David_A skrev:Hurpass känsligt är kabelvalet för lite längre längder med digital signal?
Duger det bra med vanlig 75ohms antenn kabel, eller finns det risk för signalbortfall?
Undrar också hur många enheter man kan ansluta på en vanligt digitalutgång på exempelvis Cd spelare eller Squeezebox. Kan ju lätt bli några kablar om man försöker sig på ett lite större multiroomsystem.
Det beror på kvaliteten hos mottagaren i relation till dämpningen i kabeln.
Tunnaste KTV-kabeln dämpar ca 29 dB/100M vid 500MHz, dvs ca 5 dB på 20 m. Troligen mycket mindre än så vid de 10MHz som räcker för SPDIF. (Hur mycket det blir vid 10MHz beror på var förlusterna uppstår i kabeln.) Ska jag gissa hur mycket, så ca 0,7-1 dB vid 10MHz och 20m. Bara ren gissning, förstås. Från datablad på andra kablar av liknande typ.
En mottagare som inte klarar detta är nog så dålig att den bör kastas i alla fall.
Man kan ansluta en enhet utan ytterligare aggremanger.
Med anpassningstrafos kan man ansluta fler, men man får signalförluster om 3dB per fördubbling av anslutningarna. Med resistiva anpassningsnät förloras mycket mer.
Det borde finnas små lådor som funkar som distributionsförstärkare för S/PDIF. Det är i princip en väldigt enkel grej. Det finns stora digitalsignadistributionsförstärkare för studiobruk, men det är dyrt.
Om du inte förstår vad författaren skriver kan det vara så att du behöver bli bättre på att läsa.
Självbevarelsedriften säger mig att jag bör uttrycka mig försiktigare på ett sånt här forum.