Moderator: Redaktörer
Flint skrev:Njae... Den första kopplingen ger nog bara spänningsförstärkning = 1 eftersom det är en emitterföljare (eller vad man nu heter när det gäller FET). Feten är alltså här bara en impedansomvandlare.
Den andra kretsen ger simulerat en förstärkning på 51.5dB eller 375ggr.
RogerGustavsson skrev:Den förstärkare jag tänker mig är alltså den i mikrofonhöljet. Jag skulle vilja ha mera nivå ut från mikrofonen, gärna upp till linjenivå (775 mV) vid ca 100 dB vid mikrofonen, för att på så sätt slippa en vanlig mikrofonförstärkare. I "nödfall" räcker det med en hyfsad nivå för att slippa använda max förstärkning i efterföljande ljudkort. I nuläget lämnar mina mikrofoner 3.2 mV ut vid 100dB och kräver en lågbrusande mikrofonförstärkare innan ljudkortet. Ljudkortetets egna mikrofonsteg klarar inte så låga nivåer utan att tillföra brus. Borbelys förstärkare går sålunda fetbort. Så här kan man också bygga antar jag:
Har hittat ännu ett förslag i gömmorna, det gäller att passa på när man har fått någon på kroken....![]()
Här måste väl till ytterligare ett steg med kabeldrivförmåga?
Sigurd_Ruschkowski skrev:Jag tror att du försöker hitta någon enkel lösning på ett problem som många redan har kommit fram till inte har någon enkel lösning:
att försöka få ur extremt hög gain med ett el två steg utan att få problem med brus eller dist.
Ditt översta schema med en INA och en DRV OPamp ser bra ut men jag tror du kan skippa JFETen. Borde räcka med en INA217 tex och sedan en DRV. Fast jag skulle använda en OPA1632 istället för en DRV134.
Jag skulle även försöka få fram en pluc- och en minusspänning.
Sigurd
Användare som besöker denna kategori: Google [Bot] och 20 gäster