Logen får gärna trollas bort helt. Åtminstone till att börja med.
Så nu försöker jag räta ut geometrin (eller eventuellt skriva om rummets lagar) för att åstadkomma extrem närfältsposition och samtidigt bibehålla perspektivet från omkring de 23 graderna.
Jag börjar misstänka att högtalarna kommer att hamna ganska nära mitt i rummet, men innan de ska baxas ifrån sin nuvarande position roar jag mig med lite teori.
Kom att tänka på Ingvars föreläsning och begreppet "Rumsradien".
"Rumsradien hamnar nästan alltid omkring 2 meter" har Ronnie antecknat. Som jag minns det handlade begreppet om att förhållandet mellan direktljud och rumsreflekterat ljud är 50-50 ungefär 2 meter ifrån ljudkällan i ett normalstort rum, och att innan för den radien ligger det ljuva närfältetslandet.
Nu klurar jag på:
- Drar man närfältshalvcirkeln från mittpositionen mellan högtalarna när det handlar om stereo?
- Hur påverkas radien av högtalarnas position i rummet? Som exempel kan vi ta ...det rum jag sitter i och de högtalarna jag lyssnar på!
Såhär ser det ut just nu:
Mellanregister och diskant sitter på bilden vid början på varje gul trekant (horn), och baslådor är de orange lådorna (som staplas i line-array-arrangemang) Takhöjden är omkring 2,05 meter
Kopiera gärna bilden och rita på! Rekommenderar MS Paint
EDIT: Ritade dit en "rumsellips" också