Hur förvara LP?

Hur funkar tekniken bakom bra hifi?

Moderator: Redaktörer

Keba

Hur förvara LP?

Inläggav Keba » 2006-10-21 22:33

Jag undrar om någon vet vad som är bästa innerfodralet till LP. Det finns ju de här vanliga vita pappersfodralen och så finns det fodral med plastfilm på insidan. En del skivor kommer med ett innerfodral av ganska tjokt papper, och så finns det de här tunna plastpåsarna.
Vad är bäst för lagring och vad ger minst slitage vid i och urtagning?
Jag tycker de vita fodralen av papper med plast inuti verkar bra, men är det så?

Användarvisningsbild
krellmaster

Inläggav krellmaster » 2006-10-22 00:26

Så länge plasten sitter där den ska är dom ok men när limmet mellan plast å papper torkat å plasten släpper så blir det inte så kul längre. Plasten vill gärna tjorva ihop sig i botten på fodralet när man ska stoppa i en skiva.

PekkaJohansson
Popkulturist

Inläggav PekkaJohansson » 2006-10-22 03:35

Firman Nagaoka hade när det begav sig supertunna antistatiska innerpåsar av plast som man stoppade inuti originalpapperspåsarna. Jag köpte fyra förpackningar under en tågluffning i England för väldigt länge sedan och stoppade mina mer värdefulla LP-skivor i dem. Det känns fortfarande tryggt. Noggrann rengöring av skivorna, gärna med vaakuumtvätt, är förstås A och O om det ska vara någon nytta med nya innerpåsar - annars flyttar man bara dammet. Jag använde en VPI-maskin för ändamålet. Jag vet tyvärr inte om Nagaoka tillverkar sina påsar längre.

Med vänlig hälsning

Pekka
Kan inte leva utan pop

PEKKA

Inläggav PEKKA » 2006-10-22 09:09

Jag vet tyvärr inte om Nagaoka tillverkar sina påsar längre

Finns att köpa hos Vinylbutiken och Svalanders

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2006-10-22 10:28

Använder själv Nagaoka-påsar som innerfodral i de original som börjar bli dåliga. Sätter fast dom med dubbelhäftande tejp vid öppningen, det har fungerat i över 20 år utan att släppa...

/ B

Användarvisningsbild
ribbon

Re: Hur förvara LP?

Inläggav ribbon » 2006-10-22 15:57

Keba skrev:Jag undrar om någon vet vad som är bästa innerfodralet till LP. Det finns ju de här vanliga vita pappersfodralen och så finns det fodral med plastfilm på insidan. En del skivor kommer med ett innerfodral av ganska tjokt papper, och så finns det de här tunna plastpåsarna.
Vad är bäst för lagring och vad ger minst slitage vid i och urtagning?
Jag tycker de vita fodralen av papper med plast inuti verkar bra, men är det så?

Svalanders innerpåsar (PF 4040) av papper med plast på insidan är mycket bra och jag har aldrig råkat ut för att plasten lossnat.
Vid normal hantering tror jag heller inte det är möjligt.
Påsarna är dessutom mycket prisvärda. :)

Återgå till Teknikforum