Lasta ner förstärkare?

Hur funkar tekniken bakom bra hifi?

Moderator: Redaktörer

BengtO

Lasta ner förstärkare?

Inläggav BengtO » 2006-10-16 09:22

Ponera att jag har ett slutsteg som ger 2x100 watt i 8 ohm och 2x200 i 4 ohm och kanske 2x300 i 2 ohm.. Jag har ett par högtalare som är på 8 ohm och de skulle må väldigt bra av att få mer effekt än 100 watt/kanal..

Finns det nåt sätt att lura förstärkaren att högtalaren är på 4 ohm utan att påverka ljudkvaliteten märkbart? Det är ingen super-hifi-anläggning utan mer en party-grej det handlar om.. För 10 år sen eller dylikt minns jag att det i bilstereo-branschen fanns nåt man kunde koppla in på högtalarkablarna som hette "bridge-match" eller nåt där man kunde välja vilken impedans förstärkaren skulle "se" för att kunna drivas optimalt..

Eller finns det nåt annat enkelt sätt att lösa det? Fler högtalare är inte aktuellt..

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2006-10-16 09:43

Om du kopplar in en motståndasbelastning parallelt med högtalaren på säg 8ohm så får du bara mer värmeutveckling. Effekten till högtalaren blir densamma såvida förstärkaren kan leverara den högre strömmen som det innebär. Annars blir den istället lägre över högtalaren.
Det som sätter gänsen är hur många volt förstärkaren kan lämna, och den bestämms av nätdelen. Spänningen är vald till en viss nivå för att ge en viss effekt i en viss impedans. Spänningen gånger strömmen som i sin tur bestämms av belastningsimpedansen blir uteffekten.

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2006-10-16 10:01

Om man kan bryggkoppla förstärkaren och kopplar högtalarna paralellt och kör mono så lär det bli rejält mycket starkare.
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2006-10-16 10:03

Javisst, eller bara koppla in ett par högtalare till parallellt.

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert

Inläggav Almen » 2006-10-16 10:25

Koppla in ett par bashögtalare parallellt. Då blir det party! :)

BengtO

Inläggav BengtO » 2006-10-16 10:37

Almen skrev:Koppla in ett par bashögtalare parallellt. Då blir det party! :)

Ja förvisso blir ju uteffekten från förstärkaren högre, men min primära högtalare får ju inte mer effekt då bashögtalaren ju förmodligen äter upp det mesta av den nuvunna energin.. Så det går ju fetbort.. Jag vill ju ha effekten till mina högtalare no.1 och inget annat..

har jag 200 watt till 2 högtalare, skaffar 2 till och får 400 watt får ju varje högtalare lik förbannat bara 100 watt och då e jag ju tillbaka på ruta 1..

man skulle ju förvisso kunna kolla hur baselementen (2 st) är kopplade internt o se om man kan ändra och ändra totalimpedansen..

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2006-10-16 10:54

Om du sänker belastningsimpedansen genom att parallellkoppla flera högtalare ökar ju också den akustiska energin i rummet.
Först 100 watt i den ordinarie och sen 100W till i den nya lådan, enligt exemplet. Förstärkaren klarade ju 200W i fyra ohm.

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014

Inläggav Naqref » 2006-10-16 11:16

Det finns en lösning som inte har föreslagts men innan jag kommer till den så ger en fördubbling av effekten till dina befintliga högtalare en ökning av ljudet med 3dB. Ställer du in ett par identiska högtalare och parallellkopplar dessa så kommer ljudtrycket öka med i genomsnitt 3dB för högre frekvenser och 6dB för lägre frekvenser.

Om du absolut tycker det är värt att öka nivån med 3dB i dina befintliga högtalare så springer du lämpligen iväg och köper två ringkärnetrafosar på kanske 300VA och med två sekundärlindningar på 24-33V och kör en sparkoppling av dessa för att öka utnivån (primärlindningarna får inte vara anslutna). Ger kanske inte den optimala ljudkvaliteten men du får effektökningen. Förvånad att rörsnubben Flint inte kom med detta förslag. ;)
Audiodesigner åt en del. Larsen, Holographic Audio etc.
CEO och huvudägare i Acoustic Landscape R&D AB.
CTO / R&D Manager och delägare i Acoustic Illusion AB.

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2006-10-16 11:25

I den elektriska världen impedansanpassar man med transformatorer, så en transformator är vad du behöver. Ring Lundahl och fråga om de har nån på lager (fast det tror jag inte) :wink: Det blir ett dyrt djur säkerligen.

...eller så lastar man förstärkaren mer, genom att koppla till en högtalare till, och vinner då dessutom 3 dB akustiskt, vid låga frekvenser.
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2006-10-16 11:30

Svaret är: NEJ!

Trafolösningar är direkt vansinnigt eftersom en god traf som hanterar effekten ifråga kostar mer än nya slutsteg.

:)
Driver: www.sybariteaudio.se
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

BengtO

Inläggav BengtO » 2006-10-16 11:34

Funkar en sån här e ju frågan? http://www.backesljudbygg.se/faq/bridgematcher.htm

Fast det kanske är mer gjort för ren basdrivning och har negativ inverkan på fullregistersystem..

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2006-10-16 11:36

Naqref™ skrev:Förvånad att rörsnubben Flint inte kom med detta förslag. ;)

Du har förstås rätt, men tanken föll mig inte in. Kanske för att jag börjar tröttna på rör. För nischat.

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2006-10-16 11:50

BengtO skrev:Funkar en sån här e ju frågan? http://www.backesljudbygg.se/faq/bridgematcher.htm

Vad dom har lagt i den där lådan är ju frågan. Kanske bara ett 2ohm effektmotstånd med lite kylmöjlighet, lagt i serie med högtalarna för att slippa förstärkarhaveri och garantireparationer. Jag är scheptisk.

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014

Inläggav Naqref » 2006-10-16 12:02

Flint skrev:Jag är scheptisk.

Dito.
Audiodesigner åt en del. Larsen, Holographic Audio etc.
CEO och huvudägare i Acoustic Landscape R&D AB.
CTO / R&D Manager och delägare i Acoustic Illusion AB.

Användarvisningsbild
silvervarg

Inläggav silvervarg » 2006-10-16 13:02

Jag tror att du är inne på fel spår när du försöker locka-fram mer effekt ur förstärkaren med trix. Det blir lätt kostsamt och små vinster.

Ett alternativ som nämnts är att koppla in fler högtalare parallellt så att du får ner lasten till 4ohm. Detta är extra bra för party eftersom du kan ställa högtalarna en bit ifrån varandra och därmed få bättre spridning på ljudet. Mycket vanligt på disco att man kör med många högtalare.
Ljudbilden blir fårståss lidande, men 90% av åhörarna står ändå inte i sweetspot, så det är av mindre betydelse.

Ytterligare ett bra alternativ är att bryggkoppla förstärkaren. Då får du ut betydligt mer effekt, men det blir då bara i mono, så du behöver ett till likadant slutsteg.
Kolla först att slutsteget går att köra i bryggat läge.
Vinsten är dubblad effekt, men till kostnaden av ett extra slutsteg.

Att koppla om inne i högtalaren skulle jag inte rekommendera. Troligen skulle detta innebära att man får beräkna om det passiva filtret inne i högtalaren, och det är inte ens säkert att det går att få det bra.

Men, nu pratar vi party-mode, så om vi glömmer seriös HiFi för en stund och istället tänker PA/disco så kan man tänka sig att köra limiter och möjligen volymkorrigering på materialet som skall spelas (eller genom hårdvara i realtid). Vitsen är att man kan höja medelnivån som spelas utan att få klippning vid transienter. Dvs mycket mera ljud i bra-disco-kvalitet.
Fördelen här är att du inte ens behöver ändra på hårdvaran, så det blir helt gratis.

BengtO

Inläggav BengtO » 2006-10-16 14:29

Om man tänker sig att man skulle köpa 2 st baselement då och bygga 1-2 lådor och placera nånstans.. Jag skulle kunna ha plats för 1-2 baslådor att driva med samma förstärkare faktiskt men inga "fullregisterhögtalare" av samma typ som de jag har idag.. Finns det nåt enkelt sätt att dela dessa så det låter någorlunda snyggt utan aktiva filter?

Och vilka element kan vara lämpliga i hyfsad prisklass? 2 st 10-12"-högtalare som inte kräver gigantiska lådor vore väl lämpligt..

Bygga lådor e inga problems..

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2006-10-16 19:14

Häng på en drossel på runt 4mH i serie med vardera nya baselementet och parallellkoppla med dom befintliga lådorna. Bara å prova. Kan inte bli mer än fel, men troligen funkar det alldeles skapligt. 4mH taget ur den stora tumregelbanken. Vi snackade partyljud, typ "Klubb".

Återgå till Teknikforum