Gälabsorbenter

Hur funkar tekniken bakom bra hifi?

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Gälabsorbenter

Inläggav Nattlorden » 2006-12-14 08:25

Sitter och kikar runt på olika lösningar för dämpning av sidoväggarna och gälabsorbenter känns ganska så rätt.

Finns det några formler eller andra regler (tum-/dum-) eller så för ungefärligen var man bör lägga fokuspunkten för vinklarna?

Vilken/vilkar parametrar bestämmer? Är vinklarna mest bestämda av infallande direktljud eller är vinkeln på den hårda sidan relativt lyssningspositionen kanske viktigare? Några avstånd att beakta, typ mellan högtalare eller avståndet till lyssnaren?
Konceptartist Serenia på Spotify/ Youtube etc.
Rester o.dyl. som Nattlorden

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2006-12-17 15:12

Var frågan för dåligt ställd, eller är ämnet för svårt? 147 läsningar, 0 svar... 8O

Användarvisningsbild
thiel

Inläggav thiel » 2006-12-18 13:06

Bra fråga, 147 stycken väntar på svar......

Användarvisningsbild
thiel

Inläggav thiel » 2006-12-18 13:06

Bra fråga, 147 stycken väntar på svar......

Användarvisningsbild
phon
Mr. Magneto

Inläggav phon » 2006-12-18 13:27

219 visningar, och jag har då inga bra svar att komma med heller.

Vinklarna ja.

Ena sidan på gälen, mellanrummet mellan gälarna alltså, dämpar man lämpligen med nåt.

Andra sidan på gälen reflekterar ut mot rummet, och då gäller att vinkeln är sådan att lyssnaren inte träffas av reflexen. Om nu gälen reflekterar nåt alltså.

Det är lite dubbelverkande det hela. Sök på CID, Controlled Image Design, så hittar du kanske nåt.

Vore nästan ännu kuligare med scatter-utsida och dämp-insida på gälar, slår man många flugor i samma smäll ....... undrar hur det skulle bli .... :?:

Blir kanske både ESS, CID och non-environment på samma gång, det gäller att hålla sig schizofren och frisk ..... 8O
ⓘ De gustibus non est disputandum.

Användarvisningsbild
Morgan

Inläggav Morgan » 2006-12-18 13:37

Jag skrev ett svar när frågan var ny, men tryckte aldrig på "skicka"-knappen. Jag vill minnas att jag skrev ungefär såhär:

Den frågan lär du aldrig få se besvarad. I alla fall inte av Ingvar själv, för han har exempelvis uttryckligen bett Wolfie att inte avslöja några detaljer om konstruktionen i sin medlemstråd (enligt uppgift från Wolfie i nämnda tråd, vill jag minnas).

Jag tycker dock att tanken bakom konstruktionen är så enkel (i all sin genialitet, som vanligt) att man med bara ett par ögonkast på Wolfies byggbilder och lite eget tankearbete kan komma fram till en egen konstruktion som skulle funka.

Kika på den här bilden:
Bild
Där ser man ganska väl hur gälarna vänder sin reflekterande yta nästan perfekt mot den optimala lyssningsplatsen. Ljud från vänster kanal vinklas efter studs mot de högra gälarnas framsida in i absorbentmaterialet som fyller gälarna, utom möjligen en liten del av ljudet som vinklar bort mot bakväggen och inte kommer att anlända till lyssnarens öron förrän betydligt senare. Ljud från höger kanal strålas mer rakt in i absorbentmaterialet.

På det hela taget är Wolfies tråd en guldgruva, tycker jag! Man kan se mycket om hur gälarna är konstruerade där.

Användarvisningsbild
phon
Mr. Magneto

Inläggav phon » 2006-12-18 13:53

Hmmm, mer så kanske det är ja, lite som CID fast dämpning istället.

Frågan var ju gälabsorbent, inte gälreflektion ...... fast det borde gå att använda vinkelberäkningarna från nåt CID-program ändå om man gillar att pilla med datorn. En spegel är inte så tokig heller.
ⓘ De gustibus non est disputandum.

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2006-12-18 14:50

Frågan är om man skulle kunna nyttja ett raytracingprogram till detta...
Hmm.

Användarvisningsbild
Wolfie
Inrökt

Inläggav Wolfie » 2006-12-19 14:48

Morgan skrev:Jag skrev ett svar när frågan var ny, men tryckte aldrig på "skicka"-knappen. Jag vill minnas att jag skrev ungefär såhär:

Den frågan lär du aldrig få se besvarad. I alla fall inte av Ingvar själv, för han har exempelvis uttryckligen bett Wolfie att inte avslöja några detaljer om konstruktionen i sin medlemstråd (enligt uppgift från Wolfie i nämnda tråd, vill jag minnas).

Jag tycker dock att tanken bakom konstruktionen är så enkel (i all sin genialitet, som vanligt) att man med bara ett par ögonkast på Wolfies byggbilder och lite eget tankearbete kan komma fram till en egen konstruktion som skulle funka.

Kika på den här bilden:
Bild
Där ser man ganska väl hur gälarna vänder sin reflekterande yta nästan perfekt mot den optimala lyssningsplatsen. Ljud från vänster kanal vinklas efter studs mot de högra gälarnas framsida in i absorbentmaterialet som fyller gälarna, utom möjligen en liten del av ljudet som vinklar bort mot bakväggen och inte kommer att anlända till lyssnarens öron förrän betydligt senare. Ljud från höger kanal strålas mer rakt in i absorbentmaterialet.

På det hela taget är Wolfies tråd en guldgruva, tycker jag! Man kan se mycket om hur gälarna är konstruerade där.

Fast bilden är inte tagen ur lyssningspositionen :lol:
Faktiskt rätt så långt ifrån 8O

Inzoomningen gör att det ser ut som om man kanske skulle tagit
bilden från centrum av soffan, men så är det alltså inte... :wink:

Har en illustration (eller ritning rättare sagt som jag gjord i Autocad)
som jag gärna hade postat om det inte hade varit för den där
överenskommelsen som du redan tagit upp.
Har ju ritat upp mitt rum efter Öhmans ritningar på papper för att kunna
arkivera dem lite säkrare (jepps, jag har klåfingriga småbarn).

Men ring och böna o be Öhman om ni vill att bilden ska publiceras och
be honom sedan ringa mig så ordnar jag det. :)
Inga anknytningar

Användarvisningsbild
Morgan

Inläggav Morgan » 2006-12-19 16:19

Menar du möjligen "Cadbild_1.jpg" som du redan har publicerat i din medlemstråd Wolfie (Skrivet: tor jun 15, 2006 8:49 pm)? :D :D :D
Bild

Dessbättre är ju inga mått utsatta i den där cadbilden, och man kan lista sig till precis lika mycket info genom att bara titta på bilderna från ditt bygge. Fast å andra sidan har du ju redan skrivit i din medlemstråd att "rummet är i storleksordningen B 3626 x L 5897 x Takhöjd 2180 mm" ungefär, med en felmarginal på +-1,5 mm, varför den lite klurige kan ta och använda sig av en utskrift samt en linjal för att ta reda på mer detaljer om konstruktionen... 8)

Var jag fräck nu? Jag avslöjar ingenting som inte redan är avslöjat, utan lägger bara ihop två informationsbitar som råkar ha avgivits i samma tråd (fast med 100 inläggs mellanrum ungefär). :oops: :)

Användarvisningsbild
Wolfie
Inrökt

Inläggav Wolfie » 2006-12-19 18:31

Morgan skrev:Menar du möjligen "Cadbild_1.jpg" som du redan har publicerat i din medlemstråd Wolfie
...

Dessbättre är ju inga mått utsatta i den där cadbilden, och man kan lista sig till precis lika mycket info genom att bara titta på bilderna från ditt bygge. Fast å andra sidan har du ju redan skrivit i din medlemstråd att "rummet är i storleksordningen B 3626 x L 5897 x Takhöjd 2180 mm" ungefär, med en felmarginal på +-1,5 mm, varför den lite klurige kan ta och använda sig av en utskrift samt en linjal för att ta reda på mer detaljer om konstruktionen... 8)

Var jag fräck nu? Jag avslöjar ingenting som inte redan är avslöjat, utan lägger bara ihop två informationsbitar som råkar ha avgivits i samma tråd (fast med 100 inläggs mellanrum ungefär). :oops: :)

Nä för sjutton, mig gör det ingenting.

Tänkte dock på en annan CAD-ritad bild där man ser hur ljudet kan
tänkas reflekteras. 8)

Fast längden stämmer inte längre, så lite
fel blir det ändå från den CAD-bilden som är upplagd tidigare. :)
Inga anknytningar

Användarvisningsbild
Morgan

Inläggav Morgan » 2006-12-19 18:57

Wolfie skrev:Tänkte dock på en annan CAD-ritad bild där man ser hur ljudet kan tänkas reflekteras. 8)

Ja DET vore ju förstås roligt att få se!

Snälla Ingvar, kan inte Wolfie få lov att visa den bilden för oss?

Användarvisningsbild
Haakan_W
HåkanBråkan

Inläggav Haakan_W » 2006-12-19 19:06

Morgan skrev:
Wolfie skrev:Tänkte dock på en annan CAD-ritad bild där man ser hur ljudet kan tänkas reflekteras. 8)

Ja DET vore ju förstås roligt att få se!

Snälla Ingvar, kan inte Wolfie få lov att visa den bilden för oss?

den bilden säger ju egentligen ingenting, eftersom vinklarna på gälarna mer eller mindre är anpassade åt just det rummet...men ja det vore trevligt att få se :)

Användarvisningsbild
Dead_Pony

Inläggav Dead_Pony » 2006-12-20 00:49

tänkas reflekteras. Cool

hehe det är väl bara o rita i ett bildbehandlingsprogram, iaf första ordningensreflexer borde inte vara några problem att lista ut. :wink:

/DP

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2006-12-20 08:18

Haakan_W skrev:den bilden säger ju egentligen ingenting, eftersom vinklarna på gälarna mer eller mindre är anpassade åt just det rummet...men ja det vore trevligt att få se :)

Nja... den visar väl säkert tänket ganska så väl... att applicera det på ett annat rum är ju ett ordentligt jobb.

Användarvisningsbild
NNord
Användare

Inläggav NNord » 2008-07-25 13:31

jag är också intresserad av gälabsorbenter ! :)

Användarvisningsbild
silverminken

Inläggav silverminken » 2008-07-28 12:05

Citat:
tänkas reflekteras. Cool

hehe det är väl bara o rita i ett bildbehandlingsprogram, iaf första ordningensreflexer borde inte vara några problem att lista ut.

Såhär tänkte du?
Bild

Man ska nog ha tätare linjer för att se riktigt vad som händer, men det ger nog ett hum i alla fall. Jag antog att väggen bakom soffan är reflekterande, men det är den kanske inte?

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2008-07-28 12:17

Vad är fördeln med dessa då?
Ino i32s*(med ES filter), pY-4, cr80s, Nad 208, Rotel 1090, Pioneer 668, Denon 2106.

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2008-07-28 12:52

Bättre absorption av sidoreflektionerna genom att tills stor del eliminera ytreflektion, samt att en del ljudvågor studsar flertalet gånger inne i gälarna och får längre gångväg i dämpmaterialet - och sedan slängs tillbaka mot framväggen istället för mot lyssnaren.

Sen hur de fungerar med hårda studsar är en annan fråga. En ofullbordad tanke skulle vara att om dessa har normalen riktad rakt mot lyssningsposition så är det kanske få infallande ljud som faktiskt kommer att hamna där.

Fast nu är det mycket flumtänk gjort på kort tid här, så ta inget som fakta.... (Dagens goda skratt för IÖ kanske t.o.m. 8) )

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2008-07-28 18:08

Ja, det vore ju intressant om Ingvar kunde förklara mer. Speciellt eftersom jag är i startgropen att göra om hemma och är inte helt omöjlig när det gäller "icke-WAF" saker 8)
Ino i32s*(med ES filter), pY-4, cr80s, Nad 208, Rotel 1090, Pioneer 668, Denon 2106.

stefanolo

Inläggav stefanolo » 2008-07-29 15:45

Nattlorden:

Jag har tankar på att konsultera IÖ (eller Lindroos? för han sysslar väl delvis med det samma?) för att få ordning på akustiken i min gillestuga/lyssningsgrotta och om vi är Du, jag och eventuellt någon annan i sydvästskåne så kan vi kanske splitta lite rekostnader för ingenjör Öhman. Vad sägs? Någon annan sydvästskåning som är med på förslaget??

Jag saknar alla relevanta kunskaper för att kunna DIY:a på den här nivån. Ska det va´ska det va´riktigt! :wink:

/stefan

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2008-07-29 16:59

Förslaget är inte utan meriter. Fast jag har ingen obegränsad budget (eller för den delen tid) så det får nog bli ett mer konkret förslag innan jag kan säga ja på det.

Användarvisningsbild
Johan_Lindroos
Mr Cliffhanger

Inläggav Johan_Lindroos » 2008-07-29 17:32

Bild
:)
Ordförande i Ljudtekniska Sällskapet sedan 17:e april 2025

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2008-07-29 17:40

Johan är alltså iväg och lyssnar på Gyllene Tider. Ok då vet vi det. 8)

Återgå till Teknikforum