Edit: Vad hände med ditt inlägg?
Det stod en massa bra om att du inte vill omvända någon och att du tycker att det är kul att diskutera med dem som tycker olika, och lite annat smått och gott (om jag minns rätt). Och då svarade jag:
Håller helt med. (igen!

)
Medger att frågan dessutom var väldigt hypotetiskt. Men jag tyckte den var lite kul.
Jag känner mig ju själv oerhört säker på att
jag aldrig kommer att kunna se på hifi på något annat sätt - eftersom jag inte kan se hur musiklyssning skall kunna bli roligare och mera spännande än den är nu!
Kanske är jag dessutom extra skadad, eftersom jag kommer från musikvärlden och inte alls från hifi-världen. Känslan att "vilja veta" blir stark.
Men - jag måste ju erkänna att jag
inte förstår varför inte alla ser det som jag.
Och det man inte förstår kan man inte heller göra anspråk på att kunna sätta sig till doms över för andras räkning, eller för sin egen räkning heller för den delen!
Så - kanske kommer jag en dag att vakna upp och vilja höra musiken genom en massa apparater som inte släpper igenom den så oskadad som jag kan åstadkomma? Till förmån för att de "ger mig större upplevelse".
Hittills har det dock blivit så att jag när jag försökt få folk att förklara för mig och visa varför det är så bra med "ljud som verktyg och inte som mål" (jag lånar citatet

) så har det alltid fått motsatt effekt - jag har bara blivit mera övertygad om hur mycket mera spännande allt blir när man har ljudets ursprung som mål.
När jag då försökt förklara varför jag inte blivit övertygad, och visat hur jag tycker det skall vara så har jag dessutom märkt att jag oväntat ofta råkat övertygat andra.
Därför kom frågan upp i huvudet på mig...
Vh, iö
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).