev det tyst från min sida.

Jag ägar fortfarande Amplifix CDfix samt Revel Performa M20'or.

I juni 2003 fick jag nästan panik då jag hörde knistrande ljud från M20 och senare kom rök ur reflexporten till den högre högtalaren. Jag skrev om händelsen i Hififorum och fick sympati. Det var Amplifix, som enligt serviceteknikern gav 25V spänning via högre kanals HT-terminal, tillsvarande 100W. Fyra mindre bra lödningar till sluttsteget DC out blev lagat om samt output relelogik reparerad.

Revel fabriken höll på att flytta och jag måste vänta fram till oktober 2003 innan ny wooferelemet kunde sättas in.

Igår, 27. augusti hände det åter, denna gång med vänstra kanal. Ville lyssna på musik och satt på Amplifix och Cdfix bara för att höra någonslags "BUMM" och annat märkvärdigt ljud. Vond lukt ur reflexporten.

Jag har redan skrivit email till Bladelius och Primare (som levererade data om kretslöpet till Amplifix till lokal serviceverksad). Skall givetvis ringa till Harman samt serviceverkstad om detta.

Nu ville jag fråga er teknisk kunnande, vad kan man göra för att undvika tredje mardröm? Inte har jag råd att köpa ny förstärkare samt högtalare (om M20rna inte längre kan repareras). Finns det någon smart lösning??

Användarvisningsbild
Frutti
Inte cool men villig

Inläggav Frutti » 2006-08-28 10:12

Jag är inte tekniskt kunnig inom det området men jag hade nog bytt Amplefixen mot något annat.

Användarvisningsbild
Martin
Vågledaren/redaktör

Inläggav Martin » 2006-08-28 10:34

Det finns ju så väldigt mycket bra förstärkare att välja mellan som dessutom är billiga, så jag skulle av ren princip byta amplifixen. Hur bra känns det egentligen att behöva oroa sig varje gång man lyssnar på musik? Hur snygg än amplifixen är så vore det inte värt det... Det kan ju mycket väl vara en konstruktionsdetalj som gör att detta fel lätt inträffar i förstärkaren.

Återgå till Teknikforum