Moderator: Redaktörer
Nej.Richard skrev:Skall det vara någon skillnad i ljudnivå ?
Richard skrev:Om vi hypotetiskt utgår från att det finns en skillnad, vad beror då detta på ?
Enligt Linnhandlare beror den upplevda svagare nivån av ljudet uppspelat med Karik på att den digitala signalen är mycket mera korrekt.
Richard skrev:Kan det ligga någon relevans, som en linnhandlare sa, att en signal med lägre dist uppfattas som svagare än en förvanskad signal ?
( Handlaren hade fått denna fråga förr, och var inte förvånad )
Alltså är en Karik drive bättre än en billig DVD el. CD.
Lägre upplevd volym = renare ljud.
Jag har dock aldrig läst på något forum att denna regel skulle vara
vetenskapligt accepterad.
Det märliga var att Samsung och Sony EJ gick att skilja ljudmässigt från varrandra.
Med Karik var det en markant skillnad i perspektiv, med en smalare ljudbild ( förutom en svagare volym ), lite som en limiter.
Min bror och jag var dock ense om att Karik var rolig att lyssna på.
Är det någon som har en linnspelare med samma erfarenhet ?
Vänlig hälsning Richard.
Naqref™ skrev:Däremot så användes väl LSB i HDCD för att bl a ställa förstärkningen
Innan jag irrar för mycket in i den skogen, kan någon klargöra hur HDCD fungerar och om det kan ha någon bäring på detta problem?
Om du vill mäta analoga nivån så behöver du en vanlig multimeter som kan mäta AC spänning och en CD med en sinus ton.Richard skrev:Jag har inte tillgång till mätinstrument för att kontrollera ljudnivån
från förstegets analoga utgångar, men skillnaden är uppenbar.
Karik spelar minst 3 db lägre via digitalutgången !
Richard skrev:Vi kommer att mäta upp ljudnivån och se om den är exakt lika via 5103:ans analoga utgång ( min bror hade en voltmätare liggande )
Själv hade jag en testskiva.
Återkommer så småningom med resultat !
Richard skrev:Nu har vi mätt nivåerna via digitalingång nr. 1 på 5103:an. Vi provade med en testton på 40 hz vid 0 db volym, via ett av förstegsutgångarna.
Linn Karik och sony DVD:n mätte exakt samma, dvs 0,369 volt ut.
Däremot visade det sig att förstegets olika digitalingångar gav olika volym ut. Ingång nr 2 gav 0,298 volt ut.
I försteget kan man ställa olika nivåer i en meny, dessa stod dock på 0 db ( ingen skillnad ).
Mäkligt att digitalingångarna har olika gain ut, varför ?
Användare som besöker denna kategori: Bing [Bot], Google [Bot], MoonMartin och 15 gäster