Flera ljudkort i PC - går det?

Hur funkar tekniken bakom bra hifi?

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
soundbrigade
Inaktiverad

Flera ljudkort i PC - går det?

Inläggav soundbrigade » 2006-09-21 12:22

Kan man ha flera ljudkort eller "sound devices" installerade på PCn och köra dessa separat?

Konkret fall:
Jag har inbyggt ljudkort vilket jag vill använda till mitt häddsätt, åsså har jag mitt USB-ljudkort som jag vill koppla till förstärkeriet.
Häddsättet ska användas till softad lyssning och Skype, USB-DACen till MUSIK.
Man kan gå in på kontrallplaneten och ställa om men undrar om man kan fixa så olika program skickar ut ljud till olika enheter...

:?:
Att bara prata med dem som tycker som en själv är grundreceptet för att bli riktigt dum i huvudet.
Bo Rothstein, professor i statsvetenskap

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2006-09-21 12:25

Ja, i alla seriösa program väljer man vilken ljudenhet som skall nyttjas samt i förekommande fall vilken eller vilka kanaler.
Driver: www.sybariteaudio.se
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2006-09-21 12:39

Yepp. Så har jag det. Jag spelar in från radion via ett extern ljudkort placerat vid anläggningen. Vid datorn har jag dessutom några mindre högtalare som drivs av moderkortets interna ljudkort. Dit kopplar jag även hörlurar vid sen lyssning.

Jag använder foobar för lyssning och det är lätt att ställa om. Ganska lätt på Adobe Audition, av någon anledning fungerar det bättre på ver 2 än 1,5.

/ B

Användarvisningsbild
soundbrigade
Inaktiverad

Inläggav soundbrigade » 2006-09-21 13:39

Morello skrev:Ja, i alla seriösa program väljer man vilken ljudenhet som skall nyttjas samt i förekommande fall vilken eller vilka kanaler.

Till Bill också.

Menar ni att ni kan samtidigt styra ut båda ljudkorten - t ex ha WinAmp att spela upp på det ena och iTunes på det andra, eller är det speciella program/rutiner?
Att bara prata med dem som tycker som en själv är grundreceptet för att bli riktigt dum i huvudet.

Nefilim
Sura gubben

Inläggav Nefilim » 2006-09-21 14:31

Jag har 2 ljudkort. Audigy och Realtek, men vad jag erfar kan man bara nyttja ett i taget! Kan ha fel.

Vad jag förstår måste du nog även ha två uppsättningar högtalare oxå.

Men i min PC måste jag välja vilket jag vill använda
Mitt minne är blott ett minne numera.

Användarvisningsbild
Jocke

Inläggav Jocke » 2006-09-21 14:31

Det är säkert så att mjukvaran styr vad du kan göra. Jag har ett inbyggt AC97 för musiklyssning och 2 st SB Live! som ger 4in och 4 utgångar för mitt inspelningsprogram - Cubase där jag kan välja vilken in eller utgång som ska användas. Använder kX-drivers för låg latency och ASIO4ALL för att få ett begripligt gränssnitt till det hela. Med kX-drivern är det bara antalet tillgängliga PCI-platser som begränsar.

/Jocke

Användarvisningsbild
soundbrigade
Inaktiverad

Inläggav soundbrigade » 2006-09-21 14:36

Det här verkar lovande ändå.

Repeterar:
inbyggt ljudkort till headset.
USB-ljudkort till förstärkare.

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2006-09-21 15:40

soundbrigade skrev:Det här verkar lovande ändå.

Repeterar:
inbyggt ljudkort till headset.
USB-ljudkort till förstärkare.

Precis så har jag det kopplat. Jag kan spela foobar ut till det externa ljudkortet (och därmed genom min ljudanläggning) samtidigt som Adobe Audition spelar genom det interna ljudkortet (tex mina hörlurar).

Om iTunes kan styras till ett specifikt ljudkort vet jag inte. En del program lutar sig helt på de inställningar man gör i Windows (kontrollpanelen/ljud och ljudenheter)

/ B
Senast redigerad av Bill50x 2006-09-21 15:49, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
soundbrigade
Inaktiverad

Inläggav soundbrigade » 2006-09-21 15:47

Berätta om Foobar och Extigy.

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2006-09-21 16:03

soundbrigade skrev:Berätta om Foobar och Extigy.

Fel av mig, har korrigerat mitt inlägg. Foobar är en duktig spelare med ett enkelt och trist gränssnitt. Ser mest ut som ett fönster i Utforskaren. Men många anser den som den mest välljudande spelaren och det finns massor med inställningsmöjligheter osv. Det finns säkert några här som kan berätta mer om spelaren, alternativt besöker du deras webbsajt
(http://www.foobar2000.org/)

Adobe Audition är ett redigerings- och inspelningsprogram där man kan välja såväl ingående som utgående ljudkort. Ja, i övrigt kan man göra massor med saker i programmet, inkl rensa skivknaster från vinyler...

Extigy som jag så felaktigt kallade programmet för är ju namnet på mitt externa ljudkort :oops:

/ B

Användarvisningsbild
soundbrigade
Inaktiverad

Inläggav soundbrigade » 2006-09-21 16:57

Wir spanen.
Audition har jags ett på nån skiva i min röra ... :roll:

Användarvisningsbild
Koffe
Redaktör

Inläggav Koffe » 2006-09-21 17:03

soundbrigade skrev:Berätta om Foobar [...]

Väldigt kort. Foobar är ett opensource mediaspelarprogram som har blivit lite av "standard" för datorbaserade (DIY-) musikanläggningar (jag undantar alltså MS- och Apple-slavarna). Det är ett stabilt, bra program som gör EXAKT vad det skall utan att krångla eller ”fippla” med signalen. Används också tydligen rätt mycket av radiostationer och i mer proffsbetonade uppspelningssituationer.

Har ett enkelt rudimentärt gränssnitt som kanske ser lite "trist ut" i början men som man lär sig att älska. I default installationen helt befriat från bling-bling. Sen finns det naturligtvis de som tweekat som foobars till oigenkännerlighet.

Foobar-projektet hostas av Hydrogenaudio. Det är är nog den bästa "kvalitetstämpel" en audio-mjukvara kan få :-)

Folket på hydrogen får mätfanatikerna och skeptikerna på faktist att framstå som snälla och beskedliga ;-)

Foobar rockar!

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2006-09-21 17:33

Foobar.
Har installerat senaste versionen som är lika sparsmakad som tidigare. Men, med möjlighet till flera spellistor på olika flikar. Man kan alltså lyssna på ett album, hoppa emellan med något annat och seddan gå tillbaka till det tidigare albumet utan att leta upp det bland mapparna och komma ihåg vilken låt man lyssnade på.... Klart bra.

Möjligheterna till utsignal på olika sätt verkar ha försvunnit (Direct Sound, Kernel osv) men val av ljudkort alternativt primär drivrutin finns kvar.

Edit: Numera kan man ladda hem extra moduler för att leka med asio, direct sound och kernel...

Går man till FAQ och kollar frågan "Låter foobar bättre än andra spelare" är svaret överaskande "Nej"...

A: No. Most of “sound quality differences” people “hear” are placebo effect (at least with real music), as actual differences in produced sound data are below their noise floor (1 or 2 last bits in 16bit samples). Foobar2000 has sound processing features such as software resampling or 24bit output on new high-end soundcards, but most of other mainstream players are capable of doing the same by now.

Så här har jag konfigurerat foobar just nu....

Bild

/ B

Nefilim
Sura gubben

Inläggav Nefilim » 2006-09-21 18:00

Jag har jetaudio vilken jag tycker funkar mycket bra.

Du kan bl.a rippa till FLAC. Dessutom har den en fness som jag uppskattar, nämligen att kunna spela in strömmande musik. T.ex konserter etc från webbradio!

Länk
Mitt minne är blott ett minne numera.

Användarvisningsbild
Koffe
Redaktör

Inläggav Koffe » 2006-09-21 18:04

Kernelstreaming är ett tillägg nu mer.
ladda ner här :-)

Användarvisningsbild
Koffe
Redaktör

Inläggav Koffe » 2006-09-21 18:13

Bill50x skrev:Går man till FAQ och kollar frågan "Låter foobar bättre än andra spelare" är svaret överaskande "Nej"...

Hehe. Fast med foobar och flac kan känna sig säker på att det blir rätt. Hela koden är tok-tok granskad av de tyngsta digital-audio geekarna som finns :-)

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Re: Flera ljudkort i PC - går det?

Inläggav Svante » 2006-09-21 20:43

soundbrigade skrev:Kan man ha flera ljudkort eller "sound devices" installerade på PCn och köra dessa separat?

Konkret fall:
Jag har inbyggt ljudkort vilket jag vill använda till mitt häddsätt, åsså har jag mitt USB-ljudkort som jag vill koppla till förstärkeriet.
Häddsättet ska användas till softad lyssning och Skype, USB-DACen till MUSIK.
Man kan gå in på kontrallplaneten och ställa om men undrar om man kan fixa så olika program skickar ut ljud till olika enheter...

:?:

Mja, program kan välja ljudkort om bara programmakaren har insett att man kan ha flera ljudkort i datorn. De kan alltså utan problem spela på olika ljudkort om de bara har en ruta att välja i.
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2006-09-21 20:45

Morello skrev:Ja, i alla seriösa program väljer man vilken ljudenhet som skall nyttjas samt i förekommande fall vilken eller vilka kanaler.

:lol: Det där var ett retoriskt knep. Program kan visst vara seriösa utan att ha den möjligheten. Seriositeten avgörs av så mycket mer.
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2006-09-21 23:24

Svante skrev:

:lol: Det där var ett retoriskt knep. Program kan visst vara seriösa utan att ha den möjligheten. Seriositeten avgörs av så mycket mer.

:D

Redan de gamla grekerna med Platon i spetsen menade att alla adekvata mjukvaror hanterar multipla ljudkort. 8)
Driver: www.sybariteaudio.se
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
Jocke

Inläggav Jocke » 2006-09-22 00:39

Svante skrev:

Om programmet eller användaren av det kan tillföras ett mervärde genom att programmet kan hantera flera kort måste programmakaren betraktas som seriös om denna funktion implementeras!

/Jocke

Användarvisningsbild
soundbrigade
Inaktiverad

Inläggav soundbrigade » 2006-09-22 07:27

Morello skrev:Redan de gamla grekerna med Platon i spetsen menade att alla adekvata mjukvaror hanterar multipla ljudkort. 8)

Morello, är du helt blåst på historia??? Det här praktiserade sumererna långt innan de gamla grekerna ens var unga ....

Användarvisningsbild
Koffe
Redaktör

Inläggav Koffe » 2006-09-22 07:41

Och alla vet väl att Kernelstreaming uppfanns av Perserna när Sumerna höll på och fipplade med hjulet. På den tiden var det dock 60 som talbas i de digitala gränssnitten.

Användarvisningsbild
demo9

Inläggav demo9 » 2006-09-22 10:09

Nu när vi ändå kommit med en masa annat så kan jag lägga till att i MAC kan du slå ihop de ljudkorten du stoppar in i datorn (interna+externa) till ett enda. Sen kan du skicka ut/in vad du vill på de tillgängliga kanalerna SIMULTANT.

PC: headsättet använder det inbyggda. Musik via lämplig mjukvara som går att hänvisa till separat ljudkort.

Återgå till Teknikforum