Element i "fel" låda?

Hur funkar tekniken bakom bra hifi?

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Rookie
 
Inlägg: 1062
Blev medlem: 2006-02-09
Ort: Umeå

Element i "fel" låda?

Inläggav Rookie » 2006-12-08 19:51

Jag har 2 st. Tang-Band W8Q-1071 som jag har tänkt bygga basreflexlådor till, inte helt olika Nwalmaers. Vid simuleringar med WinISD så ser det faktiskt inte helt dumt ut att placera dem i varsin sluten låda runt 42-43 liter. Detta är mycket mer än vad programmet rekommenderar. Så min fråga är således denna;

Hur beter sig ett element med parametrar bäst lämpade för basreflex i en stor sluten låda? :P

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!
 
Inlägg: 37552
Blev medlem: 2004-03-03
Ort: oakustisk

Inläggav Svante » 2006-12-09 02:04

Mja, kan du lägga upp simuleringarna, så blir det enklare att ta ställning till?

Jag tycker att elementet verkar ha en alldeles för hög talspoleinduktans för att vara riktigt användbart. Det får bli ren sub, om det ska bli nåt.

Jag skulle föreslå basreflex i 65 liter låda avstämd till 27 Hz.

Bild
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Tangband
Semesterfirare
 
Inlägg: 8841
Blev medlem: 2017-11-28

Re:

Inläggav Tangband » 2018-02-16 21:56

Svante skrev:Mja, kan du lägga upp simuleringarna, så blir det enklare att ta ställning till?

Jag tycker att elementet verkar ha en alldeles för hög talspoleinduktans för att vara riktigt användbart. Det får bli ren sub, om det ska bli nåt.

Jag skulle föreslå basreflex i 65 liter låda avstämd till 27 Hz.

[ Bild ]

Lyfter denna gamla tråd. Detta var intressant.
Svante, Pga talspoleinduktansen, blir det problem vid delning högre än 100 hz ( 24 db okt ) ?


Återgå till Teknikforum


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 6 gäster