Moderator: Redaktörer

phloam skrev:Visste ni att småbarnsskrik låter högre än en tryckluftsborr? De demonstrerade det med db-mätare på tv, Brainiac.
Den går bara till 126dB
screen skrev:Hittade en gammal dB-mätare på jobbet igår som legat och skräpat länge, inget batteri satt det i heller. Jag testade att sätta i ett nytt 9-volts och den sprang igång.![]()
I.a.f. denna har ingen annan anvisning än att den mäter dB, alltså det står inget om nån filteranpassning. Jag testade faktiskt också hemma ikväll med samma fundering som du Svante, och kom med denna fram till exakt samma värdealltså snitt kring 80dB med pikar kring 90-95dB.
Jag kunde konstatera att bas inte togs upp nåt nämvärt av mikrofonen, däremot röst blev mest utslagsgivande. Jag gissar att det inte är mycket till instrument att mäta med vad gäller bandbreddsupptagningen (f_n va långt...) i den mikrofonen.
Men intressant var det!![]()
Mvh Björn//
RogerGustavsson skrev:Är det inte lite svårt att jämföra dessa mätningar med tanke på mätinstrumentens ofta alldeles för långsamma visning?
screen skrev:Vad blir phon i dB?
Svante skrev:
RogerGustavsson skrev:Det där billiga mätarna med analog visning är säkert odugliga för att mäta dynamiska förlopp.
Ni som ligger på 115 dB på lyssningsplats måste väl ha problem med grannskapet om ni bor i lägenhet?
RogerGustavsson skrev:Nja, det verkar inte vara tal om att visa toppvärden som i en bättre bandspelare direkt, säg med 2 ms stigtid som i en Nagra. Jag tycker i alla fall de viftar lite på måfå med musiksignaler i RS-mätaren. Man kan förstås ta ut signalen via phonokontakten och spela in den för visning via PC.
Johan_Lindroos skrev:screen skrev:Vad blir phon i dB?
Det finns ingen exakt relation eftersom hörnivå (enhet Phon) är frekvensberoende.
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 11 gäster