Ljudhastigheten i vacuum

Hur funkar tekniken bakom bra hifi?

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
phon
Mr. Magneto

Ljudhastigheten i vacuum

Inläggav phon » 2006-12-07 11:41

Är det fler än jag som följer den aktuella forskningen om ljudhastigheten i vacuum?

Likaså är det intressant att få bekräftat att ljud verkligen har en massa, och påverkas av gravitationen.

Allt tyder på att det bara är speciella typer av ljud som har dessa egenskaper, den nära framtiden får utvisa om teorierna stämmer.
ⓘ De gustibus non est disputandum.

daja

Inläggav daja » 2006-12-07 11:47

Bara jag som trodde att ljud inte kan fortplantas i vakum?
99 cd-p - 99 - piP

Användarvisningsbild
Rookie

Inläggav Rookie » 2006-12-07 11:51

Man lär sig något nytt varje dag! :)

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Re: Ljudhastigheten i vacuum

Inläggav Bill50x » 2006-12-07 11:54

phon skrev:Är det fler än jag som följer den aktuella forskningen om ljudhastigheten i vacuum?

Likaså är det intressant att få bekräftat att ljud verkligen har en massa, och påverkas av gravitationen.

Allt tyder på att det bara är speciella typer av ljud som har dessa egenskaper, den nära framtiden får utvisa om teorierna stämmer.

Vad är definitionen på "ljud"? Ett visst frekvensintervall, eller?

Edit, hittade denna länk:
http://oldwww.cs.umu.se/tdb/kurser/TDBC ... index.html

Intressant läsning.

En tanke. Vad är det som skiljer ljud från ljus, mer än frekvensen? Ljud transporteras genom tryckminima och -maxima i luft/vatten osv. Om det då är vacuum bör det rimligen bli tyst. Utom nu då i vissa speciella fall. Men vad skiljer ljuset åt så det kan ta sig fram i vacuum?

/ B
Senast redigerad av Bill50x 2006-12-07 12:37, redigerad totalt 1 gång.

sverker

Inläggav sverker » 2006-12-07 12:18

he he :)

Användarvisningsbild
Slartibartfast
Redaktör / Adeptfjant

Inläggav Slartibartfast » 2006-12-07 12:30

Wikipedias definition på ljud

Själv så har jag ingen koll på vad phon pratar om. Detta eftersom definitionen för ljud är tryckförändringar (partikelrörelser) i ett medium, i alla fal i min värld. Absolut vakuum = noll partiklar = inget ljud. Så någon verkar missat något.

Är detta ett skämt eller ett teoretiskt felsteg/förenkling?

[slrt]
admin

Användarvisningsbild
Rookie

Inläggav Rookie » 2006-12-07 12:57

Det är säkert ett skämt! Jag gick på det i alla fall! :oops:

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert

Inläggav Almen » 2006-12-07 12:58

Jag tror nog phon har koll... :D
"Nämn tre av de köttätande växter som vid mässan i Hannover med hull och hår slukade den då ditresta gosskören. Svara!"

Användarvisningsbild
phon
Mr. Magneto

Inläggav phon » 2006-12-07 13:01

Ingen träff än så länge. :D

Jag tror att det visar sig att bara lätta ljud fungerar i vacuum, typ pickolaflöjt men inte flygel, eller fågelsång men inte elefantvrål. 8)

Fast man vet aldrig, tekniska framsteg gör säkert att även tyngre toner provas i framtiden.

Användarvisningsbild
Rookie

Inläggav Rookie » 2006-12-07 13:04

Ljudet från laserkanoner och exploderande rymdskepp kan ju höras i vakuum. Såg det på en dokumentär för ett tag sedan. Tror att den hette Star-nånting...

Edit: Slinter på knapplappen!
Senast redigerad av Rookie 2006-12-07 13:04, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2006-12-07 13:04

phon skrev:Likaså är det intressant att få bekräftat att ljud verkligen har en massa, och påverkas av gravitationen.

Såklart, ljud består av energi. Kan det finnas energi utan massa? Följer ljud jordens krökning förresten? Det gör ju långa vågor (AM) men inte korta vågor (KV).

Själv har jag vacuum i huvudet ibland men musik låter lika bra för det :-)

/ B

Användarvisningsbild
Slartibartfast
Redaktör / Adeptfjant

Inläggav Slartibartfast » 2006-12-07 13:24

Bill50x skrev:
phon skrev:Likaså är det intressant att få bekräftat att ljud verkligen har en massa, och påverkas av gravitationen.

Såklart, ljud består av energi. Kan det finnas energi utan massa? Följer ljud jordens krökning förresten? Det gör ju långa vågor (AM) men inte korta vågor (KV).

Själv har jag vacuum i huvudet ibland men musik låter lika bra för det :-)

/ B

Eftersom energi definieras genom arbete eller på det lite mer lustiga sättet "tänbar energi i denna kropp" i relativitetsteorin så är energin lika med noll när massa är lika med noll.

[slrt]
admin

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2006-12-07 13:36

Slartibartfast skrev:Eftersom energi definieras genom arbete eller på det lite mer lustiga sättet "tänbar energi i denna kropp" i relativitetsteorin så är energin lika med noll när massa är lika med noll.

Så om en ljudvåg innehåller energi och energi har massa - då borde ljudvågen kunna "ta sig fram" i vacuum även om inget hörs, eller?

/ B

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2006-12-07 14:01

phon skrev:Allt tyder på att det bara är speciella typer av ljud som har dessa egenskaper, den nära framtiden får utvisa om teorierna stämmer.

Du får nog putsa vidare på din padda medan du väntar på framtiden.
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert

Inläggav Almen » 2006-12-07 14:12

Man gör nog klokt att hålla isär relativistisk massa och vanlig hederlig massa. Skillnaden på en elektromagnetisk våg och en ljudvåg är ju att fotonerna inte har någon vilomassa, men det har luftmolekylerna (eller vad det nu är som ljudvågen fortplantar sig i). Fotonerna är beroende av vågutbredningen, men luftmolekylerna existerar ju oavsett om vågen finns där eller ej.

Huruvida energi finns med eller utan massa får alltså beaktas olika beroende på vilket perspektiv man har. Å andra sidan så är det ju absurt att tala om energi utan massa eftersom det är universum vi talar om, och det deifinieras ju liksom av energi och massa.

Användarvisningsbild
PerStromgren

Inläggav PerStromgren » 2006-12-07 14:20

Slartibartfast skrev:Eftersom energi definieras genom arbete eller på det lite mer lustiga sättet "tänbar energi i denna kropp" i relativitetsteorin så är energin lika med noll när massa är lika med noll.
[slrt]

Så har inte jag uppfattat saken. Ta exemplet fotoner, de brukar oftast betraktas som masslösa, men ha energi. Givetvis kan de sägas ha massa i ett slutet system, eftersom dess energi kan omvandlas till massa enligt den kända E = m * c * c, är det så du menar?
... tycker jag!

Per

Användarvisningsbild
rikkitikkitavi
Good loudness

Inläggav rikkitikkitavi » 2006-12-07 16:57

men den berömda rymdkrigssciencefiktion filmen Alien

" I rymden kan ingen höra dig skrika" visar ju att ljud inte kan fortplantas i vacuum.

för yttre rymden är nästan perfekt vaccum. 10 ynka väteatomer per kubikmeter, oj vad de måste känna sig ensamma.

Fråga: hur hög är ljudhastigheten i en singularitet? :)

/rickard

Användarvisningsbild
phon
Mr. Magneto

Inläggav phon » 2006-12-07 17:02

Men hallå .... det tassas runt den heta gröten å det grövsta! 8O

Jag tror bara Almen har koll på läget hittills .... :D fast kanske inte ändå ..... ?

Användarvisningsbild
phon
Mr. Magneto

Inläggav phon » 2006-12-07 17:07

Jag har inga siffror, men en gissning är att ljudhastigheten i vacuum blir runt 10000 -20000 m/s, lite snabbare än i luft alltså.

Det är ju inte så konstigt, själva ljudmolekylerna har ju ingenting att krocka med och förlora energi mot.

En annan lustig egenskap är att det inte minskar med tillryggalagd sträcka. Det är precis lika hela tiden.

Eller, det är ju en följd av att ljudmolekylerna inte krockar med luft t.ex.

Det är heller ingen spridning att tala om, bara en liten lokal osäkerhetsfaktor, där ljudet liksom tumlar runt i olika riktningar.

Man kan ju faktiskt välja hastigheten själv, även om den del andra saker då påverkas istället ......
Senast redigerad av phon 2006-12-07 17:15, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2006-12-07 17:14

Marianne heter hon, förnuftets gudinna!
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
phon
Mr. Magneto

Inläggav phon » 2006-12-07 17:16

Det kanske hon gör, är det därför Bertans skivbolag heter så .... ?

Hos honom är det väl mer starkt än snabbt? :)

Användarvisningsbild
i

Inläggav i » 2006-12-07 18:22

phon skrev:Jag har inga siffror, men en gissning är att ljudhastigheten i vacuum blir runt 10000 -20000 m/s, lite snabbare än i luft alltså.

Det är ju inte så konstigt, själva ljudmolekylerna har ju ingenting att krocka med och förlora energi mot.

Vad är en "ljudmolekyl" ?? 8O
Mundus Vult Decipi

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2006-12-07 18:55

Alltså, nu ska jag ge mig in på marker som jag egentligen inte behärskar. Allt baseras på det jag behärskar någorlunda, dvs ljud i luft.

Ljudets hastighet i vakuum är 345 m/s.

Det är ju så, att ljudhastigheten definieras (jajustdet) som c=sqrt(gamma*p0/rho0) där gamma =1,4 för diatomära gaser, p0 är det statiska trycket och rho0 är medeldensiteten.

Eftersom p0 är proportionell mot rho0 om temperaturen är konstant, så är ljudhastigheten konstant, dvs oberoende av trycket.

Det betyder att om man tager sig en mängd luft, och skickar ljud genom den så kommer ljudet att gå som den brukar med ungefär 345 m/s. Tunnar man sedan ut luften, men håller tempen konstant, så kommer hastigheten att vara densamma. Såvitt jag kan förstå kommer den aldrig att bli något annat, men...

...däremot kommer vågimpedansen att bli mindre och mindre allteftersom luften förtunnas. Det betyder att ljudeffekten som högtalaren levererar till luften blir mindre och mindre. När man når vakuum, kommer effekten som levereras till luften att vara noll.

Då skulle jag vilja göra ett påstående. Ljudhastigheten i vakuum är 345 m/s precis som i luft. Men det går inte att mäta den, eftersom vi inte kan stråla in något ljud i vakuumet. :lol:

(Jag ser redan nu en svaghet i resonemanget, som jag annars tycker är rätt kul, kanske någon mer ser den?)
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2006-12-07 19:02

För länge sedan fanns en högtalare som strålade ut ljudet ungefär som en laserstråle. Om den hade några rörliga delar eller inte minns jag inte. Men "loben" från ljudkällan var så smal att vred man på huvudet några centimeter så blev det helt tyst. Dom som lyssnade påstod att det kändes som om ljudet uppstod inne i skallen.

Skulle detta ljud kunna transporteras genom vacuum?

/ B

Användarvisningsbild
PerStromgren

Inläggav PerStromgren » 2006-12-07 20:20

Svante skrev:(Jag ser redan nu en svaghet i resonemanget, som jag annars tycker är rätt kul, kanske någon mer ser den?)

rho0 = 0 vid vacuum?
... tycker jag!

Per

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2006-12-07 20:27

Svante skrev:(Jag ser redan nu en svaghet i resonemanget, som jag annars tycker är rätt kul, kanske någon mer ser den?)

Resonemanget påminner om haren och sköldpaddan.
Numera pensionär.

Användarvisningsbild
Max_Headroom
Adventurer

Inläggav Max_Headroom » 2006-12-07 22:32

rikkitikkitavi skrev:men den berömda rymdkrigssciencefiktion filmen Alien

" I rymden kan ingen höra dig skrika" visar ju att ljud inte kan fortplantas i vacuum.

Nä, det har inte med vakuumet att göra, utan anledningen till att ingen inte kan hör dig skrika är att det inte finns någon där. Universum är att betrakta som obefolkat enligt Boken*.

* Med boken menas boken om Livet, Universum och Allting, dvs Liftarens Guide till Galaxen. Just detta avhgandas ganska tidigt i den första boken i serien vill jag minnas.
Denna signatur är endast för privat bruk. Vänligen läs ej!

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2006-12-07 22:53

rikkitikkitavi skrev:" I rymden kan ingen höra dig skrika" visar ju att ljud inte kan fortplantas i vacuum.

Va?
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2006-12-07 22:54

Följdfråga: blir man döv om man har vakuum mellan öronen?

Användarvisningsbild
phon
Mr. Magneto

Inläggav phon » 2006-12-08 00:05

Ja ni, ingen som vet vilket speciellt ljud jag tänker på? Det är ju bara några få timmar kvar.

Lite fler ledtrådar.

Trots att man har en trekanalig förstärkare av skapliga mått räcker inte effekten till. Den blir så varm att man kyler den med flytande syre. hmm ... eller .. ja, nåt sånt dårå ...

Man har fått ta till två sidmonterade monoblock, och hör och häpna, det är riktiga rörförstärkare det handlar om. Halvledare, nänä, inga såna grejor. Här gäller hel-ledare om nåt skall fungera.

Trots den helt enorma effekten som petas in så räcker det knappt ändå, svårt att få till ljudtransport i vacuum tydligen.

Det enda resultat vi kan hoppas på är nog ett svagt fågelkvitter. :lol:

Rikitiki och Bill är ju väldigt nära ...... 8)

bill50x skrev: Följer ljud jordens krökning förresten?

rikitikitavi skrev: för yttre rymden är nästan perfekt vaccum.

Nästa

Återgå till Teknikforum