Utnyttja baffelsteg eller undvika diffraktion?

Hur funkar tekniken bakom bra hifi?

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Jocke

Utnyttja baffelsteg eller undvika diffraktion?

Inläggav Jocke » 2007-01-27 17:39

Jo jag vet att vi har tjatat om det här med baffelsteg och diffraktion så mycket att det kanske börjar bli lite tröttsamt? Minns inte vem som presenterade den här tanken men det verkar vara besläktade fenomen!

Diffraktionseffekterna i diskanten vill vi ju göra vårt bästa för att undvika eller sprida ut genom diskantens placering på baffeln, undvikande av skarpa kanter i elementets närhet eller med filtkrage.

Baffelsteget kan man ju korrigera för i filtret eller genom lämplig dimensionering av baffeln. Om man tex vill utnyttja baffelsteget för att öka ljudtrycket i mellanregistret så undrar jag om det finns några kvalitativa nackdelar med det, liknande diffraktionsstörningarna i diskanten?

/Jocke

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2007-01-27 19:00

Mja, jag är inte säker på att jag förstår frågan. Diffraktion får man om man har en vanlig högtalarlåda, det är ofrånkomligt. Man kan dock påverka hur baffeldiffraktionen påverkar tonkurvan via geometrin på baffeln, och där har man verktyg att balansera alla andra effekter som finns i systemet. Diffraktionen är alltså en sak som påverkar tonkurvan, men det behöver inte vara negativt.
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
Jocke

Inläggav Jocke » 2007-01-27 19:17

Alright!

Så här:

1. En högtalare i en "större" baffel med anpassning för högsta ljudtryck i mellanregistret.

2. Samma högtalare med baffel (minimal?) anpassad för minimerad diffraktionen.

Med matchade nivåer - hörs det någon skillnad?

/Jocke

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2007-01-27 19:31

Jocke skrev:Alright!

Så här:

1. En högtalare i en "större" baffel med anpassning för högsta ljudtryck i mellanregistret.

2. Samma högtalare med baffel (minimal?) anpassad för minimerad diffraktionen.

Med matchade nivåer - hörs det någon skillnad?

/Jocke

Ah, du vill flytta ner steget i frekvensled, så att du får mer nivå. Ja det kan man ju göra, samtidigt brukar steget bli oroligare om elementet tar upp en liten del av baffelbredden.

Så ja det hörs nog skillnad, men om man inte desperat behöver de extra dB det ger i maxnivå i mellanregistet så skulle jag hellre satsa på ett snällt baffelsteg.

Men det är ju jag det... :D
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
Jocke

Inläggav Jocke » 2007-01-27 23:31

OK!

Jag labbade lite med olika baffelstorlekar i Basta och funderade lite... Kunde nog funderat lite till...

Tack!

/Jocke

Återgå till Teknikforum