PC oscilloscope

Hur funkar tekniken bakom bra hifi?

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Piotr

PC oscilloscope

Inläggav Piotr » 2007-01-26 02:51

Håller på att sätta ihoppen ny mätrigg med en laptop. Ibland ångrar jag att jag släppte iväg Clio då det är så nice ur plug n' play synpunkt.

Har laddat ner några demoversioner med olika scope och signalgeneratorer och får inte ihop det. När jag kör 15-20kHz sinus så ser dels sinusarna inte ut som sinus utan sågtand eller triangel. Som om det inte var nog så ser inte varje cykel eller peak/dip likadana ut. Det hela verkar vara ostadigt och svävar dessutom i tidsaxeln. Kommer jag upp närmare 20kHz så ser det inte ut som en "rad med sinusar" längre utan some "shaped bursts". Dvs. ser ut som tex. 20k modulerat med 4k.

Vari ligger felet?

Har testat NCH tone generator med Zelscope.. inge bra. Laddade ner True RTA och det blev lite stabilare i scopet men samma fenomen.

Är detta budget produkter med begränsad prestanda eller ligger felet i Windows eller i ljudkortet?

Ljudkortet är Audiofrie4 som n3mmr publicerade en RMAA test på, mycket fina resultat och jag får lika fina och stabila resultat när jag kör RMAA.

Kan det vara vikningsfel i ADC som yttrar sig såhär i oscilloscope men inte på en svept signal?

Har funtat på att inhandla Picoscope 2202 som är ett PC USB scope, 8 bitar 2MHz. Liten lådda med två kanaler in och programvara för runt tre tusen spänn.

Vore ju förskräckligt om problemet kvarstår trots att jag köper fingrejor.

Nå.... så hjälp till då! :D

/Peter

Användarvisningsbild
Piotr

Re: PC oscilloscope

Inläggav Piotr » 2014-09-20 19:27

Hej käre forumvän!

Så här ligger det till, när en sinusvåg samplas av en ADC för att sedan ritas upp på en display eller återges via en DAC så beror "vågformsfideliteten" i princip på två faktorer: 1) samplingshastighet i förhållande till vågformen 2) metod för att rita eller återge vågformen.

Om man samplar en sinuskurva med mer än tio samples per cykel och förbinder punkterna med raka linjer (linear interpolation) så börjar kurvan likna en mjuk kontinuerlig form så som det skulle se ut på ett analogt oscilloscope. Om man samplar med bara ett fåtal samples per cykel (som i en typisk audioomvandlare) så kommer dessa samples att hamna lite olika på kurvan för varje cykel och det ser ut som du beskriver i ditt inlägg ovan, dvs. som sågtand eller triangel med varierande utseende för varje cykel och frekvens.

Lösningen finner du i något som brukar kallas "sin(x)/x interpolation" där vågformen på din display ritas upp på motsvarande vis som en audio-DAC återger en sinusvåg, dvs. genom ett låpgpassfilter som rekonstruerar vågformen helt korrekt.

Problemet du sett beror helt enkelt på mjukvaran använt sig av linjär interpolering. Viss mjukvara låter dig välja vilken metod som skall användas. Bra va?

Återgå till Teknikforum