skrutten skrev:En av de viktigare sakerna i ett filter är att övergången mellan olika register ligger i fas (eller rätt ur fas typ 180, 360 ..... grader) rent akustiskt. (Högtalaren behöver alltså inte vara faslinjär.) Sköter man detta på rätt sätt gör det att man inte får en större eller mindre utsläckning runt delningsfrekvensen i sweetspot. Ett filter som har dessa egenskaper kan designas på en mängd olika sätt och med olika branta flanker.
Knepigt detta.. även högtalare där elementen ligger tex. 90 eller 270 grader "ur fas" presterar en jämn och korrekt summation on axis. Första ordningens filter summerar med rak frekvensgång och kan återskapa en fyrkant eller ett stegsvar med rimlig korrekthet.
Detta om skolboksfilter. Det finns assymetriska filterlösningar som ger nära perfekt resultat i både frekvens och tidsdomän trots att de är branta och som sagt olika för högpass & lågpass.
Det som skiljer kanske mest mellan olika filterflanker är loobing och off axis respons. Här är det viktigt huruvida de två elementen som det delas emellan är nära varandra relativt våglängden på den frekvens varvid delningen ligger. Är avståndet mellan en subba och satellit 1 meter och man delar vid 50Hz kan ingen loobing ske. Delning mellan diskant och mellanregister bjuder ofta på problem iom. att våglängden är oftast kort relativt avståndet mellan de två elementen.
Här förespråkas ibland branta filter typiskt LR24dB/okt pga. att elementen inte överlappar så mycket och detta ger mindre problem med toppar och dalar i frekvensgången off axis. Dock så kommer en sådan lösning alltid att ge en dipp i energiresponsen dvs. frekvensgången i "alla riktningar på en gång". 1:a och 3:e ordningens filter har en jämn energirespons... eller jämnare iaf.
/Peter