Var är Brunhilde?

Hur funkar tekniken bakom bra hifi?

Moderator: Redaktörer

Keba

Var är Brunhilde?

Inläggav Keba » 2006-10-14 21:24

Nu är jag nyss hemkommen från Operans uppsättning av Valkyrian.
Jag satt på tredje radens fond långt bak, nästan så långt bort från scenen som möjligt alltså. Jag blev lite fascinerad av att det ändå i viss mån gick att höra var sångaren stod, även om felet nog skulle bli ganska stort om jag blindtestades. Det låter inte alls som en punktkälla längre.

Min frågor blir då:

Hur mycket starkare än direktljudet måste efterklangsljudet vara för att det ska vara helt omöjligt att lokalisera ljudkällan och hur beror det på tiden mellan direktljud och första reflex?

Vad är efterklangsradien för operahuset?

PS: Gå dit om du kan!

Användarvisningsbild
Vigor

Inläggav Vigor » 2006-10-15 03:12

Var också där idag. Satt till vänster på balkong och reflekterade (ha, ha, kul, kul) över samma sak! När man blundade kunde man nästan peka ut exakt var sångarna stod, men orkestern (som ju är närmare) lät nästan som i mono - alltså som en enhet från en ungefärlig riktning bara.

Har noterat att jag upplevet extremt stora variationer i ljudbilden i operahuset beroende på var jag suttit från tillfälle till tillfälle. Större variationer än vad jag skulle gissat att det skulle vara alltså.

Fast det är klart, man kan ju hinna inbilla sig både ett och annat på de månader det gått mellan föreställningarna :roll: Man minns ju inte hur det faktiskt lät, bara vilka slutsatser man dragit vid tidigare tillfällen.

Någon som varit där och mätt och undersökt?

PS. Najs gig!

Keba

Inläggav Keba » 2006-10-16 21:42

Vigor:
Kul att någon mer var där och undrade över samma sak :)
Appropå det där med förändrad ljudbild så kan jag ju tillägga att vi under första akten råkade hamna på sidan istället. Då lät det faktiskt som om ljudet kom från helt fel ställe, reflektionen från moståenede vägg tog överhand.
Ska du se Siegfried också?

Återgå till Teknikforum