perstromgren skrev:När jag lyssnar på högtalare (andra än mina egna) vill jag gärna lyssna lika starkt som någon refernsnivå hemma. Vilken slags signal bör jag använda och vilken vägning/tidskonstant i SPL-mätaren bör jag ha, för att nivån ska ha så stor sannolikhet som möjligt att upplevas lika?
Duger vitt brus, dBA och långsam visning?
Helt lika kan det ju inte bli, eftersom rum och högtalare alltid är olika.
Mm, lurig fråga. Att det inte finns en enda inställning som är riktig kan man förstå om man gör ett exempel med en liten plutthögtalare som dämpar allt under 200 Hz kraftigt. Om man testar med en 100-Hz-signal så kommer man att få skruva på mycket mer till plutthögtalaren än till en fullregisterhögtalare. Spelar man sedan en sopran som sjunger höga C så kommer det förstås inte att vara nivåanpassat längre.
Så, det bästa man kan göra är att testa med en signal som motsvarar nån sorts medelmusik. Vitt brus är alldeles för diskantbetonat, och förmodligen är rosa brus det också. Man behöver något ännu rödare.
Man kan också utgå från musik och göra en "brussignal" som har samma spektrum som musiken. I ljudfilen nedan har jag utgått från 1 minut av "eldfågeln" och lagt ihop 100 kopior av den med slumpmässig fördröjning. Som om man startade 100 CD-spelare osynkront med varandra. Filen som jag fick använde jag en gång till, då motsvarar resultatet 10 000 kopior, och ytterligare en gång så blir det 1 000 000 kopior. Nivån på filen ligger ganska still över tid och man kan mäta den med en nivåmätare; den fluktuerar någon dB kanske. Det är väl rimligt att man mäter med C-vägning eller linjärt.
http://user.faktiskt.io/svante/quant/Firebirdnoise.wavHär är originalljudet:
http://user.faktiskt.io/svante/quant/Firebird.wavpatrikf skrev:perstromgren skrev:Helt lika kan det ju inte bli, eftersom rum och högtalare alltid är olika.
Ursäkta att jag inte svarar på din fråga men tom Svante anser ju att det kan bli helt lika. Om jag tolkar honom rätt.
Gör jag?
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.