Moderator: Redaktörer
PekkaJohansson skrev:En kombination av centrumpuck och ring i periferin, kanske? Det är nog det enda sättet att få skivan att ligga ordentligt still om man inte vill ha vaakuum-system.
Roaster skrev:Hmm, tänkvärda svar.
Om jag tolkade dem rätt är det inte typen av lösning som är avgörande, utan mer hur väl de utförs. Möjligtvis då med undantag för tonarm (längd) och motorstyrning.
Men Jax: varför inte enpunktslager till tonarmen? Jag har inbillat mig att det är en populär lösning?
Jax skrev:Min invändning mot enpunktslagring är att armen kan vrida sig axiellt.
Det kan motverkas med dämpolja som redan nämnts men jag tycker det är enklare med en kardan som hindrar dylik vridning.
Harryup skrev:Enpunktslagarade armar ger mig rysningar. Är man nöjd med sin kombination så är det ju bra. Men efter att ha skruvat medåtskilliga skulle jag aldrig vilja ha en. Dom är inte stabila över tiden och dom är inte särskilt stabila direkt heller liksom. Det är ganska vanligt att man inte får till sin kombination pickupens rörlighet i sidled kontra armens tröghet i sidled. Normala felet är en mjuk och stor ljudbild eftersom pickupen ålar sig fram. Eländig kläggig massa (typ silikon) blir stelare efter hand så det är svårt att göra en perfekt dämpning.
Var kommer siffran 30 års hållbarhet på skivspelare ifrån? Klart att det är bra om dom håller länge men gäller det även CD spelare?
Delrin är väl samma sak om Acetal eller POM?Rauna skrev:ett lager i delrin behöver dimensioneras kraftigare för att ge produkten en längre livslängd än om man använt teflon o.s.v.
2: Modulationen i skivspåret skall läsas i samma punkt och med pickupnålen i samma vinkel som gällde när skivan graverades.
Roaster skrev:2: Modulationen i skivspåret skall läsas i samma punkt och med pickupnålen i samma vinkel som gällde när skivan graverades.
Smått deprimerande. Jag inbillar mig att det problemet är svårt att lösa i konstruktionen av vinylspelaren - det måste ju till en exceptionell lösning för att få skivorna helt platta mot skivtallriken? Jag såg något om vacuumsug, men en sådan måste ha rejäl effekt för att göra nytta; och hur blir det med resonanser?
n3mmr skrev:Om man räknar lite så kommer man fram till att det faktum att LPskivor låter ganska hyfsat betyder att digitala system är löjligt överpresterande, samt att systemfelen hos LP/Vinyl vida överstiger felen hos ganska enkla avspelare....
Rauna skrev:Harry Up och Jocke. Din skepsism till enpunktslagring är förståelig, men vid de lyssningsjämförelser vi gjort mot kända välrenommerade armar har visat att framförallt Decca och i viss mån Mayware är överlägsna.
Bo Hansson Rauna/Opus3
PeterAkemark skrev:Varför inte en tangentialarm, inga problem med over-hang, anti-skating , vinkel fleet försumbart över hela skivan etc. Och nålen har samma förutsättningar som graverdosan. Det var helt hörbara förbättringar kommer jag ihåg.
Rabco fanns det en hette. USA tillverkad. Det finns nog fler.
Bill50x skrev:n3mmr skrev:Om man räknar lite så kommer man fram till att det faktum att LPskivor låter ganska hyfsat betyder att digitala system är löjligt överpresterande, samt att systemfelen hos LP/Vinyl vida överstiger felen hos ganska enkla avspelare....
Om man räknar lite... så hade vi aldrig haft den ljudkvalité vi har idag. Allt går inte att räkna ut, det krävs lyssning och "trial & error" också.
Att digitalt anses som "överpresterande" beror enbart på att man räknar och inte lyssnar. Digitalt kan aldrig bli bättre än analogt eftersom ursprunget (dvs ljudkällan) är analog och det vi lyssnar på också är analogt. Transporten från källan till lyssningen kanske mår bättre av att vara digital, men det är tveksamt.
/ B
Att digitalt anses som "överpresterande" beror enbart på att man räknar och inte lyssnar.
paa skrev:Lugn i båten nu, analog-digitaldebatt är sällsynt OT i en vinylspelartekniktråd!
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 11 gäster