Jag har kollat lite på analoga grafiskafilter.

Hur funkar tekniken bakom bra hifi?

Moderator: Redaktörer

Nagrania

Jag har kollat lite på analoga grafiskafilter.

Inläggav Nagrania » 2006-10-19 16:21

Jag behöver egentligen ett parametrisk eq men det verkar inte finnas till ett rimligt pris men ändå hög kvalitet. Jag har kollat lite på analoga grafiskafilter och fastnat för dBx 2231 med något som dom kallar för Noise reduction type III. Vad är nu detta.....hur fungerar den och är det någon här som provat filtret. Jag har nu ett par analoga delningsfilter från Behringer som faktiskt har det visat sig brusar mindre än motsvarande digitala filter. Varför kan man fråga sig med tanke på att dom har A/D-D/A på 24bitar och internt så jobbar dom med betydligt flera bitar. Ja en lösning kan ju vara att man kör med dBx Drive Rack men jag misstänker utan att själv ha provat, att den brusar ungefär lika mycket som t.ex. Behringer´s digitala delningsfilter.

Användarvisningsbild
MrQaffe

Inläggav MrQaffe » 2006-10-19 23:45

En bra gratis mjukvarulösning är att använda är http://shibatch.sourceforge.net/
Har en del Behringer burkar själv och de brusar inget, det verkar konstigt om du får mer brus med digitalburkarna än ditt analoga filter , använder du ultracurve eller ultradrive? Om man bara ska ha en parametrisk eq funktion kan man använda feedbackdestroyern.
http://www.behringer.com/FBQ2496/index.cfm?lang=ENG
den är bra att använda på subbar som inte har egen möjlighet till rumsanpassning.
Om man vill ha hjälp med en "automatisk" rumsanpassning kan man använda http://www.hometheatershack.com/roomeq/ den programvaran kan mäta & beräkna kompensationskurvor och skicka över dem till diverse apparater.

Nagrania

Inläggav Nagrania » 2006-10-20 10:42

Jag har också ett antal olika burkar från Behringer, bl.a. en feedback destroyer DSP 1124P som märkligt nog brusar mera på den ena kanalen. Jag använder den till mina subar där det då inte blir så störande. Jag har ett par äldre analoga aktiva delningsfilter från Behringer som brusar något lite men ändå inte störande med tanke på att dom driver högtalare med hög känslighet. Stänger jag av allt utom slutsteget så blir det tvärtyst. Jag har testat en Behringer FBQ 2496 och en DCX 2496 och båda har ganska högt brus och den senare som då ska jämföras med mitt analoga delningsfilter brusar klart mera. Det är just därför som jag nu funderat på ett grafiskt filter från dBx med ett s.k noise reduction type III.

Användarvisningsbild
patrikf_inaktiv

Inläggav patrikf_inaktiv » 2006-10-20 10:54

Om du har möjlighet att koppla in Feedbackdestroyern/EQn före lågpassgrenen* på filtret, som man kan på Sentecfiltrena med lite pill, så minskar både brus och ringningar kraftigt.

*Alltså inte före "hela" filtret.

Användarvisningsbild
Martin
Vågledaren/redaktör

Inläggav Martin » 2006-10-20 11:07

Alltså grafiska eq kan ju aldrig ersätta en parametrisk eq. Grafiska eq har ju så dålig frekvensupplösning så att de på sin höjd kan användas för att tilta klangfärgen eller väldigt bredbandiga korrigeringar (över flera av eq:ns frekvensband).

De funkar ju extremt dåligt för rumsresonanser tex där man behöver kunna ställa in frekvens och bandbredd.

Nagrania

Inläggav Nagrania » 2006-10-20 12:40

Alltså grafiska eq kan ju aldrig ersätta en parametrisk eq.

Jo jag vet det. Jag har egentligen aldrig tyckt om grafiska filter men det är inte så lätt att hitta ett parametrisktfilter där kanalerna går att koppla ihop.(Det går ju inte heller med ett grafisktfilter) Jag har ju sedan länge ett parametrisktfilter från BSS (Varicurve) men det känns lite väl lyxigt att blockera ett så välljudande och dyrt filter i en fast lyssning.
Om du har möjlighet att koppla in Feedbackdestroyern/EQn före lågpassgrenen

Menar du som en insert i själva filtret? I så fall så går det inte att göra så. Men man kan ju tänka sig att filtret ligger efter LF out. Egentligen så behöver jag bara göra små justeringar och det låter ju väldigt bra utan också.... men man är ju ändå lite nyfiken.

Återgå till Teknikforum