Diamagnetism?

Hur funkar tekniken bakom bra hifi?

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Kribban

Diamagnetism?

Inläggav Kribban » 2006-10-10 12:46

Hej.

Vad är det för något?
Kan diamagnetism påverka ljudet i en högtalarkabel och i så fall hur?

Jag försökte googla lite på detta men den information jag hittade om diamagnetism har jag lite svårt att tolka. Anledningen till min fråga är att det dök upp i en kabeltråd på minhembio.com.

Om någon vill svara så får ni gärna förklara så att en 7-åring skulle förstå 8)

MVH Christer
Miljö-alarmist

OlA-68
Mr. Muzic

Inläggav OlA-68 » 2006-10-10 13:06

det kan vara barns dragningskraft till det naturliga första födostället???
eftersom du nu nämnde att det stod om denna företeelse på min hembio.com kan det ha med någon avart av p-våfflor där just detta förekommer ... dock ej säker fortsätt söka kunskap
mvh farbror Barbro :lol:
jag får inte ut ngt av att vara bland dem som inte förstår mig

Användarvisningsbild
Material

Inläggav Material » 2006-10-25 14:03

Det här kommer vi ju ihåg att vi har hört talas om på fysikföreläsningarna, strax innan vi somnade till så gott till föreläsarens sövande entonighet. Men inte kommer vi ihåg vad det var, egentligen, så vil kollar svenska wikipedia:

"Diamagnetism är en typ av magnetism som uppvisas av vissa material. Det kännetecknas av att det endast finns när ett yttre magnetfält finns (till skillnad från ferromagnetism) och är riktat i motsatt riktning mot det yttre fältet (till skillnad från paramagnetism)."

Det var ju inte mycket, men vi minns lite mer! Diamagnetism är när ett utifrån påsatt magnetfält motverkas av materialet (paramagnetism är tvärtom, när det förstärkt, och ferromagnetism (det vi brukar prata om som magnetiskt) är paramagnetism på steroider, det inte bara förstärker magnetfärtet, det behåller en del av det efteråt). mycke parenteser det där, hoppas jag redde ut dom.

Tittar vi på engelska wikipedia så finns det fler info om diamagnetism, med bland annat bilder på en diamagnetisk svävande groda.

Vad som är lätt att glömma är att de flesta mateial är magnetiska på ett eller annat sätt. Några få är ferromagnetiska (främst järn och nickel, men det finns fler har jag för mig), men para eller diamagnetism finns hos nästan alla grundämnen.

Vad har det för inverkan på kablar? Tja, om man bortser från att man inte skall dra kablar för nära nätsladdar så... inte mycket. När en signal går genom sladden så bildas det ju magnetfält som om isoleringsmaterialet är dia eller paramagnetiskt kan få ledarna i kabeln att förskjutas från eller mot varandra. Kraften bör vara fullständigt försumbar, även i starkströmsfall, speciellt om ledarna ligger brevid varandra och magnetfältet från signalerna tar ut varandra.

Men låt oss anta att det faktiskt blir en kraft där. gör det att det blir en rörelse? Att ledarna svänger i takt med musiken? Och skulle dessa svängningar påverka ljudet?

Gissningsvis inte, men varför gissa? Prova och spela musik medan du klämmer på en av kablarna med fingrarna. Kraften du utsätter den för är lätt några storleksordningar större än den diamagnetisk skapade kraften. Hör du någon skillnad när du klämmer? (detta lämpar sig utmärkt för ett blindtest, det går mycket snabbt att sluta klämma)

Om det nu är så att du hör någon skillnad så kan det vara läge att skaffa mer fysiskt stabila kablar.

Då skall du dessutom veta att magnetfälten från signalerna ger upphov till precis samma fenomen, (klart märk-och mätbart med två fritt hängande ledare och en kraftigare likströmskälla) fast flera storleksordningar kraftigare.

Alltså, jag är lite tveksam till att det skulle "vara" något med det här diamagnetismen. Vad var det som påstods på forumet i fråga?

Användarvisningsbild
Kribban

Inläggav Kribban » 2006-10-25 14:23

Nej inte direkt utan det var en kabeltillverkare som använde det i sin reklam. Därav min fråga.

MVH Christer
Miljö-alarmist

Användarvisningsbild
Material

Inläggav Material » 2006-10-26 12:10

Det går att prata länge om kabeltillverkare och deras reklam, men det blir ofta ganska osnälla ord. Ta det dom säger med tre rejäla nävar salt.

Användarvisningsbild
Kribban

Inläggav Kribban » 2006-10-26 22:35

Det gör jag men jag var lite nyfiken på hur detta skulle kunna påverka ljudet i en kabel. Jag tackar för ett väldigt bra svar som till och med jag lyckades förstå :)

MVH Christer
Miljö-alarmist

Återgå till Teknikforum