Hjälp! det brummar.

Hur funkar tekniken bakom bra hifi?

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
berma

Hjälp! det brummar.

Inläggav berma » 2006-09-10 14:39

Nja eller , jag tror väl inte att någon kan hjälpa mig, men det är djä*igt frustrerande.

Jo, alltså jag tänkte att jag skulle testa med en riktigt effektstark förstärkare för att se om det gjorde någon skillnad. Och det gjorde det väl...

Men en stor och stark förstärkare har också en stor och stark transformator,
... som vibrerar!
vilket medför att hela chassit vibrerar, och då också gör att täckplåten på ovansidan vibrerar, ungefär som ett högtalarmembran!
det ger ett lågfrekvent mekaniskt alstrat brum som är synerligen irriterande.

Jag har försök att dämpa vibrationerna med ett slags dämpskivor som dom säljer på Biltema, och sedan staplat halva bokhyllan ovanpå, försökt att klämma in gummidistanser på strategiska ställen, och det blir ju lite bättre men inte bra.

Det enda som fungerar är att skruva loss täckplåten, då blir det acceptabelt tyst, men det känns lite (livs)farligt att köra med "huven av".

Jag har slut idéer. :cry:

mvh

Nefilim
Sura gubben

Inläggav Nefilim » 2006-09-10 14:55

Trist när det blir så! Jag hade en nätdel i ett försteg som brummade, men det åtgärdades med ett speciallack som jag behandlade transformatorns lindning med. Det blev knäpp tyst.
Kommer tyvärr inte ihåg vad det lacket hette, men någon annan på forumet kanske vet.
Mitt minne är blott ett minne numera.

Användarvisningsbild
silvervarg

Inläggav silvervarg » 2006-09-11 14:20

Oftast är det just transformatorn som skapar vibrationer eftersom det skapas krafter mellan trådvarven när det går höga strömmar går genom transformatorn.
Bäst är att lösa problemet så nära källan som möjligt.

Första lösningen är att få fast trådarna så att de inte vibrerar. Lack eller lim som leder värme bra är att föredra. Om transformatorn inte blir varm så är det förståss av mindre vikt att ha värmeledande lim.

Andra lösningen är att isolera vibrationerna så nära källan som möjligt. Dvs frikoppla transformatorn mekaniskt från chassit så gott det går. T.ex. genom att lägga en gummiduk mellan transformatorn och chassit. Om transformatorn blir varm måste förståss duken tåla denna värme.

Tredje lösningen är att minska vibrationernas utbredning på vägen till de stora chassiytorna. T.ex. med gummidistanser mellan chassidelar eller skruvar/chassidelar.

Sista lösningen är att dämpa de vibrationer som uppstår i chassit. Lågfrekventa brum dämpas bäst med att tillföra massa, bitumen/asfaltsmatta eller annan tung beläggning är lämpligt. Vikter ovanpå fungerar också, men är förståss inte så snyggt.

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2006-09-11 14:27

Kan det vara så att täckplåten är av stål/järn och att trafon inducerar magnetisk kraft med 50 Hz frekvens direkt i plåten? I så fall skulle man väl kunna prova med en aluminiumplåt som täckplåt i stället.
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
berma

Inläggav berma » 2006-09-11 16:02

paa skrev:Kan det vara så att täckplåten är av stål/järn och att trafon inducerar magnetisk kraft med 50 Hz frekvens direkt i plåten? I så fall skulle man väl kunna prova med en aluminiumplåt som täckplåt i stället.

Ja faktiskt! jag testade med en aluminiumplåt och den reagerar inte på samma sätt!

Det kanske är lösningen, jag ska bara försöka få tag på en lite tjockare aluminiumplåt än den jag hade att testa med så kanske det blir bra.

Tack för tipset! :D

mvh

Användarvisningsbild
silvervarg

Inläggav silvervarg » 2006-09-12 09:32

En klassisk lösning är att ha en plåt som skärmar magnetfältet mot resterande komponenter i lådan. Vissa apparater har även en "bur" av plåt som täcker trafon för att minska magnetfältets utbredning.
Så, du skulle kunna testa med att sätta en plåtbur över trafon för att skärma av magnetfältet.

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2006-09-12 10:45

paa skrev:Kan det vara så att täckplåten är av stål/järn och att trafon inducerar magnetisk kraft med 50 Hz frekvens direkt i plåten? I så fall skulle man väl kunna prova med en aluminiumplåt som täckplåt i stället.

Säkert, men jag tror det är 100 Hz...
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
berma

Inläggav berma » 2006-09-12 14:06

Svante skrev:

Säkert, men jag tror det är 100 Hz...

Ja, det låter som 100Hz,

Varför?

:?:

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2006-09-12 14:14

Om plåten varit permanentmagnetiserad hade det blivit 50 Hz, men nu drar trafospolen till sig plåten vid både positiv och negativ våg.
Spelar ju ingen pratisk roll nu när felet är lokaliserat, Svante vill bara vara lite petimetrig så där!
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Återgå till Teknikforum