Håller på att pular med ett litet stereoprojekt till dusch och bastu härhemma. Valet föll på ett Logitech Z5500 system, pga pris och anslutningsmöjligheter. Förstärkardelen sitter i subben, och kontrolleras av en extern manöverpanel där även alla anslutningar sitter.
Tanken har hela tiden varit att förlänga sladden till panelen och placera förstärkaren i en garderob. Panelens anslutning till förstärkaren sker genom en kabel som liknar en vanlig bildskärmskabel. Kruxet var bara att en standard bildskärmskabel tydligen inte använde alla 15 stiften, vilket Logitech systemet gör. Summa 15 ledare+jord används alltså.
Nu satt detta inte stopp för mig, utan jag klippte helt sonika av kabeln och skarvade med två 10m nätverkskablar. Perfekt med 16 ledare och allt tänkte jag.... tills det var dags att starta systemet.
Panelen fungerar, och alla funktioner också. Även dom digitala ingångarna. MEN inte en enda av dom fyra analoga fungerar. Heldött!
Provmätte nätverkskablarna och checkade alla skarvar, men icke!
Testade att skarva ihop orginalkabeln igen, och då fungerar det direkt.
Är nätverkskabel helt oduglig som signalledare? Blir det för stora förluster på 10m, eller vad är det som händer? Och vilken slags kabel skulle i såfall kunna fungera?