Går det att få SACD ljud via en Coax till en förstärkare?

Hur funkar tekniken bakom bra hifi?

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
mattiashedman

Går det att få SACD ljud via en Coax till en förstärkare?

Inläggav mattiashedman » 2006-10-17 16:27

Frågan kan ses som dum och nybörjarmässig.
Låt mig förklara varför jag ställer frågan.

Jag blev tvungen att köpa en ny CD/DVD-spelare efter ett åsknedslag.
Ville då passa att få med SACD möjligheten, ljud är det viktigaste för mig.
Valet föll på Marantz DV-6600. Det blev en billigare modell denna gång eftersom jag har hunnit skaffa familj sedan sista jag handlade.

Glad när den kom kopplade in den till min H/K AVR-5000 via en Coax-kabel och trodde jag skulle få SACD ljud. Men nej. Det är tyst som i graven.
Förstärkaren får ingen signal till sig.
DVD ljudet går dock igenom via Coax kabeln till förstärkaren.

På DV6600 finns något som heter Soundmode, står på auto från början men här kan jag välja om jag vill skicka SACD eller CD ljud. Skickar jag CD ljud får jag PCM ljud i förstärkaren men det är ju inte det jag vill ha.
Jag vill ha hela SACD ljudet.

Var ner till butiken där jag köpte den, där var även Marantz-säljaren.
Min säljare och Marantz-säljaren högg in och höll på en bra stund innan de knäckte biffen.
De var tvunga att slå av HDMI för att få ljud ut men inte digital-ljud utan PCM-ljud. De sa att eftersom skivan var en multi-cd så var det inte säkert att jag skulle få ljud. Jag har då aldrig sett en enbart SACD skiva.

Hur ska jag göra för att få SACD signal till min förstärkare via Coax (eller optisk om det passar bättre). Är det möjligt?

Tacksam för hjälp.

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert

Inläggav Almen » 2006-10-17 16:39

Utan att ha koll på de modeller du har så vågar jag säga att det är sannolikt att du inte kan skicka SACD-ljudet digitalt, utan måste plocka ut det analogt från spelaren.

Finns säkert någon 2-CH OUT som du sedan via en analogkabel kopplar in på på en analogingång på förstärkaren. Om du vill ha flerkanalljud måste du ha analogingångar för samtliga kanaler på förstärkaren. Men allt sådant står i manualen. ;)

Välkommen till faktiskt.se!

Användarvisningsbild
Strauss

Inläggav Strauss » 2006-10-17 17:36

sacd kan inte skickas med koax, du behöver typ en spelare med denonlink eller liknande för att lyckas med detta.

Användarvisningsbild
mattiashedman

Inläggav mattiashedman » 2006-10-17 18:41

Tack för era svar.
Jag har nu insett det jag vill är omöjligt och jag blir då tvungen att gå och köpa bra analog kablar istället.

Lite förvånad är jag måste jag erkänna.

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2006-10-17 22:56

Nja, det går faktiskt.
Man låter dvdupgrades.ch bygga om din DVD/CD t.ex. en 668 så kan den ge alla kanalerna ut i parvis SP/DIF'er oavsett om det är SACD eller DVD-A. Dessutom kan dom ta bort reklamintron etc med sina moddar och göra spelaren mer inspelningsvänlig.

Harryup

Användarvisningsbild
Strauss

Inläggav Strauss » 2006-10-18 00:17

Allt går att genomföra :)
Meridian har från fabrik modeller med 3 st spdif eller vad det är för att överföra sacd.

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2006-10-18 01:19

Strauss skrev:Allt går att genomföra :)
Meridian har från fabrik modeller med 3 st spdif eller vad det är för att överföra sacd.

Nix, det är för att överföra DVD-A.

Användarvisningsbild
GrodanB

Inläggav GrodanB » 2006-10-18 13:18

Sist jag läste om detta är det bara få bolag som får skicka ut signalen via de digitala utgångarna... Det handlar allså om rättigheter och skyddandet av SACD materialet på skivan.

Samma anledning som gjorde att de var tvungna att kryptera signalen i DVI/HDMI för att få skicka den digital...

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2006-10-18 14:00

GrodanB skrev:Sist jag läste om detta är det bara få bolag som får skicka ut signalen via de digitala utgångarna... Det handlar allså om rättigheter och skyddandet av SACD materialet på skivan.

Samma anledning som gjorde att de var tvungna att kryptera signalen i DVI/HDMI för att få skicka den digital...

Precis och den lagen gäller inte i Schweiz vilket gör att DVD Upgrades kan modda spelare så att dom skickar ut både DVD-A och SACD okrypterat via SP/DIF.

Nagrania

Inläggav Nagrania » 2006-10-18 16:15

Hur kan man nu hantera tre stycken SpDif signaler? Totalt menigslöst om man inte har en stärkare med tre samtidiga digitala ingångar. :?

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2006-10-18 21:45

Meridian och Tact kan hantera 3ggr SP/DIF utan problem. Kan säkert finnas fler.
Fast redan 1 st SP/DIF med SACD tycker säkert en del att det kan vara värt att få eftersom alternativet annars är att ta signalen analogt ut direkt ifrån DVD'n/CD'n.

Återgå till Teknikforum