Moderator: Redaktörer
Morgan skrev:Jag skrev ett svar när frågan var ny, men tryckte aldrig på "skicka"-knappen. Jag vill minnas att jag skrev ungefär såhär:
Den frågan lär du aldrig få se besvarad. I alla fall inte av Ingvar själv, för han har exempelvis uttryckligen bett Wolfie att inte avslöja några detaljer om konstruktionen i sin medlemstråd (enligt uppgift från Wolfie i nämnda tråd, vill jag minnas).
Jag tycker dock att tanken bakom konstruktionen är så enkel (i all sin genialitet, som vanligt) att man med bara ett par ögonkast på Wolfies byggbilder och lite eget tankearbete kan komma fram till en egen konstruktion som skulle funka.
Kika på den här bilden:
Där ser man ganska väl hur gälarna vänder sin reflekterande yta nästan perfekt mot den optimala lyssningsplatsen. Ljud från vänster kanal vinklas efter studs mot de högra gälarnas framsida in i absorbentmaterialet som fyller gälarna, utom möjligen en liten del av ljudet som vinklar bort mot bakväggen och inte kommer att anlända till lyssnarens öron förrän betydligt senare. Ljud från höger kanal strålas mer rakt in i absorbentmaterialet.
På det hela taget är Wolfies tråd en guldgruva, tycker jag! Man kan se mycket om hur gälarna är konstruerade där.
Morgan skrev:Menar du möjligen "Cadbild_1.jpg" som du redan har publicerat i din medlemstråd Wolfie
...
Dessbättre är ju inga mått utsatta i den där cadbilden, och man kan lista sig till precis lika mycket info genom att bara titta på bilderna från ditt bygge. Fast å andra sidan har du ju redan skrivit i din medlemstråd att "rummet är i storleksordningen B 3626 x L 5897 x Takhöjd 2180 mm" ungefär, med en felmarginal på +-1,5 mm, varför den lite klurige kan ta och använda sig av en utskrift samt en linjal för att ta reda på mer detaljer om konstruktionen...![]()
Var jag fräck nu? Jag avslöjar ingenting som inte redan är avslöjat, utan lägger bara ihop två informationsbitar som råkar ha avgivits i samma tråd (fast med 100 inläggs mellanrum ungefär).![]()
Morgan skrev:Wolfie skrev:Tänkte dock på en annan CAD-ritad bild där man ser hur ljudet kan tänkas reflekteras.
Ja DET vore ju förstås roligt att få se!
Snälla Ingvar, kan inte Wolfie få lov att visa den bilden för oss?
Haakan_W skrev:den bilden säger ju egentligen ingenting, eftersom vinklarna på gälarna mer eller mindre är anpassade åt just det rummet...men ja det vore trevligt att få se
Citat:
Tänkte dock på en annan CAD-ritad bild där man ser hur ljudet kan
tänkas reflekteras. Cool
hehe det är väl bara o rita i ett bildbehandlingsprogram, iaf första ordningensreflexer borde inte vara några problem att lista ut.
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 19 gäster