DAC:ens funktioner, hur?

Hur funkar tekniken bakom bra hifi?

Moderator: Redaktörer

henko

DAC:ens funktioner, hur?

Inläggav henko » 2006-11-01 11:31

Har en fråga som gäller dac uppbyggnad.

När en serial data ström tillsammans med en klocka går igenom en reciver och vidare till en sample rater med yttre klocka och sedan vidare in i en DAC, vilka saker rent konstruktionsmässigt bör man ta hänsyn till? och vilka "förseningar" kan uppstå i strömmen av digital information i.o.m alla dessa steg och hur kompenserar man dessa i så fall?

Användarvisningsbild
tvett

Inläggav tvett » 2006-11-01 12:19

Om vi tänker på samma försening så spelar den ingen roll vid musiklyssning.
När man kollar film skulle osynk vara irriterande men så stor är förseningen inte. Har jag fel i om jag säger att ljudet sänds ut före bilden hos dvd-spelarna?
Senast redigerad av tvett 2006-11-01 18:33, redigerad totalt 1 gång.
/J

Cygnus resurectum

henko

Inläggav henko » 2006-11-01 12:24

Hur stor skillnad är det på 256*Fs och 128*Fs? Har satt en bygling på detta ben för att kunna laborera med. (på reciverkretsen då alltså).

henko

Inläggav henko » 2006-11-02 18:07

Lite svag respons...

Ok ytterligare en fråga.

Inputs ska aldrig läggas flytande? eller, ska de alltid dras med motstånd till digitalt jordplan?
Outnyttjade outputs? samma ska? eller via en kondning till +3,3V som i sig ligger till digitalt jordplan?

Se datablad : http://www.cirrus.com/en/pubs/proDatash ... 416_F2.pdf

Användarvisningsbild
Jax
Slacktivist/Admin

Inläggav Jax » 2006-11-03 10:11

Står i databladet vad du gör med oanvända ingångar.

Oanvända utgångar lämnar du helt öppna.

Att svar uteblir beror nog på att din ursprungliga fråga är oklar. Försök förklara vad du vill åstadkomma i detalj.
- Militant slacker

henko

Inläggav henko » 2006-11-03 12:43

nja problemet är att det står olika saker i de berörda databladen och tittar man på de exempelupplägg de har i sina evaluationboards så är de helt olika jämfört med det exempel som finns i databladet för den specefika kretsen.
Jag menade att RMCK kan kopplas antingen till GND elle VL och då får man RMCK128*Fs alt. RMCK256*Fs. Det finns ingen förklaring till vad det är, men jag antar att det är något i stil med remote master clock nånting...???
Cirrus hjälper inte en för fem öre...

Anledningen till varför jag frågar är för att de säger att man ska dra de via ett motstånd till gnd i databladet, men i alla sina uppkopplingsexempel gör de något helt annat, i detta fall kopplar de dessa inputs via en kondning till gnd.

Jag har ont i huvudet efter att ha läst detta datablad fram och tillbaka...

RogerJoensson

Inläggav RogerJoensson » 2006-11-03 13:06

x256 eller x512 masterklocka ska inte påverka ljudet. Samma sak med olika LRCK-format som kan trigga på olika flanker osv. Detta påverkar bara logikdelarna, men måste naturligtvis ställas rätt om anslutningen ska fungera. Valen finns för att underlätta anslutning andra kretsar och standarder. Dessa ska _inte_ göra skillnad på ljuddelarna, de digitala filtren osv.

...med reservation dock. Störningar kan uppstå som sprider sig till ljudsidan, pga undermålig konstruktion, och som gör att det kanske kan höras skillnad mellan x256 och x512 ändå. Jag har inte hört eller mätt någon skillnad på cirrus A/D omvandlare, men jag har kanske inte letat tillräckligt...
Jag brukar bl.a. lyssna efter skillnader i bruset, ev med en eller två mycket svaga sinustoner (så svaga att både brus och toner hörs samtidigt) och har som sagt inte kunnat höra skillnad mellan x256 och x512 (CS5361 och CS5381, A/D omvandlare)

Cirrus är duktiga på att göra röriga (och inte så hjälpsamma) datablad. Fattar inte varför de inte kan göra ett enda simpelt exempel på hur man koppla en konfig. (som man sedan kan utgå ifrån). Det hade sparat mycket tid och frustration. Om det är D/A du trixar med, gör en sökning på nätet. "DIY" och chippet du mekar med, så borde du få åtminstone någon träff med en beskrivning av något fungerande bygge. Det kan hjälpa när du ska begripa Cirrus beskrivningar.

henko

Inläggav henko » 2006-11-03 13:22

Jag praktiserar på ett företag som ska utveckla denna dac och jag ska bygga prototypen, därför undrar jag allt detta....läser mikroelektronik första terminen och har mest sysslat med grindnät innan så detta är helt nytt...

Inga träffar på google på nån vettig config ... några tips?

CS8416 skiljer sig bastant ifrån CS8414 som använts innan så man kan inte bara gissa sig fram heller...örk hjärntorka

ps. tack för infon på RMCK!

jag har fått lära mig att "inputs" aldrig ska lämnas flytande utan alltid läggas till gnd om de inte används. Men det verkar inte gälla Cirrus...av nån anledning...

Användarvisningsbild
Michael
LEDaren

Inläggav Michael » 2006-11-03 13:24

RMCK är en utgång, men den används även som ingång en kort stund när reset upphör. Då känner den av läget på denna pinne, som sätts via ett 47k motstånd. Om du ska köra x256 eller x128 beror på valet av DAC. RMCK är master klockan, finns att läsa om i databladet som det finns länk till ovan.

PS. Hoppas du har noterat att det finns två olika moder kretsen kan jobba i, Software eller Hardware. I dessa olika moder så har pinnarna olika funktionaliteter. Så först måste du bestämma vilken av dessa moder du skall köra, sedan läsa rätt delar av databladet.

//Michael

RogerJoensson

Inläggav RogerJoensson » 2006-11-03 13:30

kanske har Cirrus något datablad om hur man gör övergången mellan chippen? Ibland har de det och det brukar i så fall hjälpa.
Om det nu är fråga om att ett Cirruschip som ska bytas mot ett annat, borde man väl kunna kopiera de flesta inställningarna (om de finns på den "nya" chippet). Då borde det inte finnas så värst många frågetecken kvar att experimentera med? Det underlättar i alla fall att det är samma fabrikant för båda chippen, eftersom alla benämningar och förkortningar borde vara lika.

Försök se om det chip du tänker använda är pinkompatibelt med något annat chip (brukar stå på Cirrus hemisda eller i databladet). Gör en ny DIY-sökning på kompatibelt chip.

Användarvisningsbild
Michael
LEDaren

Inläggav Michael » 2006-11-03 13:32

henko skrev:jag har fått lära mig att "inputs" aldrig ska lämnas flytande utan alltid läggas till gnd om de inte används. Men det verkar inte gälla Cirrus...av nån anledning...

Det går inte att konstruera något utifrån allmänna 'bör göra' regler, utan databladet måste läsas. Olika kretsar är olika och beter sig olika.

PS. Denna krets går att använda på olika sätt för att passa olika tillämpningar och därför går det inte att göra ett 'rätt' exempel som passar alla.

Om du först beslutar dig om vad du vill göra med kretsen så kommer du att finna svaret i databladet hur just du skall koppla (om nu kretsen klarar det du vill göra).

//Michael

Användarvisningsbild
Jax
Slacktivist/Admin

Inläggav Jax » 2006-11-03 14:50

henko skrev:jag har fått lära mig att "inputs" aldrig ska lämnas flytande utan alltid läggas till gnd om de inte används. Men det verkar inte gälla Cirrus...av nån anledning...

Det där är en tumregel och som alla andra tumregler en förenkling av verkligheten.

Det är olika med olika kretsar. Vissa innehåller högohmig koppling mellan ingång och V+ som brukar kallas "weak pullup" (eller motsvarande till GND, "weak pulldown"), andra har inte detta och då får man själv ta hand om ingången. Läsning av databladen kan spara pengar på annars onödiga motstånd.

Så länge det handlar om CMOS så kan man koppla ingångar direkt till V+ eller GND medan andra teknologier kan kräva resistans för detta.
- Militant slacker

henko

Inläggav henko » 2006-11-07 14:08

Jag har tittat på lite olika kopplingar som finns med denna krets och många gör egna varianter tvärt emot vad databladet föreskriver. Detta gör mig förvirrad men samtidigt medveten om att man inte måste ta benhårt på vad som står i databladet antar jag...
Tack för era inlägg.
Ska försöka få ihopa de 4 olika kretsarna jag jobbar med nu...mer läsande...

Återgå till Teknikforum