Bra trött slutsteg, reparation eller kassation?

Hur funkar tekniken bakom bra hifi?

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Adhoc

Bra trött slutsteg, reparation eller kassation?

Inläggav Adhoc » 2006-10-06 02:59

Mitt slutsteg har börjat visa ålderskrämpor :( . Någon som kan rekommendera lämpligt ställe att få det servat, helst i Göteborg med omnejd?

Typ / Fabrikat: THX-klassad Fosgate Audionics, ca 10 år, 4x125 W/8 ohm / 2x400W/8 ohm, 2x600W/4ohm. Tung kluns, dryga 28 kg, låg på USD 1900:- som ny, så jag tror det är värt en slant att få den servad.
Symptom: Tidigare ”helt tyst” i högtalarna (utan signal), sedan ca 2 veckor ett hörbart brum ur högtalarna direkt vid tillslag, därefter ökande brum under ca 15 sekunder varefter brummet går tillbaks till en konstant ”relativt låg nivå” men tillräckligt hög för att vara störande vid låg lyssningsvolym. Om det ger innebär någon fingervisning: Tidigare funkade slutsteget bra som extra kamin :roll: , -det blev rejält hett över hela ovanplåten och sidokylflänsarna, numera bara varmt vid kylflänsarna och fesljummet i mittsektionen.

Några av dem som besökte Philips studio för ett par veckor sedan föreslog direkt det var kondensatorerna som behövde bytas. OK, men vem och var?

manw

Inläggav manw » 2006-10-06 08:30

Definitivt tycker jag att du skall försöka reparera den, om du inte fixar det själv kanske du kan få hjälp av någon på forumet som bor i närheten?

Ja, nätdelskondingarna kanske skulle vara idé att byta, i och för sig tycker jag att det låter lite om de bara skulle hålla i 10 år, men det hade ju blivit rejält varmt sa du, vilket förkortar livslängden på elektrolytkondensatorer. Sedan kanske biasströmmen borde efterjusteras, fast detta kräver kunskap och varsamhet, gör man fel så har man fixat sig en liten elektronikbrand. Ett schema på apparaten kan komma väl till pass inför översynen.

Slutsteg med stora nätdelar och mycket mekanik är ju i regel rätt dyra att införskaffa, samtidigt som de är förhålladevis okomplicerade, så här rekomenderar jag definitivt att reparera! Men kanske hitta någon kunnig person och inte jobbar i HiFi butiken på "fina gatan" då blir det nog dyrt att reparera den. Lite kondingar och komponenter borde inte kosta mer än några hundralappar.

Användarvisningsbild
Adhoc

Inläggav Adhoc » 2006-10-13 00:08

Hm, klent med svar, uppar därför tråden lite. –Antar ju att antalet ställen i GBG som kan serva ett slutsteg är åtminstone 1 st mer än mängden tips hittills. Någon nämnde Mattias Stridbeck, är det Stridsbecks HiFi på Gibraltargatan som avses?

Användarvisningsbild
Adhoc

Inläggav Adhoc » 2006-10-16 03:07

Ska jag tolka gensvaret som att Fjållträskare är trevliga och hjälpsamma och goa göteborgare som ogina och snåla med tips även när det inte kostar dem något? :wink: Kom igen nu!

Användarvisningsbild
Morgan

Inläggav Morgan » 2006-10-16 04:11

Jag har reparerat min DVD-spelare och min förstärkare på http://www.elektronikservice.se/

De var förvisso båda av märket Pioneer, vilket är ett av de märken som företaget servar, men jag såg hela drivor av apparater av andra och lite udda märken där, så de utför helt klart reparationer av diverse olika fabrikat.

Annars tror jag att kanske Tele-Hå vid Skanstorget utför reparationer av olika slag. Tele-Hå Service: 031-13 90 40

Hoppas du kan få förstärkaren lagad och att det inte kostar dig en förmögenhet!

Användarvisningsbild
Adhoc

Inläggav Adhoc » 2006-10-16 17:49

Nitlott på båda ställena, -höll sig bara till sina egna märken. Fick tips om AV-Teknik, kollar dom i morgon. Fler tips. någon?

Användarvisningsbild
Slartibartfast
Redaktör / Adeptfjant

Inläggav Slartibartfast » 2006-10-17 00:42

Hör med tillverkaren!

De om någon bör veta någon som kan fixa det...

/J
admin

mike34

Inläggav mike34 » 2006-10-17 01:42

Kan byta dom åt dig om jag kan hitta några som passar. Monteringen eller själva bytet är i allmänhet inga problem.
Har du kollat om det finns några lytar på ELFA som kan passa ?
Va ?!?! Flyger dom ÖVER solen? - Christer Olsson

manw

Inläggav manw » 2006-10-17 07:11

Kan vara idé att kolla att likriktardioderna är hela också, om en gått sönder kanske man kan få en sådan effekt (Att säkringar på sekundärsidan är hela, och inte glappar, har du väl redan kollat).

JohanGbg

Reparatör

Inläggav JohanGbg » 2006-10-17 09:44

Göteborgs främsta reparatör vad gäller gitarrförstärkare tycker jag är Bosse Hansén.

Han reparerar både rör och transistorsteg. Att byta kondningar i ditt steg borde vara en enkel match för honom.

Förbered dig på att bli hos honom en liten stund, det brukar nämligen bli långa och roliga diskusioner om allt mellan himel o jord. Verkstan ligger lite dolt, eftersom alla gardiner konstant är neddragna, men det är bara att knacka på och kliva in.

Bo Hansén Audio tror jag mer precist hans firma heter:

http://www.hansenaudio.se/sv

Han är fenomenal!

mvh
Johan

Användarvisningsbild
Adhoc

Inläggav Adhoc » 2006-10-19 07:12

Hoppsan! Ketchupeffekt med tips helt plötsligt. :)

mike 34 och manw; Jag är novis och inkompetent när det gäller elektronik och felsökning bland komponenter, så jag har inte skruvat bort täckplåten och rotat i innandömet. Någon dålig kontakt / glapp / taskiga säkringar tycks det inte handla om. -Det är inget knaster eller till-från-tendenser från slutsteget eller så och alla 4 kanalerna fungerar. Det är det stigande och därefter något avtagande brummet, vilket kommit den sista månaden som är irriterande mellan låtar och vid låg lyssningsvolym.

JohanGbg: Hansén Audio tycks ju helt klart vara värt att kolla upp om inte mike34 är en mutbar person med lite tid till övers :wink: . Tack för tipset!

Slartibastfast: Gott om (svenska) kontakter mot tillverkaren är det ont om numera tror jag (?). Skulle i så fall vara NNord iom att adressen var 8500 Balboa Boulevard, Northridge, CA.

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Re: Reparatör

Inläggav Flint » 2006-10-20 22:35

JohanGbg skrev:Göteborgs främsta reparatör vad gäller gitarrförstärkare tycker jag är Bosse Hansén.
Han reparerar både rör och transistorsteg. Att byta kondningar i ditt steg borde vara en enkel match för honom.
Förbered dig på att bli hos honom en liten stund, det brukar nämligen bli långa och roliga diskusioner om allt mellan himel o jord. Verkstan ligger lite dolt, eftersom alla gardiner konstant är neddragna, men det är bara att knacka på och kliva in.
Bo Hansén Audio tror jag mer precist hans firma heter:
http://www.hansenaudio.se/sv
Han är fenomenal!

Tittade på hans hemsida. Den där killen skulle jag lita på.

Återgå till Teknikforum