Tonkurva, first timer

Hur funkar tekniken bakom bra hifi?

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
PaulJohansson

Tonkurva, first timer

Inläggav PaulJohansson » 2006-10-13 00:29

Att lägga ut en sån här är väl lite som att klä av sig naken och riskera häckling ;). Jag laddade just Tombstone, och mätte med en Röde nt1-mic. Jag ser ju att det inte är rakt, men har ingen aning om hur illa man kan säga att det är. Jag hörde ju också under svepet dippar och toppar. Mest dramatiskt vid låga frekvenser, sen mer som ett slags svaj.

Hur illa är detta?

http://user.faktiskt.io/PaulJohansson/kurva.jpg

Rummet ser ut såhär

http://user.faktiskt.io/PaulJohansson/rummet2.jpg

Nåt spontant förslag på akustisk åtgärd?

mike34

Inläggav mike34 » 2006-10-13 00:34

Jag tycker mätningen ser typisk ut för ett rum, vanligt rum.
Kan dock se att du har ganska basfattigt, vet inte om det beror på högtalarna eller om det är nått filter du har i kedjan, kanske micken.
Men illa, nä, det blir aldrig en linje när man mäter i ett rum.
Tycker det ser ut att finnas en ganska god återgivning hela vägen från 100 Hz och uppåt.
Va ?!?! Flyger dom ÖVER solen? - Christer Olsson

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2006-10-13 07:04

Den mikrofon du har använt är riktad (njure) och sådana ger felaktig kurva i basen. En riktad mikrofon ger en avståndaberoende frekvenskurva. Ju längre bort från ljudkällan desto större basfall. För mätningar inom akustik och på högtalare är det rundtagande mikrofoner som gäller. Med tanke på att kurvan du visar har fallit 20 dB i basen har du nog gjort något felgrepp. Förslag på akustisk åtgärd kan väl endast en erfaren akustiker ge på plats, det är vad som brukar hävdas här på forumet. Dessutom kan jag tänka mig att en mätning av efterklangstiden kan vara intressant för akustikern. Frekvenskurvan kan möjligen visa var du har en och annan rumsresonans.

Användarvisningsbild
PaulJohansson

Inläggav PaulJohansson » 2006-10-13 10:24

Tack för fina inspel. Jo, miken är väl knappast optimerad för den typen av mätningar. Likaväl så hörde jag ju de där puckarna i basen, även om 20db låter väl mycket.

Jag får ge mig på att mäta efterklangstiden. Det var ju kul det här, även om det blir svårt att omsätta i åtgärder. Lite the-little-acoustician (jfr the-little-scientist/chemist)

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2006-10-13 13:23

Jag måste också återigen varna för att triggningen kanske inte har fungerat som den ska, det som får mig att tro det är bullen strax över 20 Hz (som förmodligen inte är verklig och som orsakar en föreskjutning av kurvan åt höger). Vad står triggnivån på? Har du läst

http://user.faktiskt.io/svante/tombstone/tombtrigger.htm

?
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2006-10-13 13:29

Rode NT1 är en stormembranmikrofon av njurtyp och såldes helt oanvändbar för alla typer av akustiska mätningar.

Använd den till inspelning istället. :)

Man behöver en liten kulmikrofon för att mäta.
Driver: www.sybariteaudio.se
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2006-10-13 13:34

Aha, jag tittade inte ens vad det var för mikrofon, men är det en njure så har förstås Morello helt rätt. En rundtagande elektret- eller kondensatormikrofon ska det vara. Det finns små billiga elektreter som duger gott i de här sammanhangen, åtminstone att leka med.

Men varningen om triggning kvarstår ändå.
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2006-10-13 13:35

Nu vet ju i och för sig alla det, men Svalander har kul mikrofoner.

Användarvisningsbild
PaulJohansson

Inläggav PaulJohansson » 2006-10-15 07:01

Grejen var den att jag inte fick triggningen att fungera, så jag ropade "hej" istället. Detta innebär att kurvan är förskuten x antal hundra millisekunder framåt. Nu var mitt mål inte rocket science, utan mer att få ett hum om akustiken.

Kan förresten meddela att jag satte upp mina profilerade skumgummimojänger bakom högtalarna idag.

http://www.artofsound.no/produkter/mtrw ... studioline

Tycker mig kunna spela högre utan att irritera mig på vass diskant osv. Placebo? Mkt möjligt. Men inte säkert.

Micen används närmast dagligen till inspelning, men tack ändå Morello för påminnelsen. ;)

Back to the drawing board...

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2006-10-15 10:37

PaulJohansson skrev:Grejen var den att jag inte fick triggningen att fungera, så jag ropade "hej" istället.

:lol: :lol: :lol:

Ja, vad gör man inte för att kringgå varningar som programmen poppar upp... Alltså, ibland är det svårt att vara programmerare. Om man verkligen har nåt viktigt att säga/varna för, så är det omöjligt.

Tips (att ta på allvar): Klicka på den där blå texten bredvid trigginställningarna. Spendera en stund med att förstå sidan. Jag lovar att det går att få triggningen att funka. Om inte: tala om i förstainlägget att du har ropat "hej" innan du var över bäcken. :wink:

Användarvisningsbild
Vee-Eight
Admin emeritus

Inläggav Vee-Eight » 2006-10-15 11:34

... liten kul mikrofon... check! :wink:
- Carlsson Illuminati -
"Frågetecknet är hur många det är som vet hur man njuter av livet." - Sista Ordet

Ständig sekreterare VästerGÖK

Återgå till Teknikforum