Kul med dB-mätare

Hur funkar tekniken bakom bra hifi?

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Kul med dB-mätare

Inläggav Svante » 2007-01-25 21:58

Jahaja, jag köpte precis en ljudnivåmätare för en tusing på Elfa. Jag har bara lånat sånt från jobbet förut. Det är ganska intressant att sitta i soffan och lyssna på musik med mätaren i handen. Jag har ibland bekymrat mig över vad lyssning med hög nivå kan göra med hörseln, men jag blev positivt överraskad att det allra starkaste jag brukar ställa förstärkaren på inte gav mer än ungefär 80 dBA. Kanske, om jag är ensam hemma att jag skruvar upp 5 dB till.

...och den styrkan ska man få jobba i 8 timmar om dagen. Ujuj.

Det är klart att när man dimensionerar ett högtalarsystem så behöver man marginal för topparna, men de är ju sällan mer än 15 dB starkare än medelnivån. Och A-vägningen på mätaren skär bort bas, så mer baskapacitet kan man behöva också.

Men just nu sitter jag och är förvånad att jag inte spelade starkare.
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
phon
Mr. Magneto

Inläggav phon » 2007-01-25 22:21

Jag köpte nyss den här från Kjell&Co, 299:- Undrar om dom visar ungefär lika? :)

K&Co-mätaren är samma som RadioShacks mätare, finns lite beskrivningar om moddning och annat på nätet. Man pillar på förstärkaren och byter mik och hållare mm. Har inte gjort det än dock.

Bild
ⓘ De gustibus non est disputandum.

Användarvisningsbild
guldfisk

Inläggav guldfisk » 2007-01-25 22:42

När jag växlar mellan A- och C-vägning på min Kjell&Co-mätare skiljer det 5-10 dB vid basrik musik.
...perspektiv...

Användarvisningsbild
phloam
redaktör / tetra

Inläggav phloam » 2007-01-25 22:51

Visste ni att småbarnsskrik låter högre än en tryckluftsborr? De demonstrerade det med db-mätare på tv, Brainiac. :)

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2007-01-25 22:56

phloam skrev:Visste ni att småbarnsskrik låter högre än en tryckluftsborr? De demonstrerade det med db-mätare på tv, Brainiac. :)

Ett kort ögonblick tänkte jag säga att tryckluftsborrar håller på längre, men jag tar nog tillbaka det...
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2007-01-25 22:59

Ok, det verkar vara några som har mätare ändå. Hur starkt spelar ni? Kör dBA-siffror om ni kan.

Användarvisningsbild
screen
interlaced

Inläggav screen » 2007-01-25 23:49

Hittade en gammal dB-mätare på jobbet igår som legat och skräpat länge, inget batteri satt det i heller. Jag testade att sätta i ett nytt 9-volts och den sprang igång. :D

I.a.f. denna har ingen annan anvisning än att den mäter dB, alltså det står inget om nån filteranpassning. Jag testade faktiskt också hemma ikväll med samma fundering som du Svante, och kom med denna fram till exakt samma värde 8O alltså snitt kring 80dB med pikar kring 90-95dB.

Jag kunde konstatera att bas inte togs upp nåt nämvärt av mikrofonen, däremot röst blev mest utslagsgivande. Jag gissar att det inte är mycket till instrument att mäta med vad gäller bandbreddsupptagningen (f_n va långt...) i den mikrofonen.

Men intressant var det! :)

Mvh Björn//
Mvh Björn//

Visst fan är masur vackert!
http://i28.photobucket.com/albums/c213/ ... /TS330.jpg

Användarvisningsbild
phon
Mr. Magneto

Inläggav phon » 2007-01-26 00:09

Svante skrev: Hur starkt spelar ni?

Den går bara till 126dB ..... 8)
ⓘ De gustibus non est disputandum.

Användarvisningsbild
screen
interlaced

Inläggav screen » 2007-01-26 00:13

Den går bara till 126dB

Du skall ju lägga den vid lyssningsplats, inte direkt framför talaren...

Mvh Björn//
Mvh Björn//

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2007-01-26 00:13

screen skrev:Hittade en gammal dB-mätare på jobbet igår som legat och skräpat länge, inget batteri satt det i heller. Jag testade att sätta i ett nytt 9-volts och den sprang igång. :D

I.a.f. denna har ingen annan anvisning än att den mäter dB, alltså det står inget om nån filteranpassning. Jag testade faktiskt också hemma ikväll med samma fundering som du Svante, och kom med denna fram till exakt samma värde 8O alltså snitt kring 80dB med pikar kring 90-95dB.

Jag kunde konstatera att bas inte togs upp nåt nämvärt av mikrofonen, däremot röst blev mest utslagsgivande. Jag gissar att det inte är mycket till instrument att mäta med vad gäller bandbreddsupptagningen (f_n va långt...) i den mikrofonen.

Men intressant var det! :)

Mvh Björn//

Ok, kul. 80 dBA är rätt starkt. Det låter som att din mätare har A-vägning om den är okänslig för bas.

Bild

Även om den inte är så noggrann så kan jag tycka att en aning om hur starkt det är är bättre än ingen aning alls. Bara man är medveten om att siffrorna är lite gungiga.

...fast å andra sidan kommer jag ihåg en nivåmätare på jobbet som visade 10 dB för lite för att någon hade bytt mikrofonkapseln på den. Det var sämre än ingen mätare alls. :lol:

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2007-01-26 00:13

phon skrev:
Svante skrev: Hur starkt spelar ni?

Den går bara till 126dB ..... 8)

Va? :lol:

Användarvisningsbild
screen
interlaced

Inläggav screen » 2007-01-26 00:24

Nu när man ser de olika kurvorna i ditt diagram, förstår man bättre (tror jag) varför man tål starka basnivåer i en mycket högre utsträckning än det som (vad jag kan utläsa) ligger över 200Hz vilket ger 10dB tapp redan från 1kHz vid dBA-kurva.

Intressant detta, betyder detta att bara för att örat inte uppfattar det (eller hörseln) annat än enl. dBA-kurvan, att skadliga nivåer inom de andra kurvorna (B,C,D) som inte är skadliga (mätta) inom A-vägt då heller inte gör skada?

Eller cyklar jag nu... :?:

Mvh Björn//
Mvh Björn//

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2007-01-26 00:40

A-vägningen är tänkt att likna örats känslighet vid 40 Phon dvs vid svaga ljud. Örats känlighet är dock en annan vid högre nivåer, vid 70 Phon liknar den mer C-vägningen.

När man mäter hörselskadlighet är dock upplevelsen av ljudet mindre intressant, men örat tål lågfrekvens bättre än högfrekvens så någon sorts basavskärning behövs. A-vägning finns alltid till hands, och därför använder man den slentrianmässigt i bullermätningssammanhang, inte bara när man ska avgöra hur störande ett ljud är (där har man ofta nivåer kring 40 dB) utan också när det gäller hörselskadlighet (med typiska nivåer kring 70-90 dB).

Även om det säkert finns bättre anpassningar till farligheten så är A-vägningen såpass spridd och standardiserad att man använder den ändå.

Standarder och reproducerbarhet är viktiga saker.

Användarvisningsbild
screen
interlaced

Inläggav screen » 2007-01-26 00:49

Vad blir phon i dB?
Mvh Björn//

boom
Semesterfirare

Inläggav boom » 2007-01-26 07:36

Svante skrev:Ok, det verkar vara några som har mätare ändå. Hur starkt spelar ni? Kör dBA-siffror om ni kan.

runt 120 i baskravaderna lyssnings position men det finns mera att ge

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2007-01-26 08:06

Är det inte lite svårt att jämföra dessa mätningar med tanke på mätinstrumentens ofta alldeles för långsamma visning? Är dessutom inte heller säkert att de har samma karaktäristik för visningen. Eftersom ni förmodligen heller inte jämför med samma musik, blir det väl lite som äpplen och päron? Dock kan man översätta det hela till en mera jämförbar konstant nivå. Låt volymkontrollen stå i det läge man har vid total urflippning. Mata in en CD som har rosa brus vid -20 dB. Då blir det väl mera jämförbart? Lägg sedan på 20 dB för att få den verkliga maxnivån vid lyssning.

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2007-01-26 09:22

Spelar också ungefär 80-85 dBA. Tror folk tror att man spelar väldigt mycket högre än vad dom gör. Gissa ljudtryck är inte lätt eftersom dist lurar örat också.

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2007-01-26 09:37

Folk tycks tro att det går åt extrema effekter vid lyssning hemma. Det är oftast inte så. Inte minst med tanke på hur svårt de flesta högtalare har att omvandla relativt små effekter till njutbart ljud. Med dagens hårt komprimerade fonogram blir toppnivån mycket låg.

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014

Inläggav Naqref » 2007-01-26 09:45

RogerGustavsson skrev:Är det inte lite svårt att jämföra dessa mätningar med tanke på mätinstrumentens ofta alldeles för långsamma visning?

Ska vara standardiserade tidskonstanter. Finns väl tre olika - slow - fast - impulse har jag för mig. Vanligen så kör man på slow.
Audiodesigner åt en del. Larsen, Holographic Audio etc.
CEO och huvudägare i Acoustic Landscape R&D AB.
CTO / R&D Manager och delägare i Acoustic Illusion AB.

Användarvisningsbild
Johan_Lindroos
Mr Cliffhanger

Inläggav Johan_Lindroos » 2007-01-26 09:51

screen skrev:Vad blir phon i dB?

Det finns ingen exakt relation eftersom hörnivå (enhet Phon) är frekvensberoende.
Ordförande i Ljudtekniska Sällskapet sedan 17:e april 2025

Användarvisningsbild
Johan_Lindroos
Mr Cliffhanger

Inläggav Johan_Lindroos » 2007-01-26 09:53

Ekvivalentnivå* med mitt nuvarande system i gamla lägenheten fick jag upp i 115 dB(A) under cirka en minuts drift med musiksignal, på lyssningsplats. Det innebär att utan A-vägningen så är ljudtrycksnivån normalt ännu högre med musiksignaler (sådana som brukar innehålla "basljud"), ca 5 - 10 dB mer.

8)

Edit: * Kan sägas vara energimedelnivån. Toppar beroende på musik kan återges 10 - 20 dB starkare... :wink: 8) 8O
Senast redigerad av Johan_Lindroos 2007-01-26 16:24, redigerad totalt 1 gång.
Ordförande i Ljudtekniska Sällskapet sedan 17:e april 2025

Användarvisningsbild
Bamsefar

Inläggav Bamsefar » 2007-01-26 10:06

Har ett svagt minne av att vi fick piP + Profundus-X2 att spela i 100 dBA hemma hos mig vid något tillfälle. Har dock aldrig mätt efter det tillfället...

Nagrania

Inläggav Nagrania » 2007-01-26 10:25

Jag har mätt nivån vid flera tillfällen och nivån brukar ligga på 95dB C och topparna kan ligga på 113-115dB. Jag tycker mig också märka att t.ex 95dB kan kännas olika starkt beroende på vilken musik man spelar. Jag tror också att en nivå på konstant 100dB kan kännas starkare än om man har momentant 115dB.

Användarvisningsbild
Slartibartfast
Redaktör / Adeptfjant

Inläggav Slartibartfast » 2007-01-26 12:45

Svante skrev:Bild

Den där kurvan känns inte helt korrekt, eller så är jag bara inte tillräckligt skarp i ögonen. Det jag vill säga är att det är en negativ dämpning i området 1kHz till runda 8kHz för A-vägningskurvan. Hittade inget bra diagram och har inte någon literatur i närheten som kunde ge mig mer exakta siffror än så. Derivatan byter väl tecken någonstans mellan 2 och 4 kHz där 2 och 4 kHz har en dämpning om -1dB. Rätta mig gärna ty detta är ur minnet, och det brukar det ofta vara dålig stält med.. ;)

[slrt]
admin

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2007-01-26 12:58

Det där billiga mätarna med analog visning är säkert odugliga för att mäta dynamiska förlopp. Statiska signaler går bra. Påminner lite om gamla VU-mätare. Ekvivalentnivå är heller inget tema för dem antar jag. Vad är definitionen för ekvivalentnivå? Ni som ligger på 115 dB på lyssningsplats måste väl ha problem med grannskapet om ni bor i lägenhet? Själv håller jag mig till max 95-100 dB på lyssningsplats - toppvärde.

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014

Inläggav Naqref » 2007-01-26 13:02

RogerGustavsson skrev:Det där billiga mätarna med analog visning är säkert odugliga för att mäta dynamiska förlopp.

Det är faktiskt inga problem alls. Det beror på hur man designar elektroniken i dem och eftersom världen har fått leva med analoga visare sedan adertonhundrafrösihjäl så finns det rätt god kunskap om det. ;)

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2007-01-26 13:07

Nja, det verkar inte vara tal om att visa toppvärden som i en bättre bandspelare direkt, säg med 2 ms stigtid som i en Nagra. Jag tycker i alla fall de viftar lite på måfå med musiksignaler i RS-mätaren. Man kan förstås ta ut signalen via phonokontakten och spela in den för visning via PC.

Nagrania

Inläggav Nagrania » 2007-01-26 13:12

Ni som ligger på 115 dB på lyssningsplats måste väl ha problem med grannskapet om ni bor i lägenhet?

Nej jag bor i ett atriumhus där förråden ut mot gatan fungerar som ljudfällor vilket då gör att grannarna inte blir störda. Eftersom huset är vinklat störs man inte änns inne i lägenheten....bara jag inte flyttar ut högtalarna på gården. :lol:

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014

Inläggav Naqref » 2007-01-26 13:16

RogerGustavsson skrev:Nja, det verkar inte vara tal om att visa toppvärden som i en bättre bandspelare direkt, säg med 2 ms stigtid som i en Nagra. Jag tycker i alla fall de viftar lite på måfå med musiksignaler i RS-mätaren. Man kan förstås ta ut signalen via phonokontakten och spela in den för visning via PC.

Mjo men dessa mätare är ju inte tänkta att visa toppvärden normalt utan har en längre integreringstid. Tar du en mätare med analoga visare och växlar mellan slow (normalt) och fast så ska du se att de beter sig på ett annat sätt (i a f de jag har hållt i).

Användarvisningsbild
PerStromgren

Inläggav PerStromgren » 2007-01-26 15:16

Johan_Lindroos skrev:
screen skrev:Vad blir phon i dB?

Det finns ingen exakt relation eftersom hörnivå (enhet Phon) är frekvensberoende.

Sant, men det finns en enkel referens: vid 1kHz är mätskalan för phon och dB densamma. 80phon = 80dB vid 1kHz alltså. Över och under 1kHz följer phon-kurvan kurvan för samma känslighet hos örat. 80 phon upplevs alltså lika starkt vid 40Hz som vid 1kHz eller 14kHz, medan 80dB inte är speciellt starkt vid 40Hz, men rätt rejält vid 1kHz.
... tycker jag!

Per

Nästa

Återgå till Teknikforum