Nu struntar vi i statistik utan tittar på hur vi praktiskt utför testet och ser till att testet är ett blindtest.
Så här hade jag tänkt mig ...
De flesta som pysslar med moddningar och kabelbyten gör flera stora misstag. Det ena är att hörselminnet är mycket kort. Jag kan inte bryta och ta mig 10 minuter för att koppla in andra kablar och tro att jag verklgen ska kunna minnas ge gamla och kunna göra en jämförelse.
Ännu viktigare är förväntansfaktorn. Det är väl självklart att de där 500-kronors Black Gate kondingarna måste låta bättre än ett par billiga ellyter från ELFA!!! Att det går två dygn mellan lyssningstillfällena glömmer vi för säkerhets skull.
Ett mer riktigt blindtest kan bara gå till på ett sätt. För det första måste in/ur-koppling av testobjektet (som jämförs mot en dummy) ske slumpvist och utom all kontroll av såväl den som leder testet och den testpersonen.
Nedanstående en enkel uppställning. En slumgenerator (PC) kopplar mellan testobjektet (DUT - Device Under Test) och en dummy (som kan vara en referens eller en standardkomponent). Testpersonen får signal när han via en dosa med två tryckknappar ska ge sin synpunkt om han hör skillnad. Notera att slumpgeneratorn kan välja att koppla in samma objekt flera gånger i rad. Testobjektet kan vara en kabel, förstärkare, CD-spelare, högtalare, kontakt ... Notera dock att när det gäller förstärkare eller högtalare måste systemet vara kalibrerat så båda systemen ger EXAKT samma utnivå.
Testpersonen får en indikering på NÄR han kan göra en notering (dosa med två tryckknappar) om sin lyssningsupplevelse - bättre/sämre. Först när testet är slut presenteras resultatet, alltså om testpersonen med övertygande säkerhet prickat rätt.
Givetvis ska testet göras med flera testpersoner, och varje testomgång kanske ska utgöras av 25-100 testtillfällen.
Det här systemet tror jag inte bara är det enklaste blindtest vi kan göra, utan faktiskt är himla enkelt.
Jag vill peka på två saker som jag anser är viktiga. Det ena är att ingen som ingår i testet behöver veta vilken enhet som är inkopplad och att testet upprepas flera gånger.