Höjning av nivå på bas

Hur funkar tekniken bakom bra hifi?

Moderator: Redaktörer

niclas

Höjning av nivå på bas

Inläggav niclas » 2006-12-12 19:41

Hej

Har en fråga, om man har en liten högtalare med svag utsträckning i basen kan det ju vara läge att höja den ett par dB så man får en liten topp i frekvenskurvan (illusion av basåtergivning) innan den rullar av. Frågan är väl helt enkelt hur pass högt upp i frekvens man kan höja innan man får negativ inverkan på återgivningen hos exempelvix mansröster.

Någon som har koll? :)

Användarvisningsbild
silvervarg

Inläggav silvervarg » 2006-12-13 00:23

Nja, en högtalare slutar inte tvärt att återge information utan den avtar gradvis. Om vi t.ex. antar att en högtalare har tappat 3dB återgivning vid 40Hz och man lyfter upp den med en equaliser med 3dB vid 40Hz så har man utökat utsträckningen en hel del.
Nackdelen är att man samtidigt har ökat den tillförda effekten en hel del samt även konutslaget och troligtvis samtidigt får minskad linjäritet på högtalaren.

niclas

Inläggav niclas » 2006-12-13 00:38

Ser att jag var en aning otydlig, vad jag menade var att stämma av basreflexens resonansfrekvens till ett högre värde. En förenklad simulering där jag skalar av till det elementära i min fråga, hur högt törs man lägga denna "peak" utan att det stör mellanregisteråtergivningen så våldsamt.. Finns det andra faktorer man bör väga in när man stämmer av en basreflex högt? "Boomigare" blir det förmodligen.. :)

Bild

Användarvisningsbild
Jocke

Inläggav Jocke » 2006-12-13 08:23

Det kanske inte blir så kul om det låter som "nattradion"! Har ingen aning om svaret men du kan ju alltid "ratta" lite med tonkontrollerna för att kolla resultatet. Var det förresten inte så att engelska stativare (med svag basåtergivning) en tid brukade vara konstruerade så här? Kan ju vara värt att följa upp...?

Användarvisningsbild
soundbrigade
Inaktiverad

Inläggav soundbrigade » 2006-12-13 11:51

Jag läste just en artikel i en gammal AudioXpress om ett filter som gav bashöjning men var avsedd enbart för slutna lådor. Kan det vara av intresse?
Att bara prata med dem som tycker som en själv är grundreceptet för att bli riktigt dum i huvudet.
Bo Rothstein, professor i statsvetenskap

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2006-12-13 13:02

Det verkar dock som nicals vill "bygga in" denna funktion i högtalaren, inte ha den som en tonkontroll vid sidan om. Puckel vid lite högre frekvenser och avskärning därunder. För liten sluten låda ger väl just detta? Var väl så de små engelska systemen var gjorda?

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014

Inläggav Naqref » 2006-12-13 13:10

Det är nog denna graf niclas är sugen på att kolla på. ;)

Bild

Hämtad härifrån:
http://sonicdesign.se/optimum.html

Om paa inte samtycker att jag länkar till den så tar jag bort bilden men behåller länken.
Audiodesigner åt en del. Larsen, Holographic Audio etc.
CEO och huvudägare i Acoustic Landscape R&D AB.
CTO / R&D Manager och delägare i Acoustic Illusion AB.

niclas

Inläggav niclas » 2006-12-13 13:18

Det var en trevlig länk du hade där Naqref, får läsa på lite och se vad jag kommer fram till. :)

Användarvisningsbild
phloam
redaktör / tetra

Inläggav phloam » 2006-12-13 13:31

silvervarg skrev:Nackdelen är att man samtidigt har ökat den tillförda effekten en hel del samt även konutslaget och troligtvis samtidigt får minskad linjäritet på högtalaren.

Aha! Nu måste jag då fråga (igen, se annan tråd), betyder detta att man kanske kan få bättre bas under följande förutsättningar:

- en liten, sluten låda
- ett element med lite längre slaglängd (Q...nånting?)
- ett filter som höjer (alt. eq, tonkontroll)
- att man inte spelar så högt (i.e. inte för mycket "tillförd effekt"?)
- offrar viss linearitet (vad innebär detta i praktiken..?)

Spelar det nån roll ifall man använder ett fullrange eller två element..?

Tacksam för infon :)

Användarvisningsbild
silvervarg

Inläggav silvervarg » 2006-12-13 16:11

Det beror nog på vad du menar med "bättre".
Du kan få mer och/eller lite djupare bas på bekostnad av renhet och effekt.
Detta för att du kräver av högtalaren att den skall prestera mera.

Om du gör detta måttligt så kan det ge bra resultat. Med ökad effekt pressar du högtalaren mer och får mer problem som t.ex. bumlighet.
Just i sluten låda brukar denna typ av eq i basen fungera riktigt bra.

Det som spelar roll är främst hur elemetet faller i basen och dess resonansfrekvens. Om det är 1-vägs/2-vägs/3-vägs etc spelar nog ingen roll.
Lämpligast är att helt enkelt prova med en eq för att se vad resultatet blir.

Det Niclas är ute efter är dock att göra detta akustiskt istället för elektriskt, och det är förståss inte lika lätt att prova utan att bygga lådor etc.

Användarvisningsbild
Jocke

Inläggav Jocke » 2006-12-13 17:44

Manipulering har ju gjorts aktivt för flera högtalare. Ibland har det kombinerats med negativ utgångsresistans eller ACE för att påverka återgivningen och elementets parametrar. Men enkla grejer har också funkat. Cervin Vega (ja jag vet att det är som att svära i kyrkan att nämna namnet här) hade en EQ-box som man kopplade i Tape/Monitor-slingan. Den höjde basen men hade också en subsonic-filtrering och det hävdades att effekttåligheten tom steg!

/Jocke

niclas

Inläggav niclas » 2006-12-13 17:47

Jocke skrev:Manipulering har ju gjorts aktivt för flera högtalare. Ibland har det kombinerats med negativ utgångsresistans eller ACE för att påverka återgivningen och elementets parametrar. Men enkla grejer har också funkat. Cervin Vega (ja jag vet att det är som att svära i kyrkan att nämna namnet här) hade en EQ-box som man kopplade i Tape/Monitor-slingan. Den höjde basen men hade också en subsonic-filtrering och det hävdades att effekttåligheten tom steg!

/Jocke

Det är intressant, på den snabbsimulering jag visade ovan tycker jag att högtalaren som är "överavstämd" får en större effekttålighet om man ser på den orangea och gråa grafen för max spl. Fungerar avstämningen som ett högpassfilter?

Användarvisningsbild
Jocke

Inläggav Jocke » 2006-12-13 19:29

Vågar inte bedöma annat än kurvan... Andra kan säkert det bättre så du kan få besked! Har för mig att man kan få den där "bumpen" om man har för liten låda eller för högt Q, eller hur var det nu. Som regel labbas det ju med raka motsatsen, en fallande kurva!

Det här med att styra eller anpassa elementparametrarna är ju rätt intressant. Det behöver ju inte vara så avancerat som ACE eller negativ utgångsresistans. (Lilltroll startade en tråd om det för ett tag sedan)

Det finns en del grejer man kan göra för att anpassa elementet. Tror att Stig Carlsson använde en korg med dämpmaterial bakom konen för att minska Qms. Man kan öka konmassan för att sänka Fs med en vikt eller coating. Q ökar med lite motstånd i serie (spole med tunn tråd tex).

Det finns säkert många fler metoder som inte kräver aktiv elektronik! Men det kan ju vara intressant att se vad som händer om man labbar lite med parametrarna!

/Jocke

Återgå till Teknikforum