Bananer och spadar

Hur funkar tekniken bakom bra hifi?

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Vigor
 
Inlägg: 711
Blev medlem: 2006-10-07
Ort: Stockholm

Bananer och spadar

Inläggav Vigor » 2007-01-30 16:53

Om man är nöjd med sin anläggning och inte kopplar loss grejerna från varandra oftare än man byter bostad - Finns det då någon anledning att använda spadar eller bananer till sina högtalarkablar?

Jag är alltså bara ute efter eventuella ljudförbättringar.

Ger den ökade kontaktytan med bananer och spadar några hörbara fördelar?

Hur gör du?

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014
 
Inlägg: 27893
Blev medlem: 2003-03-23
Ort: Krischansta

Inläggav Naqref » 2007-01-30 16:55

Kopplar man inte om så ofta så ser man lämpligen till att använda just guldpläterade bananer eller spadar. Kopplar man om ofta så behöver man däremot inte bry sig så mycket.
Audiodesigner åt en del. Larsen, Holographic Audio etc.
CEO och huvudägare i Acoustic Landscape R&D AB.
CTO / R&D Manager och delägare i Acoustic Illusion AB.

Användarvisningsbild
paa
Sökaren
 
Inlägg: 35501
Blev medlem: 2005-01-10

Inläggav paa » 2007-01-30 16:57

Jag har skruvat fast min kabel ordentligt direkt i förstärkarens polskruvar, men använder bananer vid högtalarna, för att lättare kunna städa, och även byta och testa lite olika saker.
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
tvett
 
Inlägg: 7003
Blev medlem: 2006-02-12
Ort: Umeå

Inläggav tvett » 2007-01-30 16:58

På koppar tex bildas oxid på ytorna. Den i terminalen klämda kabeln mår bra av att kopplas om ibland medan terminerade kablar ofta har fördelen att de inte behöver ruckas på så mycket :D
Detta har förståss med materialen i kontaktytorna att göra. En guldpläterad kontakt slits ned och förlorar sitt tunna guldskikt vid för mycket kopplande. Lite paradoxalt...
/J

Cygnus resurectum

Användarvisningsbild
Vigor
 
Inlägg: 711
Blev medlem: 2006-10-07
Ort: Stockholm

Inläggav Vigor » 2007-01-31 00:38

ja, tack för tipsen då.

Spadar blev det. :)

Användarvisningsbild
goat76
 
Inlägg: 6642
Blev medlem: 2012-08-25

Re: Bananer och spadar

Inläggav goat76 » 2024-01-24 13:58

Återupplivar denna gamla tråd för en enklare fråga. :)

Vilka bananer av god kvalitet för lödning rekommenderar ni?

Användarvisningsbild
smile
 
Inlägg: 1144
Blev medlem: 2006-04-10
Ort: Rimbo

Re: Bananer och spadar

Inläggav smile » 2024-01-24 14:11

Jag har använt mig av denna typ av kontakter, fungerar utmärkt!

https://www.ebay.com/itm/185789903092?h ... R4KzgLanYw

Användarvisningsbild
goat76
 
Inlägg: 6642
Blev medlem: 2012-08-25

Re: Bananer och spadar

Inläggav goat76 » 2024-01-24 14:25

smile skrev:Jag har använt mig av denna typ av kontakter, fungerar utmärkt!

https://www.ebay.com/itm/185789903092?h ... R4KzgLanYw


Roger nämnde i annan forumtråd att bananer för lödning är att föredra, men det skulle naturligtvis vara mycket enklare att bara skruva fast dem som de du rekommenderar.

MacBruce
 
Inlägg: 3606
Blev medlem: 2007-10-29

Re: Bananer och spadar

Inläggav MacBruce » 2024-01-24 14:44

goat76 skrev:
smile skrev:Jag har använt mig av denna typ av kontakter, fungerar utmärkt!

https://www.ebay.com/itm/185789903092?h ... R4KzgLanYw


Roger nämnde i annan forumtråd att bananer för lödning är att föredra, men det skulle naturligtvis vara mycket enklare att bara skruva fast dem som de du rekommenderar.


Instämmer i, att lödning alltid är att föredra, då oxidering (och "flytning" av metall vid skruvning) då inte kan förekomma eller orsaka problem.
Antropomorfiera mera!
Det är skönt att kunna tekniken. — TfA.
Medlem av ABC-klubben, http://www.abc.se

Användarvisningsbild
smile
 
Inlägg: 1144
Blev medlem: 2006-04-10
Ort: Rimbo

Re: Bananer och spadar

Inläggav smile » 2024-01-24 14:48

goat76 skrev:
smile skrev:Jag har använt mig av denna typ av kontakter, fungerar utmärkt!

https://www.ebay.com/itm/185789903092?h ... R4KzgLanYw


Roger nämnde i annan forumtråd att bananer för lödning är att föredra, men det skulle naturligtvis vara mycket enklare att bara skruva fast dem som de du rekommenderar.


Nä, jag rekommenderar inte att skruva fast kabeln.
Det går utmärkt att löda fast kabeln i de kontakter jag länkar.
Skruvarna jag fick med ligger nog i en påse i någon låda någonstans.

Användarvisningsbild
goat76
 
Inlägg: 6642
Blev medlem: 2012-08-25

Re: Bananer och spadar

Inläggav goat76 » 2024-01-24 15:04

smile skrev:
goat76 skrev:
smile skrev:Jag har använt mig av denna typ av kontakter, fungerar utmärkt!

https://www.ebay.com/itm/185789903092?h ... R4KzgLanYw


Roger nämnde i annan forumtråd att bananer för lödning är att föredra, men det skulle naturligtvis vara mycket enklare att bara skruva fast dem som de du rekommenderar.


Nä, jag rekommenderar inte att skruva fast kabeln.
Det går utmärkt att löda fast kabeln i de kontakter jag länkar.
Skruvarna jag fick med ligger nog i en påse i någon låda någonstans.


Jag är ingen större stjärna på att löda kan jag säga, så hur löder man fast kabeln i kontaktcylindern?

Då jag såg en person löda en bananplugg i en butik en gång så har jag svaga minnen av att han skruvade upp kontakten där han sedan kunde löda fast kabeln i en ”halvöppen” cylinder, men den du länkar till är inte som ett ”C” utan istället som ett ”O” i formen, om du förstår vad jag menar? :)

Japp, lödning är inget jag brukar syssla med som du ser. :D

MacBruce
 
Inlägg: 3606
Blev medlem: 2007-10-29

Re: Bananer och spadar

Inläggav MacBruce » 2024-01-24 15:41

goat76 skrev:
smile skrev:
goat76 skrev:
Roger nämnde i annan forumtråd att bananer för lödning är att föredra, men det skulle naturligtvis vara mycket enklare att bara skruva fast dem som de du rekommenderar.


Nä, jag rekommenderar inte att skruva fast kabeln.
Det går utmärkt att löda fast kabeln i de kontakter jag länkar.
Skruvarna jag fick med ligger nog i en påse i någon låda någonstans.


Jag är ingen större stjärna på att löda kan jag säga, så hur löder man fast kabeln i kontaktcylindern?

Då jag såg en person löda en bananplugg i en butik en gång så har jag svaga minnen av att han skruvade upp kontakten där han sedan kunde löda fast kabeln i en ”halvöppen” cylinder, men den du länkar till är inte som ett ”C” utan istället som ett ”O” i formen, om du förstår vad jag menar? :)

Japp, lödning är inget jag brukar syssla med som du ser. :D


Öva! Öva på "skrotbitar"! Konsten är att först värma upp de föremål man avser att löda samman, för att därefter tillsätta lödtennet. Tennet skall därefter flyta ut snyggt över hela lödytan. Man kan applicera lödsalva på de ytor som man avser att löda samman, men det är vanligtvis inte nödvändigt, om ytorna är ordentligt rengjorda och flussmedel är integrerat i lödtennet. Kanske slipade lödytor, om så behövs.

Man lär sig att se vad som behövs, genom övning! "Icke 'utflytande' lödningar" är inte godkända, t.ex – sådant lär man sig att se! ( Jag är visserligen utbildad och godkänd för att löda militär flyg-elektronik, men sammantaget vill jag ändå påstå, att allt kokar ihop till att förstå hur en god lödning "ser ut". Det gäller bara att känna igen en sådan och sträva mot att åstadkomma det). Övning ger färdighet... Att se en lödning krypa upp genom kapillärkraften via en aluminiumfog är ett av examenskriterierna – och det skapar "ståpäls" när man lyckas!. Öva! :wink:
Senast redigerad av MacBruce 2024-01-24 15:42, redigerad totalt 1 gång.
Antropomorfiera mera!
Det är skönt att kunna tekniken. — TfA.
Medlem av ABC-klubben, http://www.abc.se

Användarvisningsbild
Johan_Lindroos
Mr Cliffhanger
 
Inlägg: 9639
Blev medlem: 2003-09-17
Ort: Stockholm

Re: Bananer och spadar

Inläggav Johan_Lindroos » 2024-01-24 15:42

Wago knivbananer. Behöver inte lödas och sitter "som berget" (både kabel och bra kontakttryck hos bananstiftet).

https://www.wago.com/global/accessories ... /p/215-111

Bild
//Johan Lindroos

Användarvisningsbild
smile
 
Inlägg: 1144
Blev medlem: 2006-04-10
Ort: Rimbo

Re: Bananer och spadar

Inläggav smile » 2024-01-24 15:45

goat76 skrev:
smile skrev:
goat76 skrev:
Roger nämnde i annan forumtråd att bananer för lödning är att föredra, men det skulle naturligtvis vara mycket enklare att bara skruva fast dem som de du rekommenderar.


Nä, jag rekommenderar inte att skruva fast kabeln.
Det går utmärkt att löda fast kabeln i de kontakter jag länkar.
Skruvarna jag fick med ligger nog i en påse i någon låda någonstans.


Jag är ingen större stjärna på att löda kan jag säga, så hur löder man fast kabeln i kontaktcylindern?

Då jag såg en person löda en bananplugg i en butik en gång så har jag svaga minnen av att han skruvade upp kontakten där han sedan kunde löda fast kabeln i en ”halvöppen” cylinder, men den du länkar till är inte som ett ”C” utan istället som ett ”O” i formen, om du förstår vad jag menar? :)

Japp, lödning är inget jag brukar syssla med som du ser. :D


Jo, jag förstår vad du menar med C och O.

Det är inte helt enkelt att löda större kontakter i metall ihop med grövre kablar, många lödkolvar klarar inte av att leverera tillräckligt med värme är min erfarenhet.

Jag brukar lösa det med en mindre gaslåga.

Spänn fast kontakten i en icke brandfarlig anordning. jag brukar använda ett mindre skruvstäd.

Skala och förtenna kabeln lätt med valfri metod.

Värm upp kontakten ordentligt med gaslågan och förtenna kontakten.

Håll kontakten varm och värm mer med gaslågan vid behov.

Skjut i den förtennade kabeln i den förtennade kontakten.

Tillsätt mera tenn och värme vid behov tills de flyter ihop på ett snyggt sätt.

Låt svalna ordentligt innan du tar loss kontakten ifrån din fästanordning :)

Användarvisningsbild
smile
 
Inlägg: 1144
Blev medlem: 2006-04-10
Ort: Rimbo

Re: Bananer och spadar

Inläggav smile » 2024-01-24 15:49

MacBruce skrev:"Icke 'utflytande' lödningar" är inte godkända, t.ex – sådant lär man sig att se! ( Jag är visserligen utbildad och godkänd för att löda militär flyg-elektronik, men sammantaget vill jag ändå påstå, att allt kokar ihop till att förstå hur en god lödning "ser ut". Det gäller bara att känna igen en sådan och sträva mot att åstadkomma det). Övning ger färdighet... Att se en lödning krypa upp genom kapillärkraften via en aluminiumfog är ett av examenskriterierna – och det skapar "ståpäls" när man lyckas!. Öva! :wink:


Jag håller med.

En dålig lödning är förmodligen inte ett dugg bättre än att skruva fast kabeln på kabeln.
Så ska det lödas så ska det lödas ordentligt och rätt :)

MacBruce
 
Inlägg: 3606
Blev medlem: 2007-10-29

Re: Bananer och spadar

Inläggav MacBruce » 2024-01-24 16:25

smile skrev:
goat76 skrev:
smile skrev:
Nä, jag rekommenderar inte att skruva fast kabeln.
Det går utmärkt att löda fast kabeln i de kontakter jag länkar.
Skruvarna jag fick med ligger nog i en påse i någon låda någonstans.


Jag är ingen större stjärna på att löda kan jag säga, så hur löder man fast kabeln i kontaktcylindern?

Då jag såg en person löda en bananplugg i en butik en gång så har jag svaga minnen av att han skruvade upp kontakten där han sedan kunde löda fast kabeln i en ”halvöppen” cylinder, men den du länkar till är inte som ett ”C” utan istället som ett ”O” i formen, om du förstår vad jag menar? :)

Japp, lödning är inget jag brukar syssla med som du ser. :D


Jo, jag förstår vad du menar med C och O.

Det är inte helt enkelt att löda större kontakter i metall ihop med grövre kablar, många lödkolvar klarar inte av att leverera tillräckligt med värme är min erfarenhet.

Jag brukar lösa det med en mindre gaslåga.

Spänn fast kontakten i en icke brandfarlig anordning. jag brukar använda ett mindre skruvstäd.

Skala och förtenna kabeln lätt med valfri metod.

Värm upp kontakten ordentligt med gaslågan och förtenna kontakten.

Håll kontakten varm och värm mer med gaslågan vid behov.

Skjut i den förtennade kabeln i den förtennade kontakten.

Tillsätt mera tenn och värme vid behov tills de flyter ihop på ett snyggt sätt.

Låt svalna ordentligt innan du tar loss kontakten ifrån din fästanordning :)


Det är också en bra metod -att först förtenna de olika "parterna" var för sig!
Antropomorfiera mera!
Det är skönt att kunna tekniken. — TfA.
Medlem av ABC-klubben, http://www.abc.se

MacBruce
 
Inlägg: 3606
Blev medlem: 2007-10-29

Re: Bananer och spadar

Inläggav MacBruce » 2024-01-24 16:36

smile skrev:
MacBruce skrev:"Icke 'utflytande' lödningar" är inte godkända, t.ex – sådant lär man sig att se! ( Jag är visserligen utbildad och godkänd för att löda militär flyg-elektronik, men sammantaget vill jag ändå påstå, att allt kokar ihop till att förstå hur en god lödning "ser ut". Det gäller bara att känna igen en sådan och sträva mot att åstadkomma det). Övning ger färdighet... Att se en lödning krypa upp genom kapillärkraften via en aluminiumfog är ett av examenskriterierna – och det skapar "ståpäls" när man lyckas!. Öva! :wink:


Jag håller med.

En dålig lödning är förmodligen inte ett dugg bättre än att skruva fast kabeln på kabeln.
Så ska det lödas så ska det lödas ordentligt och rätt :)


Så ere! :wink:

Har ju beskådat ett och annat i foton av förmodat "fabriks-lött" av "högsvansade fabrikat" och blivit "förbluffad" - för att utrycka det milt. Antar, att det har skyfflats genom en lödmaskin och levererats utan inspektion av varje lödpunkt... Jag skulle saklöst ha returnerat en produkt som har kunnat beslås med sådana (även en enda sådan) lödning(ar), även om jag inte hade kunnat finna en enda fel-funktion.
Antropomorfiera mera!
Det är skönt att kunna tekniken. — TfA.
Medlem av ABC-klubben, http://www.abc.se

Användarvisningsbild
Morello
 
Inlägg: 34928
Blev medlem: 2003-05-19
Ort: Stockholm/Täby

Re: Bananer och spadar

Inläggav Morello » 2024-01-24 16:41

Jag löder alltid med lupp - då ser man mycket enkelt om tennet flyter ut snyggt, vilket det gör när lödytorna är tillräckligt varma. Stora kontaktdon så som bananer och slikt tarvar förstås hög effekt och en bred spets; alternativt gaslåda.
Driver: SYBARITE AUDIO
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

MacBruce
 
Inlägg: 3606
Blev medlem: 2007-10-29

Re: Bananer och spadar

Inläggav MacBruce » 2024-01-24 17:13

Morello skrev:Jag löder alltid med lupp - då ser man mycket enkelt om tennet flyter ut snyggt, vilket det gör när lödytorna är tillräckligt varma. Stora kontaktdon så som bananer och slikt tarvar förstås hög effekt och en bred spets; alternativt gaslåda.


Jag är för tillfället på gott humör, så jag tolkar det "fetade" som "gaslåga". :wink: Det är också en bra metod, då man har att göra med "grova" parter som skall lödas ihop. (Har just returnerat en "gaspistol" till BilTema, då den brann i alla skarvar – utom just där den förmodades brinna. De skall vara glada över att jag själv inte ådrog mig några brännskador... Dålig produktkontroll och/eller förtorkade packningar, antar jag)...
Antropomorfiera mera!
Det är skönt att kunna tekniken. — TfA.
Medlem av ABC-klubben, http://www.abc.se

Användarvisningsbild
Calleberg
 
Inlägg: 3291
Blev medlem: 2010-03-06
Ort: Kumla

Re: Bananer och spadar

Inläggav Calleberg » 2024-01-24 17:25

Kan vara lite lurigt med öppen låga och kabelisolering...
Rätt verktyg:
Resized_20220104_153122-1.jpg
Resized_20220104_153122-1.jpg (241.19 KiB) Visad 450 gånger
Easy like a Sunday morning...

Perfect is the enemy of good

Användarvisningsbild
goat76
 
Inlägg: 6642
Blev medlem: 2012-08-25

Re: Bananer och spadar

Inläggav goat76 » 2024-01-24 17:52

smile skrev:
MacBruce skrev:"Icke 'utflytande' lödningar" är inte godkända, t.ex – sådant lär man sig att se! ( Jag är visserligen utbildad och godkänd för att löda militär flyg-elektronik, men sammantaget vill jag ändå påstå, att allt kokar ihop till att förstå hur en god lödning "ser ut". Det gäller bara att känna igen en sådan och sträva mot att åstadkomma det). Övning ger färdighet... Att se en lödning krypa upp genom kapillärkraften via en aluminiumfog är ett av examenskriterierna – och det skapar "ståpäls" när man lyckas!. Öva! :wink:


Jag håller med.

En dålig lödning är förmodligen inte ett dugg bättre än att skruva fast kabeln på kabeln.
Så ska det lödas så ska det lödas ordentligt och rätt :)


Av den orsaken tror jag jag tar den fega/enkla vägen och beställer de där bananerna Johan Lindroos rekommenderar. Jag saknar bra verktyg och kablarna som ska få kontakter sitter sedan länge instoppad i en trång kabellist, så lödningsjobbet hade av slöhet fått ske på vardagsrumsgolvet vilket kanske inte är helt optimalt. :)

Min lödpenna är dessutom av det enklaste laget så jag är tveksam till om den ens kommer upp i optimal temperatur, enda orsaken till att jag ens har en lödpenna var att jag vid ett tillfälle behövde löda ett par gitarr-mickar. Antagligen blir det nog bättre om jag bara skruvar fast bananerna, men tack till alla för tipsen.

Användarvisningsbild
goat76
 
Inlägg: 6642
Blev medlem: 2012-08-25

Re: Bananer och spadar

Inläggav goat76 » 2024-01-24 18:51

Till allas stora intresse så blev det en beställning av Wago knivbananer, de kostar ju nästan ingenting. Jag vilar min gaslåda! :)

Användarvisningsbild
smile
 
Inlägg: 1144
Blev medlem: 2006-04-10
Ort: Rimbo

Re: Bananer och spadar

Inläggav smile » 2024-01-24 21:22

goat76 skrev:Till allas stora intresse så blev det en beställning av Wago knivbananer, de kostar ju nästan ingenting. Jag vilar min gaslåda! :)


Det kommer nog att bli alldeles utmärkt, insiktsfullt att skippa lödningen och låta gaslådan vila! :)

Användarvisningsbild
jannew
 
Inlägg: 87
Blev medlem: 2005-03-22

Re: Bananer och spadar

Inläggav jannew » 2024-01-24 22:31

Wago kontakterna är riktigt bra.

Neuhausen
 
Inlägg: 175
Blev medlem: 2023-07-12

Re: Bananer och spadar

Inläggav Neuhausen » 2024-01-24 23:24

Har någon provat 4mm RC banankontakter för lödning?

Det finns lite utrymme för fel då det finns 2, 3, 3.5 4, 5, 5.5mm och så vidare 8O

Jag tycker att det blir snyggare med en lödd kontakt utan hölje. Även om jag helst skulle vilja ha en rullkrimpad banan kontakt.

Användarvisningsbild
Morello
 
Inlägg: 34928
Blev medlem: 2003-05-19
Ort: Stockholm/Täby

Re: Bananer och spadar

Inläggav Morello » 2024-01-24 23:26

goat76 skrev:Till allas stora intresse så blev det en beställning av Wago knivbananer, de kostar ju nästan ingenting. Jag vilar min gaslåda! :)


Några knivar innehåller dock ifrågavarande snabbkopplingsbananer ej. :) Jag använder dem frekvent när jag laborerar, men i anläggningen löder jag bananerna.
Driver: SYBARITE AUDIO
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"


Återgå till Teknikforum


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 2 gäster