Spela av LP med scanner??

Hur funkar tekniken bakom bra hifi?

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
n3mmr

Spela av LP med scanner??

Inläggav n3mmr » 2006-11-20 19:43

Såg i Ny Teknik nåt om folk på KTH som fått till det att läsa av en LP m h a en scanner, det skulle räcka med 2400 dpi....

Skulle vara gjort av folk från inst för signal-nånting-och-nåt-mer, det sas att den institutionen kallas s^3.

Så där i hastigheten verkar det ev vara möjligt, i princip, men kan avläsningen verkligen göras med den upplösning och noggrannhet som krävs för acceptabel ljudkvalitet?

vid innerspår (15 cm diameter) har man en linjär hastighet om ca 50cm i sek, eller 20 tum per sek. 2400 dpi borde då motsvara ett sampel per < 1/40000 s. så nyqvist kan vara nöjd, kanske.

Men kan skivmodulationens djup avläsas med erforderlig upplösning??????

Var det på allvar, lite överdrivet vad avser förhoppningarna, eller var det ett skämt??
Om du inte förstår vad författaren skriver kan det vara så att du behöver bli bättre på att läsa.
Självbevarelsedriften säger mig att jag bör uttrycka mig försiktigare på ett sånt här forum.

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2006-11-20 19:47

Användarvisningsbild
n3mmr

Inläggav n3mmr » 2006-11-20 19:50

Bill50x skrev:Finns en tråd redan...
http://www.faktiskt.se/modules.php?name ... ic&t=14308

/ B

Tack!

Jo, kvantiseringen bör vara problemet.
Om du inte förstår vad författaren skriver kan det vara så att du behöver bli bättre på att läsa.
Självbevarelsedriften säger mig att jag bör uttrycka mig försiktigare på ett sånt här forum.

Återgå till Teknikforum