av RogerJoensson » 2006-11-03 13:06
x256 eller x512 masterklocka ska inte påverka ljudet. Samma sak med olika LRCK-format som kan trigga på olika flanker osv. Detta påverkar bara logikdelarna, men måste naturligtvis ställas rätt om anslutningen ska fungera. Valen finns för att underlätta anslutning andra kretsar och standarder. Dessa ska _inte_ göra skillnad på ljuddelarna, de digitala filtren osv.
...med reservation dock. Störningar kan uppstå som sprider sig till ljudsidan, pga undermålig konstruktion, och som gör att det kanske kan höras skillnad mellan x256 och x512 ändå. Jag har inte hört eller mätt någon skillnad på cirrus A/D omvandlare, men jag har kanske inte letat tillräckligt...
Jag brukar bl.a. lyssna efter skillnader i bruset, ev med en eller två mycket svaga sinustoner (så svaga att både brus och toner hörs samtidigt) och har som sagt inte kunnat höra skillnad mellan x256 och x512 (CS5361 och CS5381, A/D omvandlare)
Cirrus är duktiga på att göra röriga (och inte så hjälpsamma) datablad. Fattar inte varför de inte kan göra ett enda simpelt exempel på hur man koppla en konfig. (som man sedan kan utgå ifrån). Det hade sparat mycket tid och frustration. Om det är D/A du trixar med, gör en sökning på nätet. "DIY" och chippet du mekar med, så borde du få åtminstone någon träff med en beskrivning av något fungerande bygge. Det kan hjälpa när du ska begripa Cirrus beskrivningar.