Hur fungerar Linn chakra ?

Hur funkar tekniken bakom bra hifi?

Moderator: Redaktörer

Richard
Inaktiverad

Hur fungerar Linn chakra ?

Inläggav Richard » 2007-01-10 19:05

Finns det någon som vet något om Linns chakrateknik i slutstegen?
Är det Power- moduler a´la´Ic-kretsar eller class - d, eller kanske någon annan teknik?

Vänlig hälsn. Richard.

Richard
Inaktiverad

Inläggav Richard » 2007-01-11 13:05

Ingen som vet något alls ? Inte ens Nagref eller Ingvar,Svante, Piotr ?

( Det finns inte mycket info på Linns hemsida, förrutom det vanliga säljsnacket )

Jag läste i Hifimusik att mångkanalslutsteget Linn 5125 använder bilstereoteknik ! D.v.s. bryggkopplade ic-krets powermoduler med switchad nätdel. Är Chakra något helt nytt eller är det samma teknik fast med ett mer säljbart namn ?

Vänlig hälsning Richard.

Användarvisningsbild
UrSv

Inläggav UrSv » 2007-01-11 13:27

Chakra verkar vara en IC med externa bipolära transistorer som enligt Linn tar över när strömbehovet överstiger vad man vill att ICn skall kunna leverera. Nätdelen är switchad.

Läs Chakra White Paper.

Huruvida det är bilstereokretsar eller samma typ som de flesta använder (alltså typ LM38xx, LM 4xxx eler TDA7xxx) har jag ingen aning om.

Användarvisningsbild
Max_Headroom
Adventurer

Inläggav Max_Headroom » 2007-01-11 13:47

Class H (eller G?) dårå? En ekonomsikt mycket vettig idé tycker Max. Power-ICs med denna funktion kan man köpa för några 10-or, nätdelen kan göras förhållandevis liten och billig jämfört med en tradionell med en stor, tung trafo och stora, dyra kondingar. Eftersom dom bipolära transistorerna bara kopplas in när det faktiskt behövs så kan även kylflänasrna göras mindre och billigare.

Problem: Konstruera nätdelen. Att konstruera switchade nätdelar är inget för noviser... Linn har dock tillverkat sådana länge, med gott renomé även utanför audio-världen (fast det verkar som att dom vägrar att sälja till andra, trots förfrågningar). Lyckas man få till nätdelen så är det en utmärkt idé.
Ett annat problem är just steget när dom extra transistorerna kopplas in. Svårt att få till det helt perfekt, men metoden är mycket vanlig i PA-steg. NAD 208 använder väl också samma teknik?

Ekonomiskt/tekniskt verkar lösningen mycket bra. För det som är komprmisslös (och alltså inte vill riskera hörbar degradering av ljudet vid inkoppling av dom extra transistorerna) så finns det bättre lösningar. Snarast förvånande att metoden inte är vanligare inom HiFi.
Denna signatur är endast för privat bruk. Vänligen läs ej!

Richard
Inaktiverad

Inläggav Richard » 2007-01-11 14:24

Tack Ursv och Max headroom för dessa matnyttiga svar !

Någon som har något att tillägga ?

Vänlig. Hälsn. Richard.

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2007-01-11 15:36

Richard skrev:Ingen som vet något alls ? Inte ens Nagref eller Ingvar,Svante, Piotr ?

Nej, jag kan inget om den. Jag skulle ropa på Morello, jag.
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Richard
Inaktiverad

Inläggav Richard » 2007-01-11 16:26

Då ropar jag på honom ! Har Morello något att tillägga ?

Vänlig hälsning, Richard.

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2007-01-11 17:11

jag skulle ställa samma fråga på selleri.de (svenskt linn-forum).... bland annat lejonklou verkar kunna sik sak....

/ B

Användarvisningsbild
Haakan_W
HåkanBråkan

Inläggav Haakan_W » 2007-01-11 17:27

Bill50x skrev:jag skulle ställa samma fråga på selleri.de (svenskt linn-forum).... bland annat lejonklou verkar kunna sik sak....

/ B

han som bygger egna strömsladdar och byter internkablage åt linnfolk :roll:

Användarvisningsbild
rikkitikkitavi
Good loudness

Inläggav rikkitikkitavi » 2007-01-11 17:37

förr var det TDA7293 i linns förstärkare, i single eller parallellkoppling beroende på kapacitet.

www.diyaudio.com har en del info :

http://www.diyaudio.com/forums/showthre ... highlight=

http://www.diyaudio.com/forums/showthre ... highlight=

att bygga förstärkare med Power-ops är inte svårt, därav populära.

Att bygga en switchad nätdel som du skall använda till en förstärkare är nog bara att glömma. Kan förstå att de använder power-ops som förstärkarkretsen, utvecklingsavdelningen har nog brännt ut sig på att få ordning på nätdelen :)

/rickard

Richard
Inaktiverad

Inläggav Richard » 2007-01-11 18:54

Tack för dessa uppgifter ! :)

Något att tillägga, någon ?

Annars tackar jag för hjälpen.

Vänlig hälsn. Richard

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2007-01-11 18:55

Haakan_W skrev:
Bill50x skrev:jag skulle ställa samma fråga på selleri.de (svenskt linn-forum).... bland annat lejonklou verkar kunna sin sak....

/ B

han som bygger egna strömsladdar och byter internkablage åt linnfolk :roll:

Jodå. Dessutom bygger han två olika versioner av phono-steg, ett för inbyggnad i någon apparat och ett fristående. Säkert nåt att klappa takten till :D

Han verkar i vilket fall som helst vara elektronikkunnig och kan säkert förklara principerna bakom Linn´s burkar....

/ B

Återgå till Teknikforum