Moderator: Redaktörer
Inte för att vara petig men så är det ju inte riktigt. Gränsfrekvenen påverkas inte så värst mycket av att man kopplar flera element på rad tex. Det som påverkas är spridningen och i sin tur lutningen* mot högre frekvenser pga att ljudvågen planar ut. Iom att ljudvågen planar ut så påverkar det även klangbalansen beroende på avståndet.Jocke skrev:Men det är ju också så att övre gränsfekvensen är direkt beroende av konytan.
De finns ju! De kallas akustiska filter. Ett sådant är tex att laborera med olika element och elementkonfigurationer.Jocke skrev:Jag skulle gärna vilja ha ett filter där jag kan dela olika on resp off-axis!
/Jocke
Varför skulle man vilja göra det? Men visst går det att göra rundstrålande högtalare om man vill. Det går också att använda flera element till det. Du behöver ju bara få ljudvågen klotformad.Jocke skrev:Ja, du kan begränsa spridningen med olika teknik tex genom att använda flera element i ett register men andra vägen - hur skulle det gå till?
/Jocke
Nwalmaer skrev:Grejen med linjekällor är väl just den att spridningen vertikalt blir väldigt begränsad ju längre den är. Detta kan för många vara en fördel medans andra förespråkar rundstrålighet och allt vad det innebär. Personligen ser jag just det som den främsta fördelen med linjekällor; att man i princip slipper oroa sig för golv- och takreflexer.
Det är naturligtvis frekvensberoende. Ju fler element och ju högre frekvens desto större fall av höga frekvenser i det vertikala spridningsfältet.
En riktigt lång linjekälla har i princip cylindrisk spridning av ljudvågorna. Detta har också den effekten att ljudnivån inte faller lika mycket med avståndet, vilket kan leda till enorm känslighet om du lyssnar på ett ganska stort avstånd.
Martin skrev:Eller så kan man se det som att man får lägre känslighet på nära håll. Det är nog mer rättvist med tanke på antalet element som krävs. Det är ju effekterna av att elementen spelar mindre i fas på nära håll som leder till linjekällans mindre avståndsberoende känslighet, alltså en form av förlust.
Linjekällor är främst poäng med i livesammanhang där man behöver få ut ljudet till en stor publik.
Hemma så sitter man inte på så olika avstånd, dessutom kan man själv justera volymen till önskad nivå beroende av hur nära man sitter vilket man inte kan göra som åskådare på en konsert.
Jocke skrev:Isidors inlägg är strålande med det finns ett par punkter som bekräftar att frekvensomfånget är beroende på storleken/längden. Det borde innebära att samma förutsättningar gäller som för andra högtalare.
Direktiviteten hos ett element uppstår vid frekvenser högre än våglängden proportionell mot konradien. Över denna frekvens minskar spridningen.
/Jocke
Jocke skrev:Det vore otroligt intressant att få följa ett kvalificerat bygge i en tråd här. Vi har tidigare i flera trådar resonerat om för/nack-delar med flera element i samma register. För PA förstår jag poängen men upplever väl inte det som ett plus för hifi.
/Jocke
Jocke skrev:Jag tror säkert att det kan bli mycket bra! Kvalificerat blir det sedan man fått råd och tips på Faktiskt.se ! Här blir inte några aspekter försummade!
Lycka till med bygget - jag väntar med spänning!
/Jocke
Nwalmaer skrev:Jag är nyfiken på vad för element du tänkt ha i din linjekälla, Thord!
Jocke skrev:I varje linje har jag 8 st Peerless SDS-164
Ser att den har en konyta på 143cm^2 - 8x143=1144cm^2 - skaplig konyta! Borde väl kunna flytta en hel del luft på egen hand utan basstöd?
/Jocke
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 21 gäster