Moderator: Redaktörer
Morello skrev:Ohms lag gäller:
U=R*I
P=U*I
varför vi kan sluta oss till att:
P=I^2*R
Ditt påstående om att "även fast de flesta är överens om att det egentligen är detta som är viktigt. " är för övrigt en osanning av dignitet.
För att ge dig en känsla för storleksordningen kan vi ta 100 volt över 3 ohm som exempel. 100 volt i 8 ohm motsvarar cirka 500 W, vilket är extremt mycket. I en mer lågohmig högtalare men ett impedansminima om 3 ohm drar inte mer än 33 A. Starkare strömmar än så är synnerligen ovanligt.
Morello skrev:--snip--
Ursv,
För klara gärna varför det skulle vara så och hur siffran tre kommer in i ekvationen.
soundbrigade skrev:Skrev någon nägot om att förstärkaren har ju viss utimpedans och under givna förutsättningar kan den inte prestera hur mycket utström som helst för en given matningsspänning.
En annan sak är ju hur denna drivförmåga eller brist på, påverkar ljudåtergivningen. Fast där rekommderas läsning av Martin Collums utläggning The Sound of Amplifiers
JohanGbg skrev:Har en högtalares känslighet något att göra med hur mycket ström jag som användare behöver?
Jag förstår fortfarande inte hur mycket spänning som jag behöver.
Jag har en till fråga, men den väntar jag med.
mvh
Jonas
UrSv skrev:Grovt förenklat, fullständigt missförstått och troligen högst felinformerat skulle jag kunna tänka mig denna sannolikt felaktiga bild av verkligheten:
phon skrev:Varför det blir olika här beror på hur högohmig högtalaren är. En högtalare med högre ohmtal vill ha mer spänning för en viss effekt, medan en lågohmigare högtalare kan dra ur tillräckligt med ström vid lägre spänning ut från förstärkaren. Effekten kan dock bli samma för båda.
phon skrev:Med högre känslighet på högtalaren går det inte åt lika mycket effekt för att spela på en viss nivå. Det behövs då mindre ström vid samma spänning, eller lägre spänning och samma ström.
manger skrev:Hur stor spänning kommer det ungefär ur en "vanlig" förstärkare egentligen? 20-30V? Hur hög spänning klarar en högtalare?
...över 8 ohm.Morello skrev:Känslighet relaterar alltid till spänning. Skriver man 90 dB per 1 W, menar man egentligen per 2,83 volt.
Jo, det var därför jag tyckte det var litet tveksamt att prata om känslighet och effekt i det sammanhanget.Något annat blir nonsens eftersom impedansen och därmed effekten för en given spänning är en funktion av frekvens samt att högtalare drivs av en spänningsgenerator.
Helt rätt.JohanGbg skrev:Om jag summerar det rätt så justerar jag spänningen ut från förstärkaren med volymkontrollen. Belastningen sätter sedan vilka strömmar som bildas.
Det som begränsar här är i första hand spänningsstabilisatorn, det vill säga den enhet som efter likriktningen stabiliserar likspänningen på en viss nivå. Denna nivå har ett maxvärde som inte kan överskridas, typ +/- 28,3 V. Om man försöker överskrida den genom att dra upp volymen, eller genom att musiksignalen kommer med en extrem spik, så överstyr man den, och spänningen klipper. Precis som det gör i en gitarrförstärkare, men där låter det oftast bra.Hur kan förstärkaren plötsligt klippa pga spänning? Vad begränser möjligheten att skickat ut högre spänningar? Hur tas transformatorns specefikation in i denna beräkningen / begränsningen?
Almen skrev:Det som begränsar här är i första hand spänningsstabilisatorn, det vill säga den enhet som efter likriktningen stabiliserar likspänningen på en viss nivå. Denna nivå har ett maxvärde som inte kan överskridas, typ +/- 28,3 V. Om man försöker överskrida den genom att dra upp volymen, eller genom att musiksignalen kommer med en extrem spik, så överstyr man den, och spänningen klipper. Precis som det gör i en gitarrförstärkare, men där låter det oftast bra.
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 16 gäster