Moderator: Redaktörer
phon skrev:Är det fler än jag som följer den aktuella forskningen om ljudhastigheten i vacuum?
Likaså är det intressant att få bekräftat att ljud verkligen har en massa, och påverkas av gravitationen.
Allt tyder på att det bara är speciella typer av ljud som har dessa egenskaper, den nära framtiden får utvisa om teorierna stämmer.
phon skrev:Likaså är det intressant att få bekräftat att ljud verkligen har en massa, och påverkas av gravitationen.
Bill50x skrev:phon skrev:Likaså är det intressant att få bekräftat att ljud verkligen har en massa, och påverkas av gravitationen.
Såklart, ljud består av energi. Kan det finnas energi utan massa? Följer ljud jordens krökning förresten? Det gör ju långa vågor (AM) men inte korta vågor (KV).
Själv har jag vacuum i huvudet ibland men musik låter lika bra för det
/ B
Slartibartfast skrev:Eftersom energi definieras genom arbete eller på det lite mer lustiga sättet "tänbar energi i denna kropp" i relativitetsteorin så är energin lika med noll när massa är lika med noll.
phon skrev:Allt tyder på att det bara är speciella typer av ljud som har dessa egenskaper, den nära framtiden får utvisa om teorierna stämmer.
Slartibartfast skrev:Eftersom energi definieras genom arbete eller på det lite mer lustiga sättet "tänbar energi i denna kropp" i relativitetsteorin så är energin lika med noll när massa är lika med noll.
[slrt]
phon skrev:Jag har inga siffror, men en gissning är att ljudhastigheten i vacuum blir runt 10000 -20000 m/s, lite snabbare än i luft alltså.
Det är ju inte så konstigt, själva ljudmolekylerna har ju ingenting att krocka med och förlora energi mot.
Svante skrev:(Jag ser redan nu en svaghet i resonemanget, som jag annars tycker är rätt kul, kanske någon mer ser den?)
Svante skrev:(Jag ser redan nu en svaghet i resonemanget, som jag annars tycker är rätt kul, kanske någon mer ser den?)
rikkitikkitavi skrev:men den berömda rymdkrigssciencefiktion filmen Alien
" I rymden kan ingen höra dig skrika" visar ju att ljud inte kan fortplantas i vacuum.
rikkitikkitavi skrev:" I rymden kan ingen höra dig skrika" visar ju att ljud inte kan fortplantas i vacuum.
bill50x skrev: Följer ljud jordens krökning förresten?
rikitikitavi skrev: för yttre rymden är nästan perfekt vaccum.
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 24 gäster